Ihmiset ja suhteet

Ujous ahdistaa – Miten päästä eroon ujoudesta?

7.2.2011 Teksti: Anna.fi

Lapsille ujostelu sallitaan, mutta aikuisen ujoutta pidetään jo vähän kummallisena ja merkkinä huonosta itsetunnosta. Onko olemassa ratkaisua, kun esiintyminen itkettää ja kavereille ei uskalla kertoa?

Ujous ahdistaa – Miten päästä eroon ujoudesta?

Ujous kehittyi paniikkihäiriöksi

Milla, 32, oli pienestä lähtien poikkeuksellisen ujo.

”Minua yritettiin pakottaa väkisin puhumaan ja käskettiin usein olemaan ujostelematta. Vanhempani ovat itsekin sosiaalisesti epävarmoja, joten koin sen kohtuuttomana, etteivät he pystyneet ymmärtämään, että kaikenlaiset uudet sosiaaliset tilanteet saivat minut kauhun partaalle.

Koulussa häpesin ujouttani ja yritin tukahduttaa tuskaisen oloni. Todellisuudessa tunteiden kieltäminen vain pahensi asioita.

Hakeuduin näytelmäkerhoon, jotta voittaisin ujouteni ja välillä koin saavani helpotusta. Haaveissa oli näyttelijän ammatti. Aina kun elämässäni sattui jotain pahaa, pääsi kaikki tukahdutetut tunteet valloilleen.

Aloin aikuisiällä kärsiä vaikeista paniikkikohtauksista ja puoli vuotta vietin kotisohvalla itkien itseäni uneen. En enää hallinnut elämääni ja hakeuduin terapiaan, vaikka en uskonut paranemisen olevan enää mahdollista. Olen käynyt psykoanalyysissä nyt usean vuoden ajan, ja oireet alkoivat helpottaa jo puolen vuoden hoidon jälkeen.

En usko, että tulen ikinä hallitsemaan itseäni täysin paniikin suhteen, mutta nykyään vietän jo melko normaalia elämää ja se riittää minulle. Ei minusta näyttelijää tullut, mutta olen kuitenkin löytänyt oman polkuni elämässä eteenpäin.”

Ujous ahdistaa – Miten päästä eroon ujoudesta?

Kun ujous vaivaa, mikä avuksi?

Psykologien mukaan ujous on osa temperamenttia, jonka kanssa voi oppia elämään. Ujot ihmiset osaavat usein ottaa muiden tunteet hyvin huomioon ja aistivat herkästi ympäristönmuutoksia. Oma kärsimys auttaa ymmärtämään paremmin muiden vaikeuksia ja ujot ovatkin empaattisia kuuntelijoita. Muiden huomioiminen saa kuitenkin ujon usein laiminlyömään omat tarpeensa ja toiveensa.

Työelämä asettaa kovat paineet

Nykyajan opiskelu- ja työpaineissa ujolla ihmisellä on rankkaa. Hyvä esiintymistaito ja luonteva sosiaalisuus ovat valttia, kun kilpailu työelämässä kovenee. Ujo jää työelämässä helposti jalkoihin.

Kun ympäristö ja ujo ihminen itse suhtautuvat ujouteen negatiivisesti, kasvaa se elämää hallitsevaksi ongelmaksi ja saa ujon välttelemään sosiaalisia tilanteita entistä enemmän.

Ujous ahdistaa – Miten päästä eroon ujoudesta?

Pelkoon saa apua

Sosiaalisten tilanteiden pelko vaatii usein hoitoa. Hoitona käytetään ryhmä- tai yksilöterapiaa sekä lääkitystä oireiden helpottamiseksi. Tukiryhmä on osoittautunut monelle hyväksi ratkaisuksi.

Luontaisesti ujo tarvitsee lapsesta lähtien ymmärrystä, tukea ja positiivista rohkaisua. Pakottaminen saa ujon lukkoon etisestään ja häpeämään itseään.

Ujoille muutokset ja uudet tilanteet ovat usein olla haastavia. Asioille pitää antaa riittävästi aikaa ja toteuttaa suunnitelmia omassa tahdissaan.

Teksti: Tarja Vilén

Lue myös

Suosittelemme