Terveys

Voiko ähkyyn kuolla? Lääkäri vastasi kysymyksiimme ähkystä ja paljasti, miten ruokapöydän antimia kannattaa todellisuudessa nauttia

Saiko runsas ja herkullinen ruokatarjoilu unohtamaan omat rajasi? Et ole ainoa. Lääkäri kannustaakin harjoittamaan myös ruokapöydässä mindfulnessia: malta syödä rauhallisesti ja pureskella ruoka loppuun asti.
25.12.2018 Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Juhlapyhinä, kuten jouluna, moni antaa itselleen luvan syödä kaksin käsin. Jouluun liittyy paljon perinteitä ja odotuksia, jotka saavat meidät nauttimaan illan aikana pöydän antimista enemmän kuin olisi tarpeen.

Valtavan aterian jälkeen moni puhiseekin syöneensä itsensä ähkyyn asti. Mutta mitä se oikein tarkoittaa ja voiko ähkyyn jopa kuolla? Entä miten ähkyn voi välttää? Kysyimme asiaa yleiskirurgian erikoislääkäri Heidi Liljalta.

Ähky voi aiheuttaa voimakkaan vatsakipukohtauksen

Alun perin ähkyllä on tarkoitettu hevosten oiretta, joka on usein suolistoperäinen. Vaikka ähky on hevosille hengenvaarallinen, ihmisille se ei sitä ole.

Ihmisille ähky aiheuttaa usein huonoa oloa ja närästystä sekä painon tunnetta ja kipua vatsassa. Pahimmillaan se voi johtaa jopa voimakkaaseen vatsakipukohtaukseen, kuten sappikivikohtaukseen, myös aiemmin terveillä ihmisillä.

– Jos itsellä on tiedossa, että jokin ruoka-aine, esimerkiksi raaka sipuli, ärsyttää vatsaa, kannattaa sitä tietenkin välttää, Lilja ohjeistaa ruokailijoita.

Lue myös: Söitkö jouluna liikaa? Eroon ähkystä – 8 vinkkiä

Näin vältät ähkyn

Ähkyn ehkäisemisessä tärkeintä on säännöllinen ruokailurytmi. Se auttaa välttämään yksittäisiä isoja kerta-annoksia, jotka saattavat puolestaan johtaa ylensyömiseen ja ähkyyn. Esimerkiksi runsas buffettyylinen joulupöytä saa helposti syömään tarvetta enemmän.

– Muistan, kuinka meilläkin mummo toi pääruoan jälkeen vielä riisipuuron ja kuivahedelmistä tehdyn sekametelikiisselin jälkiruoaksi pöytään. Sen voisi syödä mieluummin aamulla, jotta energiaa tulisi tasaisesti pitkin päivää. Liiallinen näläntunnehan altistaa ylensyönnille, erikoislääkäri Lilja sanoo.

Asiantuntijan mukaan ruokaa kannattaakin koota pienemmälle lautaselle lautasmallin mukaan, puolet tuoretta salaattia tai kasviksia, yksi neljäsosa proteiinia ja yksi neljäsosa hiilihydraattia, myös jouluna.

– Kannustan myös mindfulness-tyyppiseen ruokailuun, jossa malttaa syödä rauhallisesti ja pureskella loppuun asti. Silloin sylkikin ehtii paremmin mukaan pilkkomaan ravintoa.

Terveyden kannalta on Liljan mukaan tärkeintä, että juhlapyhien jälkeen palaa takaisin arkeen mahdollisimman nopeasti. Yksittäiset herkuttelut juhlapyhinä eivät kaada venettä tai kasvata varsinaisesti vyötärönympärystä. Suuret ja raskaat kerta-annokset saattavat väliaikaisesti aiheuttaa kuitenkin pientä heilahtelua sokeri- ja kolesteroliarvoissa.

Lue myös: Kuinka paljon jouluna voi lihoa? Tutkimus paljastaa huojentavan faktan

Lähteet: Terveystalon yleiskirurgian erikoislääkäri Heidi Lilja, Terveyskirjasto

Lue myös

Suosittelemme