Älä tuhlaa aikaasi ihmisiin, jotka eivät ole arvoisiasi. Keskity asioihin, jotka tekevät sinut onnelliseksi.
Ihmissuhteet

Eroon myrkyllisistä ja haitallisista ihmissuhteista – 7 vapauttavaa askelta

Saako joku läheisesi tuntemaan olosi arvottomaksi, huonoksi tai väheksytyksi? Listasimme seitsemän keinoa, joiden avulla pääset eroon haitallisista ihmissuhteista.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Myrkyllinen ihmissuhde syö ihmisen itsenäisyyttä, energiavaroja ja itsetuntoa. Kun tervettä suhdetta luonnehtivat vapaus, varmuus ja turva, myrkyllistä ihmissuhdetta kuvaavat lohduttomuuden ja epämukavuuden tunteet.

Psykologien mukaan myrkyllisten ihmissuhteiden taustalla on usein vallanhalu. Tällaisissa suhteissa häijy ihminen tyydyttää omat narsistiset tarpeensa manipuloimalla muita.

Myrkyllisestä ihmissuhteesta ei välttämättä ole helppo päästä irti. Moni saattaa sokeutua toisen ilkeämielisyydelle tai yksinkertaisesti vain hyväksyy tilanteen sellaisena kuin se on. Jos oma itsetunto on painettu lyttyyn, ei toista ihmistä vastaan edes ole helppo asettua. Suhteen katkaiseminen ja sen seuraukset saattavat myös vaikuttaa pelottavilta, eikä toista ehkä haluta kaikesta huolimatta loukata.

Kenties tilanne voisi ratketa itsestään? Näin kuitenkin käy vain harvoin. Kun myrkyllinen ihmissuhde pitkittyy, se voi napata otteeseensa entistä tiukemmin.

Listasimme seitsemän keinoa, joiden avulla tunnistat ja kitket elämästäsi myrkylliset suhteet, ja teet elämästäsi onnellisempaa.

1. Huomioi kehosi varoitusmerkit

Se, mikä vaikuttaa mieleen, vaikuttaa usein myös kehoon. Haitallinen suhde aiheuttaa monesti fyysisiä, psykosomaattisia oireita. Myrkyllinen suhde voi oireilla esimerkiksi levottomuutena, stressinä, lihasjännityksinä, uupumuksena, unettomuutena ja ruokahaluttomuutena.

Kuuntele omaa kehoasi. Jos jonkun ihmisen seura alkaa tuottaa sinulle ikäviä ja outoja oireita, kannattaa suhteen luonne kyseenalaistaa.

2. Myönnä ja hyväksy

Älä tuhlaa aikaasi ihmisiin, jotka eivät ole arvoisiasi. Aiheuttaako ystäväsi sinulle jatkuvasti pettymyksiä? Oletko parisuhteessa, joka tuottaa enemmän kipua kuin iloa? Saako joku perheenjäsensi sinut tuntemaan itsesi arvottomaksi? Vai kiusataanko sinua työpaikalla?

Ei ole välttämättä helppoa myöntää, että jokin omista ihmissuhteista on myrkyllinen. Jos huomaat jonkun läheisesi aiheuttavan sinulle pahoinvointia, pidä häneen esimerkiksi viikon ajan välimatkaa. Kun saat ihmissuhteeseen etäisyyttä, sinun voi olla helpompi kohdata ja hyväksyä tunteesi.

3. Voimaannu

Vain sinä olet vastuussa omasta elämästäsi ja onnellisuudestasi. Pohdi omia tarpeitasi ja aseta rajat, joiden yli et anna kenenkään astua. Sen sijaan, että käyttäisit aikaasi ikävän ihmisen murehtimiseen, tee asioita, jotka saavat sinut tuntemaan itsesi hyvinvoivaksi ja arvokkaaksi.

4. Ota asia puheeksi

Asioista kannattaa puhua suoraan. Vaikka ajattelisit, että järkevä keskustelu tietyn ihmisen kanssa on toivotonta, puhuminen voi tehdä vähintään sinulle itsellesi hyvää. Huomaat olevasi ihminen, joka uskaltaa kohdata vaikeatkin tilanteet.

Jotta keskustelusta ei tulisi pelkkää riitelyä, sulattele ajatuksiasi ensin itseksesi. Voit jopa harjoitella keskustelua etukäteen. Mieti, mitä haluat sanoa ja miten aiot ilmaista itseäsi. Käytä minä-lauseita (”minusta tuntuu, että…”) sen sijaan, että syyttäisit toista.

5. Käänny läheistesi puoleen

Kun vietät aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka hyväksyvät sinut oman itsenäsi ja saavat tuntemaan olosi arvostetuksi, sinun on helpompi vieroittua ikävästä ihmissuhteesta. Inspiroivien ja rohkaisevien ihmisten tapaaminen on kuin hengittäisi raikasta ilmaa.

Hae siis tukea ystäviltäsi ja perheeltäsi. Nyt ei ole aika eristäytyä.

6. Lisää positiivisia asioita elämääsi

Joka kerta, kun huomaat ajautuneesti murehtimaan ikävää ihmistä, käännä ajatuksesi tietoisesti muualle. Aloita jokin projekti tai suunnittele mukavaa ohjelmaa seuraavalle viikonloppulle.

Jos myrkyllinen ihmissuhde on hallinnut sinua voimakkaasti, ala rakentaa elämääsi pikku hiljaa uudelleen. Keksi uusi harrastus tai mukava ajanviete, joka pitää sinut virkeänä, jotta et jää yksin kotiin märehtimään.

7. Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi

Tee asioita, jotka saavat sinut tuntemaan olosi onnelliseksi, arvokkaaksi ja itsevarmaksi. Liiku säännöllisesti ja pidä huolta terveydestäsi. Muista myös hemmottelella itseäsi: käy kampaajalla tai varaa aika hieronnasta.

Kun itsearvostuksesi lisääntyy, uskallat pysäyttää myrkyllisen ihmissuhteen jatkossa jo heti alkumetreillä.

X