Ihmissuhteet

Oletko jo kokeillut näitä juhannustaikoja? – Luvassa rakkautta, sulhasia ja hyvät naurut

Perinteiset juhannustaiat kuuluvat juhannuksen viettoon. Riisu siis vaatteet ja kirmaa pellolle tai kerää ainakin kukkasia tyynyn alle. Myös saunavasta paljastaa yhtä sun toista.

Teksti:
Anna.fi

Oletko kokeillut näitä juhannustaikoja?

Perinteiset juhannustaiat kuuluvat juhannuksen viettoon. Riisu siis vaatteet ja kirmaa pellolle tai kerää ainakin kukkasia tyynyn alle. Myös saunavasta paljastaa yhtä sun toista.

Yötön juhannusyö, kasteinen nurmi ja hedelmällisimmillään hehkuva luonto kutsuvat lemmentaikoihin ja -loitsuihin. Nämä vanhan kansan neuvot eivät ehkä takaa sulhoa suurempaa, armasta iänikuiseksi, mutta juhannusheilan ja kosolti huomiota kumminkin. Taiat eivät aina tehoa toivotusti, niillä voi saada aikaan levottomia unia tai edesauttaa sulhasta putkaan.

Lempeä juhannustaioin

Risteyksessä alaston neito

Juhannus oli Suomessa alkujaan pakanallinen Ukon juhla. Keskiajalla kristinuskon myötä se muutti nimensä juhannukseksi, Johannes Kastajan mukaan. Monet pakanalliset hedelmällisyysriitit ovat säilyneet Pohjolassa, jossa elettiin sopusoinnussa luonnon kanssa ja yritettiin lepyttää maan voimia. Ahvenanmaalla ja Ruotsissa kukin koristeltu juhannussalko, majstång, oli alkujaan fallossymboli. Syljellä ja lemmenloitsuilla mielittiin totisin aikein ison talon emännäksi aikana, jolloin rakkausliitoista vain haaveiltiin ja vanhat piiat laitettiin raatikkoon.

Keskiyöllä kolmen tien risteyksessä seisova alaston neito näkee tulevan sulhasensa. Sulhanen on ensimmäinen mies, joka lähestyy risteyksestä. Ahvenanmaalla, Lemlandissa, tytöt kerääntyivät yhdeksän tien risteykseen. Ruotsissa Taalainmaalla naimaikäiset tytöt kokoontuivat aittaan ja kirmasivat alasti pitkin peltoja.

Alastomana kasteisella niityllä kieriskely tuo taas kosolti lisää naimaonnea. Keskiyöllä alastomana niityltä kerätty kaste auttaa syyhyyn, syyliin ja poistaa kesakot. Jos kastetta ei kerätä alasti, ei se tehoa. Kun keskiyöllä seisoo rantakivellä ilkosillaan voi nähdä vedessä tulevan puolisonsa kuvan. Puolison kuvajaisen voi nähdä myös kaivosta, lammesta tai lähteestä.

Kirmailua poikki peltojen ja kieriskelyä pellossa

Juhannustaika

Yhdeksältä niityltä kerätyt yhdeksän kukkaa tyynyliinan alla tuovat neitosen uneen tulevan sulhon. Jos neito pystyy olemaan aamuun hiiskahtamatta sanaakaan, hän näkee yöllä unta tulevasta puolisostaan. Tulevan puolison voi nähdä myös, jos laittaa keskiyöllä kaksi peiliä vastakkain. Kuvajaisena kajastava sulho voi vaikuttaa myös vihamieliseltä. Tällöin häntä on liehakoitava ja häntä on lepyteltävä lahjoin.

Alasti poikatalon edessä olevilla viljapelloilla kieriskely tuo runsaasti lisää naimaonnea ja hedelmällisyyttä. Tapa on lähtöisin Karjalasta, jossa juhannusta kutsuttiin Iivanan päiväksi. Karjalassa tiedettiin, että poikatalon pojat alkavat myös armastamaan tyttöä. Kun tyttö juoksee alasti  saunasta  ruisvainioiden ojia pitkin, niin yhdeksännessä  ojassa tulee tuleva sulho vastaan. Tulevan sulhon voi nähdä myös, kun juoksee kolme kertaa alasti kolmikulmaisen pellon ympäri. Ensimmäinen mies, joka tulee vastaan on tuleva puoliso.

Halkopinosta neuvoa

Nivalassa, kun tyttö halusi tietää onko hänen tuleva miehensä poikamies vaiko leskimies, niin hänen oli juhannussaunasta ”lähettävä palijain persein takaperin kävelemään halakopinoon päin”. Hän ei saanut katsoa taaksepäin olkansa yli. Se ”halako, joka perseeseen pökkäsi”, oli tarkastettava. Jos se oli halkaistu, niin  mies oli leskimies, mutta jos se oli pyöreä, niin mies oli poikamies.

Tulevan miehen muihin ominaisuuksiin voi tutustua yksinkertaisen kokeen avulla. Yöllä sängyn alle voi laittaa kolme lasia, hietaa, viinaa ja suolaa. Jos aamulla viinaan on koskettu, on sulho varakas. Kun hietaa on koskettu mies on köyhänlainen ja kun suolaa, mies tulee jotenkin toimeen.

Juhannusyönä naimattomien naisten on tarkkaan kuunneltava myös käen kukuntaa. Niin monta kertaa, kun käki kukkuu on vuosia sulhasen löytymiseen. Jos käki ei kuku ollenkaan, tulee sulhanen jo samana vuonna.

Alasti saunasta heitetty saunavasta näyttää ilmansuunnan, josta tuleva sulho tulee. Siitä suunnasta ensimmäinen kävelevä mies on  tuleva puoliso.

Miehiä hajareisin katolla

Juhannuskokko

Miehet näkevät tulevan vaimonsa yksinkertaisen kokeen avulla. Jos heittää 9 silmäneulaa juhannusyönä lähteeseen tai suonsilmään kultaisen sormuksen läpi näkee lähteen kalvossa morsiamensa. Enteen tulevasta vaimosta voi nähdä myös menemällä istumaan hajareisin kolme kertaa muutetun talon harjalle. Liettuassa sama taika tehdään alasti. Näin maksimoidaan tulevan liiton onni ja lapsilykky.

Pomarkussa tuleva sulhanen nähdään, kun lattia lakaistaan takaperin pelkkään palttinaan kääriytyneenä. Savossa ohdakkeisista pelloista on päästy, kun  vihitty vaimo on laitettu alasti niittämään keskiyöllä viikatteella ohdakkeet. Näin on vältytty tarpeettomalta myrkyn lykkäämiseltä peltoihin. Keskiyöllä vihitty isäntä on nähty kurkkimassa kaivoon, toivoen, että kaivossa virtaisi veden sijasta kirkas viina.

Lemmenloitsuja uusin maustein

Aina eivät huolella valmistellutkaan taiat tehoa. Unissa saattaa seikkailla sen yhden mielitietyn sijaan monta keski-ikäistä miestä ja oma armas saattaa löytyä  punkan sijaan putkasta.

”Juoksimme alasti saunasta järveen. Kuinka ollakaan, samaan aikaan sattui purjeveneellä puolituttuja mökin edustalle. Emme kehdanneet nousta järvestä vaan kalisimme siellä, juhannuksena merivesi oli viileää”, muistelee Miia.

”Taisin olla menossa pääsykokeisiin, kun keräsin juhannuksena kukkia tyynyn alle. Aamulla naama oli aivan turvonnut ja kaamea – olin saanut allergisen kohtauksen”, Sanna jatkaa.

”Laitoin kukat tyynyn alle. Olin kesätöissä myymässä puhelimia ja näin unta asiakkaista. Noin 40 miestä osti puhelimia. Mitä tämä kertoo minusta? Olenko moniavioinen, vai mitä?” Marja kysyy.

”Kävimme serkun kanssa säädyllisesti uikkareissa viljapellossa. Ja kas, matkalla putosin ojaan, jossa oli tuoreita nokkosia”, sanoo Marja. ”Kirveli niin, etten koskaan tee mitään taikoja.”

”Vietin maaseutujuhannusta vanhempien sekä serkkuni kanssa  mökillä ja poikaystäväni piti tulla näytille seuraavana päivänä. Hän soittikin putkasta. Olivat pelleilleet poliisille festareilla. Vanhemmillani oli hauskaa. Ehkä tein jonkun taian väärin. He käskivät minun harkita vielä, vaikka basistia tai nuoriso-ohjaajaa”, sanoo Elina.

Lastillinen Kansallisia Eläkeläisiä

”Olimme kaveriporukalla Rymättylässä ja seuraavana päivänä suuntasimme juhannustansseihin Yläneelle, jossa taisi laulaa Tapani Kansa. Päätä kivisti ankarasti ja toivon totisesti, että ensimmäinen tanssittajani, puolitoistametrinen punaiseen pusakkaan pukeutunut pappa ei ole tuleva sulhaseni. Hän pyöri ympärilläni terhakkaasti koko illan, kun yritin kittailla kahvia pysyäkseni hereillä. Tansseissa oli meidän lisäksi jotkut Kansallisten Eläkeläisten seniorit, lastillinen saksalaisturisteja  ja pari pariskuntaa”, Henna toteaa.

”Taiat eivät ihan menneet toteen. Koreita sulhoja ei kuulunut. Sain kuittailuja noituuksistani vielä pitkään.”

Juhannusyönä kaikessa elollisessa on  maagista voimaa. Pionia on varottava kuitenkin haistelemasta, sillä siinä tuoksuu vaara, onnettomuus ja sairaudet, kuten syöpä. Juhannusyönä kerätyistä yrteistä, kuten ratamosta ja koivusta voi sekoittaa armaalleen lemmen voimia nostattavan juoman. Neitoset ovat nostattaneet lempeään myös hyppimällä poltetun kokon yli.

Yöllinen alastonuinti ja pieni kutuhyppely vahvistavat nykyisinkin terveyttä ja kuntoa. Jos lemmenloitsut ja hämyisät soidinmenot tuntuvat katoavalta kansanperinteeltä, mikään ei estä kehittelemästä omia perinteitä.

Juokse sulho, jouvu sulho, Liehu sulho , lennä sulho! — Kanteletar

Keltavarpunen aidalla hyppii ja eelläni näyttää tietä: no, etkös, tili, lili, etkös tuli, luli, mittumaaria vietä? — Larin-Kyösti

Hyvää juhannusta!

Lähteet:
Nirkko, Juha (toim.): Juhannus ajallaan. Juhlia vapusta kekriin. SKS. Helsinki 2004.
Kustaa Vilkuna: Vuotuinen ajantieto. Otava. Helsinki 1968.
Suomalaiset juhannustaiat.

Teksti: Laura Elina

X