Hyvinvointi

Uniongelmat – Vanhan kansan konsteilla uneen

Teksti: Anna.fi

Monet vanhan kansan konstit nukkumatin houkuttelemiseksi toimivat edelleen.

Vanhan kansan konsteilla uneen

Entisaikaan jos uni ei tullut, sen uskottiin johtuvan kiihtymystilasta, henkisestä liikarasituksesta tai ruoansulatushäiriöistä. Nykyään termit ovat toiset mutta perimmäiset syyt samoja: hyvän unen vihollisia ovat stressi, television katsominen tai netissä surffaaminen juuri ennen nukkumaanmenoa sekä vääränlainen ruokavalio.

Myös monet vanhan kansan konstit nukkumatin houkuttelemiseksi ovat edelleen toimivia, ja lääkäritkin suosittelevat uniongelmaista turvautumaan ensisijaisesti erilaisiin itsehoitokeinoihin lääkkeiden sijaan.

Ruumiinlämmön lasku nukuttaa

Lämpimien sukkien laittaminen jalkaan nukkumaan mennessä tuntuu mukavalta, mutta nykyään tiedetään, että sillä on fysiologinen peruste: lämpö lisää jalkojen pintaverenkiertoa ja laskee siten elimistön sisäistä lämpötilaa, jolloin uneliaisuus lisääntyy.

Lämmin kylpy tai sauna auttaa nukahtamaan, kun hetkellisen ruumiinlämmön nousun jälkeen elimistön lämpötila laskee. Lämpimän maidon rauhoittava vaikutus saattaa olla psykologinen, mutta maito sisältää myös pienen määrän tryptofaania, josta muodostuu elimistössä pimeähormonina tunnettua melatoniinia.

Emendon silmätyyny
Silmätyyny suojaa valolta ja voi auttaa nukahtamaan. Emendon vehnätyynyä voi jäähdyttää silmien virkistämiseksi.

Yrttien rauhoittava voima

Frantsilan Tuutu-luomuyrttiteePerinteisesti unta on parannettu nauttimalla iltasella kuumaa yrttiteetä. Monilla yrteillä onkin rauhoittava vaikutus. Kamomillasaunio, kotoisesti kamomilla, on auttanut ihmisiä unten maille antiikin ajoista lähtien. Se on ollut kansan suosima lääkeyrtti, josta on saatu apua migreeniin, kuukautiskipuihin ja vaihdevuosioireisiin.

Kamomillassa on haihtuvaa öljyä, jonka sisältämillä yhdisteillä on rauhoittava ja unen tuloa edistävä vaikutus. Latinalaisessa Amerikassa kamomillateetä tarjotaan usein rentouttavana jälkiruokajuomana.

 

Frantsilan Tuutu-luomuyrttitee sisältää muun muassa sitruunamelissaa, kissanminttua, kanervaa ja kamomillan kukkaa. Nauti noin tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Muita vanhan kansan tuntemia rauhoittavia yrttejä ovat esimerkiksi sitruunamelissa, laventeli, anis ja kanerva. Laventelia ja sitruunamelissaa voi kokeilla myös rentouttavina kylpytippoina. Humalaa käytetään nykyisin uutteena unettomuuden hoidossa, usein yhdessä vanhastaan rauhoittavana tunnetun valeriaanan eli rohtovirmajuuren kanssa.

Pähkinät
Pähkinät, kaurapuuro ja banaani ovat mainioita iltapaloja. Ne sisältävät tryptofaania ja magnesiumia, jotka lisäävät serotoniinin tuotantoa. Kaura on melatoniinin lähde.

Oma unentarve selville

Kun nuori mies nukkuu, se on kuin laittais rahaa pankkiin, tiedetään sanoa. Unen merkitys ihmisen hyvinvoinnille tunnetaan yhä paremmin. Univaje huonontaa aivotoimintoja ja vastustuskykyä, lihottaa ja kasvattaa ikääntymiseen liittyvien sairauksien riskiä.

Nykyihmisen väsymys johtuu usein yksinkertaisesti siitä, että yöunille ei malteta mennä riittävän ajoissa tai säännöllinen unirytmi sekoitetaan viikonloppuna nukkumalla pitkälle aamupäivään. Aikuisen unentarve on yksilöllinen, keskimäärin 7,5 tuntia yössä.

ValkeeLoma-aika on oivallinen tilaisuus selvittää oma unentarve: älä laita herätyskelloa soimaan vaan nuku aamulla niin kauan kuin unta riittää. Kun kolmena peräkkäisenä aamuna heräät samaan aikaan, tiedät, mikä on luonnollinen unentarpeesi.

Jos väsymys johtuu kaamoksesta, kirkasvalohoito voi auttaa. Kirkasvalokuulokkeilla valo menee korvakäytävän kautta aivoihin, Valkee.

Teksti: Lilli Berghäll
Kuvat: Colourbox ja valmistajat

X