Hyvinvointi

Virkeä marraskuu - 12 vinkkiä kaamosta vastaan

Teksti:
Anna.fi

Kesällä kootut energiavarastot tahtovat huveta syksyn mittaan. Samalla unohtuu taito kuunnella itseä ja kehon viestejä. Nyt, kun luonto hiljenee, on hyvä aika pysähtyä tähän hetkeen ja kuulostella omaa oloa.

Virkeä marraskuu

Marraskuu uusiksi

Ilon ja virkeyden lähteet ovat käden ulottuvilla, vaikka kaamos painaa päälle. Pysähdy kuuntelemaan, mitä kehosi ja mielesi kaipaavat juuri nyt. Lähde kohentamaan hyvinvointiasi hyväksyvän ja tietoisen läsnäolon kautta. Voit oppia muuttamaan asenteitasi ja samalla koko marraskuuta.

Olemme oppineet pitämään kaamosta ikävänä jaksona, jota tekisi mieli pötkiä pakoon. Vaikka inhoaisitkin marraskuuta, voit opetella pysähtymisen kautta hyväksyvää, tietoista läsnäoloa. Se on kykyä tehdä havaintoja tästä hetkestä – omista tuntemuksista ja kehon viesteistä – sellaisena kuin se on, ilman arvottamista.

Pysähdy päivittäin. Voit harjoittaa havainnointia pari kertaa päivässä rauhoittumalla muutamaksi minuutiksi. Laita kello soimaan, niin tiedät milloin aika alkaa ja loppuu. Kiinnitä huomiosi vaikka kolmen minuutin ajan kehoon ja hengitykseen, sen rytmiin ja syvyyteen. Tulet huomaamaan, mikä kehossasi on jumissa ja mitä se kaipaa eniten. Voit myös oivaltaa, mikä sinua stressaa ja mihin asioihin tulisi saada parannusta. Palaa harjoituksen aikana tarkkailemaan hengitystäsi, kun ajatukset lähtevät liikkeelle. Omat tarpeesi nousevat spontaanisti pintaan ilman älyllistä analysointia.

Ota kehon viestit todesta. Vaikka antaisitkin marraskuulle miinusmerkkejä, sinun ei tarvitse ripustautua negatiivisuuteen. Kaamosaikaan liittyy opittua avuttomuutta, mutta todellisuudessa räntäsade ei aiheuta alakuloa, vaan tunne siitä, ettei asialle voi mitään. Pääset negatiivisista uskomuksista eteenpäin, kun alat ottaa kehosi viestit todesta ja sinussa syttyy halu voida hyvin.

Kun olet kaivanut esiin sen, miten voit olla hyvä itsellesi, sinussa syttyy halu työskennellä hyvinvointisi eteen. Toive keksii konstit tarpeitten toteuttamiseen. Keinojen lista on loputon ja myös loputtoman yksilöllinen.

Alakulo on vain osa sinua. Alakulo ja kaamosmasennus ovat tiloja, joita voi olla vaikea hyväksyä tehokkuutta arvostavassa yhteiskunnassa. Jos yrität pyristellä eroon kaikenlaisesta pahasta, jäät vain pahemmin koukkuun. On parempi sallia se tosiasia, että mieli on nyt allapäin kuin näytellä tekopirteää.

Muista kuitenkin, että alakulo on vain osa sinua – ei koko sinä. Mieti, oletko masentunut 24 tuntia vuorokaudessa vai vain hetkittäin. Tulet huomaamaan, että tunneissa on vaihteluita ja elämässä monenlaisia värejä.

Voit muuttaa marraskuuta. Sinulla on kyky muuttaa marraskuuta tai suhtautumistasi siihen, kun valitset niitä asioita, jotka tuovat iloa ja voimia itsellesi. Jos huomaat pysähtymisharjoituksessa, että sinulla on tarve nukkua enemmän, niin anna tilaa unen tarpeen lisääntymiselle ja rytmin hidastumiselle. Vetäydy pienille ”talviunille” ja anna levon hoitaa itseäsi. Kun löydät sovun kehosi kanssa, alat voida paremmin. Erilaisten tarpeiden arvostaminen ja kuunteleminen raivaa tietä virkeyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

 Teksti: Ritva-Liisa Sannemann

X