Sari Siikander istuu portailla.
Sari Siikander muistuttaa positiivisen palautteen tärkeydestä etätyössä.
Ihmissuhteet

Kehutko etäpalaverissa työkaverin ideaa? Kouluttaja Sari Siikanderin 5 vinkkiä: näin olet hyvä etätyökaveri

Laskeutuuko tiimisi nettipalavereissa vaisu hiljaisuus jokaisen puheenvuoron jälkeen? Näyttelijä ja vuorovaikutuskouluttaja Sari Siikander neuvoo, miten syntyy hyvä ja aktiivinen etäpalaveri.
Teksti: Minna Juti Kuvat: Sampo Korhonen

Vaikutu! Reagoi! Arvosta!

Siinä kolme napakkaa kehotuksen sanaa kaikille heille, jotka tekevät etätöitä ja istuvat päivisin erilaisissa nettipalavereissa toisiaan kuunnellen.

Sanat lausuu tomerasti näyttelijä ja teatteriohjaaja Sari Siikander, 56, joka tunnetaan myös vuorovaikutuskouluttajana. Sari on jo vuosia kiertänyt työpaikoilla puhumassa siitä, miten vuorovaikutustaidoin pidetään yllä hyvää työilmapiiriä.

Sari havahtui itsekin karusti huomaamaan viime keväänä, miten rankkaa etäyhteyksien varassa toiminen voi olla.

– Omat teatterityöni loppuivat kuin seinään, kun koronaeristys alkoi. Myös kaikki koulutukset ja luennot peruuntuivat. Olin huolissani toimeentulostani ja kärsin siitä, etten voinut kohdata ihmisiä fyysisesti. Etätyö tuntui vaisulta. Ihmisten kohtaamisessa syntyvä energia on ollut minulle aina tärkeä voimanlähde, Sari sanoo.

Muista kiittää ja kehua kaveria etätöissä

Sari muistuttaa, että jokaisella ihmisellä on tarve tulla nähdyksi, kuulluksi ja vakavasti otetuksi.

– Nyt kun istumme palavereissa etänä ja usein vielä kamerat kiinni, emme voi seurata toistemme reaktioita niin kuin ennen. Emme pääse lukemaan ilmeitä ja eleitä. Monen puheenvuoron jälkeen kuuluu vain hiljaisuus, ja sitten seuraava puhuja aloittaa. Emme välttämättä saa sanoistamme koskaan mitään kuittausta tai palautetta, Sari sanoo.

Hänen mielestään nyt jos koskaan on syytä kiinnittää erityishuomiota positiiviseen palautteeseen.

– Voisimme vaikka peukuttaa kokouksissa, kun joku sanoo jotakin järkevää tai kiinnostavaa. Tai voisimme chatin kautta lähettää kaverille saman tien viestin, että sanoitpa juuri nappiin, oli hyvä ajatus, Sari ehdottaa.

Luodaan yhdessä turvallisuuden tunnetta

– Työyhteisön ilmapiiriä eivät luo vain esimiehet, vaan jokaisen pitää muistaa kantaa siitä oma vastuunsa. Nyt tarvitaan alaistaitoja, Sari sanoo.

Hän painottaa työyhteisön turvan tunnetta.

– Vain turvassa oleva ihminen uskaltaa reagoida. Jokaisella on vastuu toimia niin, että työyhteisön ilmapiiri on kaikille turvallinen ja avoin.

Luottamuksellinen yhteistyö vaatii erilaisten toimijoiden ja toimintatapojen hyväksyntää.

– Kiinnostu erilaisuudesta, Sari kehottaa.

Sari Siikanderin 5 vinkkiä etätyön ja etäkokousten kehittämiseksi:

  1. Muista viisi tärkeää k-sanaa: Kunnioita! Kuuntele! Kannusta! Kiinnostu! Kiitä!
  2. Huomaa, että ainut, jonka toimintaan vuorovaikutuksessa voit vaikuttaa, olet sinä itse.
  3. Tauota etätyöpäivä. Jätä kokousten väliin paussi, jonka aikana poistut edes hetkeksi ruudun äärestä.
  4. Järjestäkää työyhteisön hyvinvointipalavereja eli unohtakaa asiakeskeisyys ja kokoontukaa ruudun ääreen puhumaan hetkeksi jostakin aivan muusta kuin työstä.
  5. Muista, että ihminen viestittää kohdatessaan myös ilmein ja elein. Etätyöpalaverissa väärinymmärtämisen vaara kasvaa. Jos jäät miettimään, mitä työkaveri tarkoittaa, kysy ennen kuin tulkitset häntä väärin.

 

X