Hyvinvointi

Ylipaino, väsymys ja närästys saattavat johtua maksan ongelmista

Maksa on kehon aineenvaihdunnan keskuspaikka. Sen ylikuormitus on monen sairauden, väsymyksen ja voimattomuuden taustalla. Pienillä ruokavalion muutoksilla maksa alkaa voida paremmin.
13.1.2016 Teksti: Elisa Hurtig Kuvat: 123RF

Maksa on sisäelimistä suurin ja se on kehon puhdistus- ja ongelmajätelaitos. Koska sen läpi virtaa päivittäin yli 2000 litraa verta, siitä on syytä pitää huolta. Laiminlyöty maksa saattaa oirehtia esimerkiksi rasvamaksana, maksatulehduksena tai maksakirroosina.

Usein maksan ongelmat liitetään alkoholismiin, mutta ne voivat johtua muistakin elintavoista, ja neljäsosalla suomalaisista onkin rasvamaksa. Kaikki heistä eivät suinkaan ole alkoholin suurkuluttajia, sillä ongelmia voivat aiheuttaa vyötärölihavuus, runsaasti käytetyt särkylääkkeet ja hormonivalmisteet sekä ympäristön kemikaalit ja stressi.

Lue lisää: Maksanpuhdistuskuuri tulossa Suomeen – Varo tätä hullutusta!

Rasvamaksan oireet tulevat esiin hiljalleen, joten niihin tottuu. Moni elää tietämättään rasvamaksan kanssa. Maksan ongelmat tulevat esiin yleensä sattumalta, kun rutiiniterveystarkastuksessa huomataan kohonnut maksa-arvo.

Rasvamaksan voi arvioida myös itse: jos miehen vyötärönympärys on yli 94 senttimetriä tai naisen 80 senttimetriä, on todennäköistä, että myös maksan ympärillä on ylimääräistä rasvaa.

Lue lisää: Oksentelua, vapinaa, maksavaurioita – Nämä luontaistuotteet voivat vaarantaa terveytesi

Nämä oireet voivat johtua pahoinvoivasta maksasta:

  • iho-oireet
  • väsymys
  • närästys
  • ummetus
  • ilmavaivat
  • krooninen ripuli
  • päänsärky
  • rasvaisen ja käristetyn ruoan sopimattomuus
  • veren sokeri- ja rasva-arvojen kohoaminen
  • huono alkoholin sietokyky
  • epätavallinen hikoilu tai palelu
  • PMS- tai vaihdevuosioireet
  • katkonainen uni
  • ylipaino ja vaikeutunut painonhallinta
  • mielialaongelmat

Lue lisää: Ella Woodward: Sokeriton ruoka muutti elämäni

Maksa tervehtyy hyvällä ruokavaliolla

  • Pidä ruokailun rytmi tasaisena ja annokset pieninä.
  • Syö mahdollisimman luonnollista ruokaa, jota ei ole muunneltu teollisesti.
  • Syö tasapainoisesti hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja. Nopeita hiilihydraatteja on syytä välttää. Laadukasta rasvaa on hyvä saada 25-40 % päivittäisestä kokonaisenergiasta ja proteiinia 0,8-1 g painokiloa kohden. Lihan syöntiä kannattaa rajoittaa.
  • Välttele arjessa lisättyä sokeria.
  • Suosi kuitupitoisia ja ravinteikkaita kasvikunnan tuotteita kuten täysjyväviljaa, kasviksia, siemeniä, marjoja, pähkinöitä ja palkokasveja.
  • Käytä alkoholia vain kohtuudella.

Lähteenä Marja Ruuti: Terve maksa avain hyvinvointiin (Mividata)

Lue myös

Suosittelemme