Ihmissuhteet

Saako henkilökohtaisista asioista kysyä tai kertoa työpaikalla? Asiantuntija kertoo, kuinka pidät kiinni yksityisyyden rajoistasi

Omista yksityisyyden rajoistaan kannattaa pitää kiinni myös töissä. Asiantuntija kertoo, miksi.
3.9.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Saako työkaverilta kysyä, onko hän eronnut? Tai kertoa itse kahvitunnilla kaikille, kuinka edellinen yö kului virtsatievaivoja potien?

Ihmiset suhtautuvat uteluihin ja henkilökohtaisiin tilityksiin eri tavoin. Toiset kertovat hyvinkin avoimesti perhe-elämästään, toiset taas pitävät yksityisasiat mielellään itsellään.

Vaikka puolituttujen utelu olisikin vain harmitonta jutustelua, ihmisten halu kertoa yksityiselämästään riippuu siitä, millaiset yksityisyyden rajat kukin ihmissuhteillensa asettaa. Lähtökohtaisesti henkilökohtaiset asiat työpaikalla on syytä jättää sikseen.

– Itsestä ei tarvitse kertoa koskaan yhtään mitään, ellei halua. On aivan eri asia jakaa elämänsä tapahtumia sydänystävän tai kumppanin kanssa, kun avautua töissä, Väestöliiton johtava asiantuntija Heli Vaaranen huomauttaa.

Henkilökohtaiset asiat työpaikalla – jätä niiden kertominen väliin

Yksityisyyden rajat eivät katso ihmissuhteen tyyppiä. Vaaranen kertoo, että rajat ovatkin melko samanlaisia kaikissa suhteissa.

– Työpaikka on ammattimaisia työtoverisuhteita varten. Jos tuo läheisen ystävyyden työpaikalle, on oltava valmis myös ystävyyden tuomiin tunteenpurkauksiin ja ystävyyden rikkoutumiseen työpaikalla. Se ei ole suotavaa, sillä työpaikka on paikka, jossa tehdään työtä palkkaa vastaan. Yksityisasioita käytetään valitettavasti myös työpaikkakiusaamisen aseina, Vaaranen sanoo.

Entä jos kysyjä on esimiehen asemassa oleva henkilö? Vaarasen mukaan kysymykseen voi vastata oman harkintansa mukaan. Esimieheltä voi tiedustella, mihin kysymys liittyy ja vastata kysymykseen asianmukaisesti.

– On ihan oma asia, miten laveasti tai niukasti vastaa.

Vaaranen huomauttaa, että töissä ei tarvitse kuunnella myöskään työkavereiden avautumisia. Jokaisella on oikeus työrauhaan.

– Yksityisasiat eivät kuulu työpaikalle, Vaaranen tiivistää.

Mitä yksityisyyden rajat merkitsevät?

Vaarasen mukaan rajat ihmissuhteissa tarkoittavat itsenäisyyttä ja yksityisyyttä – eräänlaista kirjesalaisuutta ja päätösvaltaa omaan elämään.

– Yksityisyys tarkoittaa, että saat pitää mielipiteesi ja itsenäisyytesi kenenkään häiritsemättä. Kun ihminen vetää rajat yksityisyydelleen, hän edellyttää kunnioitusta rajoilleen ja samalla kunnioittaa muiden rajoja.

Henkilökohtaiset rajat työpaikalla: kaikkea ei tarvitse kertoa.

Jos työkavereiden utelut ylittävät oman yksityisyyden rajan, huomauta asiasta ystävällisesti.

Kuinka rajat sitten asetetaan? Vaarasen mukaan hyvälle ystävälle voi sanoa suoraan, jos ei halua jutella jostain tietystä asiasta. Työpaikalla paras keino suhtautua epämiellyttäviltä tuntuviin uteluihin on puolestaan kieltäytyä ystävällisesti vastaamasta.

– Jos kysytään vaikkapa lapsettomuudesta, parisuhteesta, sairaudesta tai muista henkilökohtaisista asioista, jotka eivät mitenkään kuulu työhön, mihinkään ei tarvitse vastata. ’Nyt ei ehdi jutella’ on muun muassa hyvä vastaus.

Ihmissuhteiden rajat ovat tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia – sitä, ettei tarvitse selittää tai puolustella itseään joka tilanteessa.

– Rajaton ihminen lupailee kaikille kaikkea: hän on jatkuvasti pulassa ajankäytön suhteen ja läheiset saattavat kärsiä tästä. Ihminen itse saattaa olla silloin vaatimusten, moitteiden, huomauttelun, nalkutuksen ja arvostelun kohde, koska on antanut aikaisemmin ymmärtää, että hänen rajansa voi ylittää ja häntä voi käyttää toisten tarpeiden toteuttamiseen, Vaaranen summaa.

Lue myös: 

Miten tunnistaa terveen harkitsevaisuuden ja haitallisen pelokkuuden rajat? Älä anna pelon kahlita

Tuntuuko siltä, ettet osaa mitään oikeasti? Erota terveen itsekriittisyyden ja huijarisyndrooman rajat

Erotatko työpaikkasi luonnetyypit? Tunnista oma ja työkaverisi persoonallisuusväri

Lue myös

Suosittelemme