Ihmiset ja suhteet

Suunnitelmissa raskaus – Terveysvinkit talteen!

On olemassa koko joukko keinoja, joihin voi yrittää tukeutua jos haluaa kasvattaa hedelmällisyyttään.
Teksti: Anna.fi

Jotkut naiset tapaavat sanoa, että he tulevat raskaaksi jo pelkästään ajattelemalla. Raskaus ei kuitenkaan aina ala yhtä helposti. Onkin sanottu, että raskaus on monen sattuman summa ja onnistuakseen se vaatii melkoisesti.

Raskauden alkutaipaleen onnekkaita vaiheita on verrattu jo taannoin nuppineulaan, joka pudotetaan Eiffel-tornin ylimmältä tasanteelta ja jolla koetetaan tähdätä alhaalla asfaltilla olevaa appelsiinia. Jos nuppineula putoaa appelsiiniin, raskaus lähtee alulle ja jos se puolestaan osuu sivuun – kuten on varsin todennäköistä – raskaus jää odottamaan täyttymistään. Voiko hedelmällisyyttä sitten yrittää kasvattaa jollakin keinolla, kun pariskunnan aika lapsen hankinnalle tuntuu olevan kypsä?

On olemassa koko joukko keinoja, joihin voi ainakin yrittää tukeutua ja yrittää kasvattaa hedelmällisyyttään. Asioista ensimmäiseksi nousee oikea ajoitus. Kuukautiskierron vaiheiden seuraaminen ja tarkkailu pitää ajan tasalla ovulaatiosta ja sen ajoittumisesta, ja näin voi yrittää ”kylvää siemeniä” kasvualustan ollessa mahdollisesti parhaimmillaan.

Liikunnan teho on kiistaton

Liikunnan voimaa ei pidä vähätellä raskautta suunniteltaessa. Liikunta vähentää tunnetusti stressiä, ja levollinen sielu ja ruumis toimivat raskautta ajatellenkin paremmin kuin stressitilassa oleva ihminen kaiken kaikkiaan.

On kuitenkin syytä muistaa, että liian rajut liikuntalajit tai kovat urheilusuoritukset saattavat kuormittaa ruumista liikaa. Tällöin hedelmällisyys voi päinvastoin lähteä laskuun. Hyvän yleiskunnon ylläpitäminen ja terveelliset elintavat ylipäätään tarjoavat hyvät lähtökohdat.

Tupakka, alkoholi, lääkkeet ja huumeet takavasemmalle

Tupakointi on syytä lopettaa kokonaan tai ainakin savukkeiden määrää on parasta vähentää radikaalisti. On tutkittu asia, että tupakointi vähentää siittiöiden määrää.

Keskenmenot, ennenaikaiset synnytykset ja kätkytkuolemat ovat usein myös yhteydessä tupakointiin ja tupakan savussa oleskeluun, joten jo siitäkin syystä tupakointi olisi parasta saada kokonaan katkolle. Tupakoinnilla on myös yhteys vaihdevuosien alkuun. Kuukautishäiriöt ja heikko hedelmällisyys voidaan joskus selittää myös tupakoinnista johtuvaksi.

Alkoholi painii samassa sarjassa tupakan kanssa. Sen käyttöä kannattaa rajoittaa suuressa määrin ja lopettaa mieluusti vaikka kokonaan sen nauttiminen. Runsas alkoholin käyttö voi niin ikään vähentää siittiöiden määrää. Myös keskenmenon riski kasvaa alkoholin vaikutuksesta, mikäli nainen on jo raskaana. Alkoholin haitat sikiön kehitykseen ovatkin sitten jo oma vakava lukunsa.

Huumeet ja anaboliset steroidit ovat myös haitallisten aineiden listalla. Niiden käyttö on syytä lopettaa. Esimerkiksi kannabista sisältävät aineet vähentävät siittiöiden määrää ja heikentävät niiden laatua. Siittiöistä saattaa tulla näiden aineiden seurauksena epämuodostuneita ja myös siittiöiden liikkuvuus häiriintyy.

Raskautta suunnittelevan kannattaa välttää liiallista lääkkeiden käyttöä. On hyvä pohdiskella, ovatko kaikki lääkkeet todellakin tietyssä tilanteessa tarpeen. Vatsa- ja verenpainelääkkeet ja antihistamiinit ovat joissakin tapauksissa hidastaneet raskaaksi tulemista tutkitusti.

Myös vahvoilla särkylääkkeillä on naisen ovulaatiota häiritseviä vaikutuksia. Kaikenlaisia myrkyllisiä aineita, kuten hyönteismyrkkyjä, maaleja, liimoja, lyijyä ja elohopeaa on syytä välttää mahdollisuuksien mukaan.

Rikasta ravintoa ja vitamiinien ilotulitusta

Monipuolinen ja terveellinen ravinto on tietysti jo hyvän yleiskunnonkin perusedellytys.  Greippimehun juomista saatetaan suositella raskautta ennen, koska sillä on suotuisa vaikutus ovulaation aikana erittyviin ainesosiin.

Myös punaviinin juomista pieninä määrinä pidetään suositeltavana. Se lisää verenkiertoa kohdussa. Tämän ohella myös alkion kiinnittymismahdollisuudet tuntuvat paranevan.

Joissakin maissa papaijaa käytetään ehkäisytarkoituksessa, joten sen syöminen ei välttämättä raskautta suunnittelevalle ole edullista.  Kofeiinia sisältäviä tuotteita kannattaa välttää. Näihin kuuluvat kahvi, tee ja monet virvoitusjuomat. Kahvin kohtuukäyttö on noin kolme kupillista päivässä.

Naisen kannattaa pitää huoli siitä, ettei hänellä ole minkäänlaisia vitamiinin puutostiloja. Jonkin monivitamiinivalmisteen nauttiminen raskautta edeltävässä vaiheessa jo muutamia kuukausia ennen voi olla suositeltavaa. Monivitamiinit sisältävät myös usein foolihappoa, jota on erittäin tärkeää saada riittävä määrä varsinkin alkuraskaudessa ja raskauden aikana yleensäkin.

Naisen painolla ja rasvaprosentilla voi olla myös merkitystä siinä, kuinka helposti raskaus alkaa. Normaalipainoisuus on usein etu ja rasvaprosentinkin oleminen normaalirajoissa auttaa asiaa. Ali- tai ylipainoiset voivat kärsiä kuukautishäiriöistä ja joskus kuukautiset voivat sen takia jäädä kokonaan pois.

Hymyä huuleen ja rennosti reippailemaan

Naisen on hyvä harjoitella rentoutumista. Stressin kaikenlainen vähentäminen on hyödyksi elimistölle. Ovulaatiohäiriöt ovat hyvin yleisiä kovasti stressaantuneilla naisilla. Kannattaa kokeilla vaikkapa vaihtoehtohoitoja, jos stressi ei tunnu hellittävän, eikä omista keinoista ole apua. Esimerkiksi akupunkitiohoidot tai aromaterapia voivat olla tässä hyväksikin avuksi.

Iloinen ja enrginen mieliala on aina lisäetu. Masentunut ihminen kantaa mukanaan usein myös muita oireita, joten masennus kaikkine kuokkavieraineen on pahasta raskauden suunnitteluvaiheessa.

Lue myös: Kaksplus.fi: Vauvakuumeeseen apua – 6 keinoa parantaa hedelmällisyyttä

Teksti: Nina

X