Ihmiset ja suhteet

Koskaan ei ole liian myöhäistä hankkia hyvä itsetunto

Teksti: Anna.fi

Mia Törnblom on huippupalkkainen konsultti, joka opastaa näyttelijöitä ja yritysjohtoa. Mian missio on tuoda hyvä itsetunto kaikkien ulottuville. Oman itsetuntonsa Mia saavutti kantapään kautta.

Koskaan ei ole liian myöhäistä hankkia hyvä itsetunto

Vielä kymmenisen vuotta sitten Mia Törnblom, 39, oli narkomaani, joka lusikoi syntymäpäiväkakkua Ruotsin naisvankilassa. Miten hän oli sinne päätynyt? Nuorempana Mia halusi aina loistaa ja seisoa parrasvaloissa. Hän halusi alituiseen kuulla olevansa nätti ja lahjakas. Lopulta mikään ei riittänyt. Itseluottamusta hänellä oli, mutta ei itsetuntoa. Hän ajautui epätoivoisiin ihmissuhteisiin, kunnes havahtui ottamaan vastuuta omasta elämästään. Elämäntapaguruna Törnblom ei lupaa ikuista eldoradoa, mutta tyytyväisemmän ja tasapainoisemman elämän.

Itsetunto tarkoittaa tietoisuutta omasta arvosta. Itseluottamus on taas luottamusta siihen, että osaa tehdä asioita. Hyvän itsetunnon avaimet löytyvät jostain muualta kuin toisten mielipiteistä. Jos hyvää itsetuntoa ei ole saanut huomenlahjaksi, sitä voi kehittää tietoisesti.

Mian neuvot ovat arvokkaita mutta arkisia. Ensimmäiseksi hän neuvoo hankkimaan muistikirjan. Mia neuvoo pitämään ”minä olen hyvä” -päiväkirjaa ja listaa unelmista. Joka päivä päiväkirjaan listataan kolme asiaa, joiden koetaan sujuvan hyvin. ”Asiakkaani odottavan pahimman mahdollisen tapahtuvan. He kirjoittavat tasapainottavasti myös kolme negatiivista asiaa, vaikka nimenomaan kehotin heitä kirjoittamaan ylös ne positiiviset”, Mia kirjoittaa. Janten laki ja Mr. Murphy elävät syvässä.

Tee oman elämäsi tavoiteanalyysi

Tärkeää on myös kartoittaa omat toiveet ja tavoitteet. Mitä haluan ja miksi? Itsetunnolle on tuntea tekevänsä jotain arvokasta ja tärkeää. Edellytys hyvälle itsetunnolle on kyky elää nykyisyydessä ja olla läsnä. Jokaisella on puutteita ja vikoja. Törnblom kertoo esimerkin ystävästään Sirpasta, joka pääsi pitkän päihdekierteen jälkeen kuiville huomattuaan odottavansa lasta. Hän hankki itselleen työpaikan ja asunnon. Eräänä iltana hän päästi sisään asunnottomia ystäviään. Aamulla hän heräsi siihen, että hänen pieni tyttärensä oli eloton. Tyttö oli syönyt heroiinia ja kuollut välittömästi.

Sirpa oli lohduton, mutta alkoi silti auttaa muita. Hän suree toki pientä tytärtään yhä, mutta hän ei ole katkera. Hän onnistui päästämään irti menneestä ja rakentamaan itselleen uuden elämän. Mian mukaan kaikkea ei tarvitse aina ymmärtää eikä kaikessa tarvitse onnistua. Kaikki saavat mahdollisuuksia, mutta niihin on myös uskallettava tarttua.

Törnblomin asiakkaina on paljon kiiltokuvia: kauniita ja menestyviä. He kertovat kärsivänsä perfektionismista. Törnblomin mukaan mitään sellaista kuin perfektionismi ei olekaan. Se, mikä on täydellistä jollekin, ei ole sitä kaikille. Joissain ammateissa, kuten kirurgin tai lentokapteenin tarvitaan tarkkuutta, mutta perfektionistit voivat olla hermostuttavia. Perfektionismi on stressaavaa, ja perfektionistit asettavat itsensä jalustalle.

Huonon itsetunnon hälytysmerkit

Törnblomin mukaan itsetunto on huono, jos puhuu paljon pahaa toisista. Asioita tehdään todistaaksensa itselle ja muille, ei asioiden itsensä vuoksi. Kohteliaisuuksia on vaikea sulattaa. Onnistuessa tuntuu siltä, kuin olisi pelkkä kupla, jonka bluffaus pian paljastuisi. Itsetunnoton toteaa, että onnistuminen ei koskaan ole seurausta oman työn tuloksista, vaan silkkaa sattumaa.

Huonosta itsetunnosta kärsivä näkee kaiken kilpailuna. Oire huonosta itsetunnosta on itsensä vertailu jatkuvasti muihin. Vasta 29-vuotiaana hoitokodissa Törnblom uskalsi sanoa peilikuvalleen kelpaavansa sellaisena kuin on. Ei ole olemassa täydellisiä ihmisiä, tietää hän nyt. Mian mukaan jokainen voi tehdä virheitä, mutta kukaan ei ole virhe. Positiivista palautetta on turha odottaa muilta koko ajan. Sitä tulee antaa itselleen.

Mia Törnblom: Självkänsla. Nu. – Din personliga coach visar hur. Forum bokförlaget. 2005.

Ellit PS:

Näin vahvistat itsetuntoasi:

1. Kirjoita päivittäin ylös kolme asiaa, jossa olet hyvä ja joista olet ylpeä. Anna itsellesi palautetta. Itsetuntoa vahvistetaan sisältäpäin, ei ulkoa.
2. Kirjoita ylös tavoitteesi ja miten aiot saavuttaa ne.
3. Toista itsellesi: kukaan ei ole parempi olemaan minä kuin minä itse. Kelpaat sellaisena kuin olet.
4. Muista, että on tärkeää antaa itselleen anteeksi.
5. Muista levätä – stressaantuneena et ole tehokas.

Testi: Laura Parkkinen / A4 Media Oy (2.3.2006)
 

X