Hyvinvointi

Urheilujuomat ja energiavalmisteet

Teksti: Anna.fi

Kestävyyslajeja harrastavan tulee huomioida ravitsemuksessaan neste- sekä hiilihydraattitasapaino. Nämä käsitteet sekoitetaan usein helposti keskenään, mikä voi johtaa olennaisiin virheisiin valmisteiden valinnassa. Miten ja kenelle juomien käytöstä on hyötyä?

Urheilujuomat ja energiavalmisteet

Miksi urheilujuomaa?

Urheilujuomien pääasiallinen tarkoitus on ylläpitää nestetasapainoa suorituksen aikana ja jälkeen. Tämän lisäksi ne korvaavat hikoillessa menetettyjä suoloja ja antavat jonkin verran energiaa. Energiansaanti urheilujuomista on kuitenkin huomattavasti vähäisempi kuin mitä yleisesti luullaan. Tyyppillisessä urheilijuomassa on energiaa vain noin 100 kJ / 1 dl.

Liikuntasuorituksessa elimistö lämpenee ja ihminen alkaa hikoilla. Jollei hikoiltua nestettä korvata, niin huippu-kuntoinenkin uupuu nopeasti. Jo 2 % nestevaje alentaa suorituskykyä, 6 % vajauksesta seuraa heikottavaa oloa ja merkittävää suorituskyvyn laskua. 10 % nestehukkaa voidaan pitää jopa hengenvaarallisena. Aikuisessa naisessa on nestettä n. 55 % painosta. 60 kg painavassa naisessa on näin nestettä n. 33 kg. Kahden prosentin nestevaje tarkoittaa tällöin noin 0,7 litraa nestettä. Lämpimissä olosuhteissa ja raskaassa liikunnassa saatetaan hikoilla jopa 2 litraa tunnissa. Näin nestehukka saattaa heikentää suoritusta jo puolen tunnin kuluttua, mikäli korvaavaa nestettä ei nautita.

Mihin energiavalmisteita?

Energiavalmisteita taas käytetään hiilihydraattitasapainon ylläpitoon. Hiilihydraatit ovat kehon ensisijainen energianlähde. Hiilihydraatit varastoituvat pääasiassa maksaan ja lihaksiin glykogeeninä. Kovatehoisessa liikuntasuorituksessa varastot kuluvat loppuun noin kahdessa tunnissa. Oikeaoppisella tankkauksella maratoonari pystyy jatkamaan täysipainoista juoksua useita tunteja pidempään. Energiavalmisteita voidaan käyttää ennen pitkäkestoista suoritusta ”polttoainetankkauksena” tai suorituksen jälkeen edistämään palautumista.

Lähde: Sportti-Extra 2000 (tietoa urheilijoiden ja kuntoilijoiden ravitsemuksesta)

Teksti: Sanna Mönkkönen / tuuli.net 5.1.2004

X