Terveys

Unohteletko jatkuvasti asioita? 7 syytä, jotka voivat selittää muistihäiriöt

Tuntuuko siltä, että et muista enää mitään? Ei kannata heti ensimmäisenä pelätä muistisairautta. Aloita sen sijaan ongelman selvittäminen elintapojen ja työrutiinien tarkastelusta.
7.12.2017 Teksti: Laura Koljonen Kuvat: iStock

Muistin heikentymiseen voi olla monta syytä. Jos asiat eivät tunnu pysyvän päässä, katso, voisiko syy olla joku seuraavista:

1. Olet multitaskannut itsellesi tarkkaavaisuushäiriön kaltaisen tilan

Multitaskaamisen toimimattomuudesta on kirjoitettu paljon. Jos asiantuntijoiden huoli ei vielä vakuuta, miltä kuulostaisi itseaiheutettu tarkkaavaisuushäiriö ADT (attention deficit trait)? Siihen on syynä juurikin multitaskaus eli monen yhtäaikaisen asian samanaikainen tekeminen. ADT:ssa ihminen saa aiheutettua itse itselleen tarkkaavaisuushäiriötä muistuttavan tilan omilla valinnoillaan ja stressillään. Mieli tavallaan vaeltaa asiasta toiseen, mutta ei kykene kiinnittymään mihinkään.

Tehtävästä toiseen hyppiminen, jatkuva häiriintyminen pienimmästäkin ärsykkeestä, epäolennaisuuksiin juuttuminen sekä keskittymiskyvyttömyys vaativiin asioihin kuuluvat kaikki ADT:n oireisiin.

2. Työmuistisi on täynnä

Iso osa työikäisten muistihäiriöistä johtuu työmuistin tukkiintumisesta. Työmuistissa ovat juuri tällä hetkellä mielessäsi olevat asiat. Niitä mahtuu työmuistiin 34 kappaletta. Työmuisti on lahjomaton. Vaikka yrittäisit kohdentaa huomiosi yli neljään asiaan, se ei onnistu. Osa asioista tippuu pois.

3. Et suunnittele työpäiviäsi

Menetkö aamulla työpaikalle ja alat tehdä jotakin keskeneräistä asiaa? Tai luetko heti ensimmäiseksi sähköpostit ja alat vastailla niihin? Onko sinulla kesken sekä isoja että pieniä tehtäviä, joita edistät sikin sokin?

Jos työpäiviään ei suunnittele, niistä tulee selviytymistä.

Lajittele siis tehtäväsi. Muistisi tykkää siitä, että teet samankaltaiset työtehtävät samalla kertaa. Jos esimerkiksi johonkin projektiin liittyy yhteydenotto moniin eri tahoihin, meilien lähettäminen kannattaa keskittää samaan hetkeen. Isoille ja vaativille työtehtäville pitää varata kunnolla häiriötöntä aikaa.

4. Sinut keskeytetään liian usein

Jokainen keskeytys kuormittaa muistiasi. Keskeytyksen jälkeen kesken olleeseen työtehtävään palaaminen vie sitä enemmän aikaa, mitä kauemmiin keskeytys kesti. Palaamisen vaikeus korreloi myös sen kanssa, millaisesta keskeytyksestä on kyse: jos kollegasi kysyy jotakin, mihin sinulla on vastaus heti, palaaminen on nopeampaa kuin silloin, jos sinulta edellytetään tiedonhakua tai yhteydenottoa.  

5. Et palaudu stressistä

Autonomisen hermoston toinen osa, sympaattinen hermosto, vastaa kaikesta kehoamme kuluttavasta, kun taas parasympaattinen hermosto vastaa kaikesta palauttavasta. Mikäli sinulla on jatkuvaa stressiä, josta et palaudu vaikkapa taukoja pitämällä, sympaattinen hermosto on jatkuvasti päällä. Tällöin aivosi eivät lepää päivän aikana ollenkaan, mikä aiheuttaa tunteen, että päässä on liikaa tavaraa.

6. Et käytä aivojasi tarpeeksi

Yksi aivojemme tärkeimmistä muistijärjestelmäämme liittyvistä osista on hippokampus. Se siirtää tietoa aktiivisesta työmuistista pitkäkestoiseen muistiin.

Asiat siirtyvät pitkäkestoiseen muistiin, kun työmuistissa olevia asioita kertaa. Esimerkiksi luennolla opitun säännöllinen kertaaminen vie tiedon pitkäkestoiseen muistiin. Jos tenttiin puolestaan lukee vain edellisenä iltana, asiat häipyvät mielestä eli työmuistista, tentin jälkeen.

7. Elintapasi ovat pielessä

Monipuolinen, kasvispainotteinen ja hyviä rasvoja sisältävä ruokavalio pienentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin. Samoin riittävä, palauttava uni sekä stressittömyys tukevat muistin terveyttä.

Lähteet: Minna Huotilainen ja Leeni Peltonen: Tunne aivosi, Virpi Kalakoski: Pieni kirja muistista

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi