Hyvinvointi

Treeniä omalla painolla – Lue Paolo Roberton treenivinkit!

22.8.2015 Teksti: Anna.fi

Kello käy! Aikaa 15 minuuttia, lihaskuntoliikkeitä 5 erilaista. Kirja Paolo Roberton treeniraamattu lupaa, että vartti päivässä riittää tuomaan hien pintaan ja kasvattamaan kuntoa.

Punnerrus

Parisataasivuinen kirja esittelee kymmeniä erilaisia oman kehon painolla suoritettavia lihaskuntoliikkeitä. Kirjan lopussa liikkeistä on koostettu 39 eritasoista treeniä. Aluksi liikkeet ovat yksinkertaisia ja vaihtelevia.

Jos jokin liike ei sovi, vaihtoehtoja riittää eikä vaikeustasokaan lopu kesken. Vaikeimmat sarjat sisältävät muun muassa käsiseisontapunnerruksia.

Kokeilen aloittelijan liikepatteria. Yksi kierros sisältää hiihtoa, askelkyykkyjä, punnerruksia, vatsarutistuksia ja hevosenpotkuja. Kierroksen jälkeen levätään minuutti ennen kuin se alkaa alusta. Tätä jatketaan niin kauan kuin 15 minuutissa ehtii.

Tulee lämmin, mutta ei läkähtynyt olo.

Paljon on kiinni kurinalaisuudesta. Jos löysäilee, treeni tuntuu helpolta. Jos jaksaa pitää tempoa yllä, tulee hiki.

Ainoa ongelma kirjassa on, että ainakin alkuun kirjaa pitää plärätä jokaisen liikkeen kohdalla, jotta ei tee liikkeitä väärin tai unohda, mitä niissä ylipäätään pitää tehdä. Auttaisi, jos kirjan mukana olisi tullut vaikkapa dvd-levy, jolta treenejä voisi seurata.

Paolo RobertoPaolo Roberton treeniniksit

  • Oman kehon painolla voi treenata missä ja milloin vain. Tekosyitä ei ole, kun välineitä ei tarvita.
  • Vaikeustasoa riittää lähes loputtomiin.
  • 15 minuuttia päivässä, neljä kertaa viikossa riittää.
  • Jos olet hyvä esimerkiksi punnertamaan, harjoittele jotain muuta. Treenatessa pitäisi voimistaa ennestään heikkoja lihaksia eikä päästää itseään helpolla.
  • Älä unohda venyttelyä. 5 minuuttia aamulla ja illalla riittää.

Lue lisää:

Kapea vyötärö ja pyöreä takapuoli kotitreenillä – 15 minuuttia päivässä riittää

Teksti: Aino Loikkanen
Kuva: Colourbox.com ja Suomalainen.com

Kotilääkäri 7/2015

Lue myös

Suosittelemme