Julkkikset

Hengellisyyden löytänyt laulaja Joel Hallikainen: ”Olen päässyt ulos omasta helvetistäni”

Joel Hallikainen laulaa nykyään muun muassa vanhainkodeissa ja kirkoissa. – Joku sanoi hyvin, että ”uskovainen pelkää helvettiä – hengellinen on tulossa sieltä”. Minäkin olen päässyt ulos omasta helvetistäni.

Teksti:
Miia Siistonen
Kuvat:
Suvi Elo/Otavamedia

Joel Hallikainen karsastaa ilmaisua ”uskovainen” ja toteaa olevansa ”tietoinen” tai ”hengellinen”. Mieluummin kuin Jumalasta hän puhuu KV:sta, Korkeammasta voimasta.

Joel Hallikainen laulaa nykyään muun muassa vanhainkodeissa ja kirkoissa. – Joku sanoi hyvin, että ”uskovainen pelkää helvettiä – hengellinen on tulossa sieltä”. Minäkin olen päässyt ulos omasta helvetistäni.

Peruskristillisessä kodissa kasvanut laulaja Joel Hallikainen eli nuoruudessaan vaiheen, jolloin hän kutsui itseään vapaa-ajattelijaksi. Keski-ikäisenä hän huomasi kaipaavansa samanlaista turvaa ja perustaa kuin vähän aiemmin menehtyneellä Jarkko-ystävällä oli ollut. Se löytyi Kansan Raamattuseuran miesten tilaisuuksista.

Samalla alkoi syntyä hengellisiä lauluja. Joelia pyydettiin esiintymään kirkossa.

– Tunsin, että minulle aukesi aivan uudenlainen areena. En ollut enää vain esiintymässä vaan etsimässä ja jakamassa kokemuksia yhdessä yleisön kanssa.

Pian lehdet raportoivat Hallikaisen tulleen uskoon. Itse hän karsastaa ilmaisua ”uskovainen” ja toteaa olevansa ”tietoinen” tai ”hengellinen”. Mieluummin kuin Jumalasta hän puhuu KV:sta, Korkeammasta voimasta.

– Joku sanoi hyvin, että ”uskovainen pelkää helvettiä – hengellinen on tulossa sieltä”. Minäkin olen päässyt ulos omasta helvetistäni ja voin varovasti sanoa olevani nyt onnellinen.

”Olen avoin erilaisille näkökulmille”

Uskominen on Joelille vähän sama asia kuin rakastaminen avioliitossa, tahtomista. Hän tahtoo uskoa. Mutta saarnaamista ja julistamista hän karttaa.

– Olen avoin erilaisille näkökulmille. En ymmärrä ollenkaan ahdasmielistä meininkiä. Siinä armo ja rakkaus unohtuvat ja ilosanoma muuttuu lakihenkisyydeksi.

Katsellessaan taaksepäin liki 57-vuotista taivaltaan Joel näkee, että kaikella on ollut tarkoituksensa. Harhapoluillakin. Hän sanoo kokeneensa johdatusta ja rukousvastauksia. Aina vastaukset eivät tosin ole olleet toivotunlaisia.

Uransa alussa Joel rukoili menestystä, jotta ovet aukeaisivat ja hän pääsisi tekemään rakastamaansa työtä. Mutta ovet pysyivät pitkään kiinni. Miksi? Jotta hän osaisi arvostaa suosiotaan, kun se viimein koitti. Suuren sukseen aikaan Joel rukoili nöyryyttä. Ja kas, seuraava iso konserttikiertue ei vetänyt väkeä ja tuotti isot tappiot.

– Usein en saa sitä, mitä pyydän, vaan sitä, mitä tarvitsen.

Uskovaisille tuttua taivasikävää Joel ei tunne. Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, sen näkee sitten. Joelilla on vielä elämännälkä.

– En pelkää kuolemaa, mutta minulla on tunne, että työni on kesken. Minulla on yhä sarkaa kynnettävänä.

Luit lyhennelmän Annan jutusta, jossa laulaja Joel Hallikainen kertoo muun muassa, miten alkoholismi vaikutti hänen perhe-elämäänsä. Lue juttu Annasta 40/2018. Tilaa lehti tai osta digilehden lukuoikeus täältä!

X