Julkkikset

Jani Toivola hoiti uupumustaan meditoimalla: ”Olen oppinut hallitsemaan mieltäni”

Työuupumus vei Jani Toivolan puoleksi vuodeksi sairauslomalle. Hän toipui paitsi terapian myös meditaation avulla. – Meditoiminen oli kuin pelastusrengas, joka piti pääni pinnalla.
24.2.2018 Teksti: Tyyne Pennanen Kuvat: Niclas Mäkelä/Otavamedia

Meditoin joka aamu. Herään ennen tytärtäni Ailia noin seitsemän aikaan ja istun tyynyllä jalat ristiasennossa, kädet polvilla, ja yritän olla ajattelematta mitään. Saatan havaita jonkin mieleen tulevan ajatuksen, mutta yritän päästää siitä irti.

Meditaatio antaa minulle sisäistä rauhaa ja parantaa keskittymiskykyäni. Jos herään ikävään oloon tai huoleen siitä, miten ehdin päivän aikana tehdä kaiken, meditaation jälkeen oloni on rauhallinen.

Meditaation ansioista tunnistan omia tarpeitani paremmin kuin ennen. Tiedän, milloin täytyy levätä, milloin liikkua. Minulla on nykyisin kotoisa olo kehossani.

Meditoimalla rauhallinen olo

Löysin harrastukseni Facebookin välityksellä. Noin viisi vuotta sitten näin ystäväni, kirjailija Kira Poutasen päivityksen, jossa hän suositteli new age -guru Deepak Chopran ja tv-juontaja Oprah Winfreyn podcast-meditaatiokurssia.

Tyttäreni oli juuri syntynyt, ja elin suurta elämänmuutosta. Minulla oli enemmän aikaa kuin työelämässä ollessani ja samalla podin välillä yksinäisyyttä. Ajattelin, että meditaatio toisi rytmiä arkeeni ja tasapainottaisi mieltäni. Pieni vauva ei elä kellon mukaan, joten meditoin silloin, kun oli mahdollisuus. Jos Aili esimerkiksi nukahti päiväkävelyllä vaunuihin, saatoin meditoida puistossa puun alla.

Aluksi se oli vaikeaa. Aloitin viidestä minuutista, mutta vahtasin samalla silmäkulmien alta kelloa. En osannut rentoutua. Alaselkää kolotti ja oikea jalka puutui. Pikkuhiljaa pidensin aikaa. Ensin kymmeneen, sitten viiteentoista minuuttiin. Kun olin harjoitellut vuoden, tuntui ensimmäistä kertaa siltä, että voisin istua paikallani loputtomiin. Siitä lähtien olen meditoinut kahdestakymmenestä minuutista puoleen tuntiin.

Erityisesti nautin siitä, kun meditoin viikonloppuaamuisin. Se luo rauhallisen olon koko viikonloppuun. Jos meditointi jää joskus väliin, se ei haittaa. Minä valitsen, milloin meditoin, se ei ole minulle pakkopuuhaa.

Yksi mieleenpainuvimmista meditaatiokokemuksistani oli viime kesänä Tukholmassa. Olin eräässä joogatilaisuudessa kuuntelemassa elämäntaitovalmentaja Gabrielle Bernsteinia. Teimme siellä hänen johdollaan ryhmämeditaation, jossa oli kolmesataa naista ja minä. Meditoin ensimmäistä kertaa ryhmässä. Kun kolmesataa ihmistä on yhdessä huoneessa keskittyneessä mielentilassa, tulee tunne, että olemme loppujen lopuksi aika samanlaisia.

Koko perhe meditoi

Meditoiminen on meillä melkein koko perheen harrastus. Aili käy kerran viikossa lasten joogassa, joka päättyy ”suklaameditaatioon”. Lapset istuvat hetken paikallaan ja imeskelevät suklaata. Hyvä tapa saada neljävuotiaat hetkeksi reflektoimaan itseään!

Avopuolisonikin joogaa. Tapasimme, ennen kuin jäin kaksi vuotta sitten työuupumuksen takia sairauslomalle. Suhteemme kesti vaikean ajan.

Uuvuin, koska pikkulapsiarki ja vaativa työ olivat liikaa. Töissä ja kotona piti antaa täysi panos, joten aloin nipistää henkilökohtaisista tarpeistani, kuten liikunnasta. Kärsin myös jatkuvasta univajeesta.

Aloin kärsiä paniikkikohtauksista ja pelätä ihmisten kohtaamista. Työuupumus vei minut terapiaan, jossa olen käynyt vuoden verran, kerran viikossa. Sairauslomalla päätin, etten anna itselleni lupaa käpertyä itseeni. Pidin yhteyttä muihin ihmisiin, ja se auttoi. Meditoimisestakin oli apua, ainakin se nopeutti toipumistani. Se tyynnytti mieltäni ja oli kuin pelastusrengas, joka piti pääni pinnalla.

Meditoiminen auttaa minua kestämään työni hektisyyttä, koska sen ansiosta osaan nyt keskittyä. Vaikka hallitsen mieltäni paremmin kuin ennen, en ole ”valaistunut”. Meditoiminen auttaa kuitenkin pitämään mieleni tyynenä niin, että minun on helpompi säilyttää yhteys muihin ihmisiin. Se on minulle tärkeää.

Saan hyvää oloa myös näistä:

1. Podcastit. Yksi suosikkiohjelmistani on brittiläinen Reasons to be cheerful. Sitä vetävät radiojuontaja Geoff Lloyd ja labour-puolueen entinen puheenjohtaja Ed Miliband. Hauska, yhteiskunnallinen podcast, josta oppii uutta ja tulee hyvälle tuulelle.

2. Hot jooga. Se energisoi. Hiki nousee otsalle ja aineenvaihdunta lähtee liikkeelle.

3. Musiikki ja tanssi. Viimeksi tanssin kotona The Greatest Showman -musikaalin soundtrackin tahdissa.

Jani Toivola, 40

Ammatti: Vihreiden kansanedustaja.

Perhe: 4-vuotias tytär Aili ja avopuoliso.

Asuu: Helsingissä.

Ajankohtaista: Omakohtainen teos Kirja tytölleni ilmestyi juuri.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme