Julkkikset

Koronapandemia mullisti Maria Sidin työn teatterinjohtajana Ruotsissa: ”Kyllä tässä iässä pitää jo osata johtaa itseään niin, ettei väsy”

Maria Sidin työ teatterinjohtajana muuttui keväällä kriisijohtamiseksi. Itseään Maria pyrkii johtamaan niin, että hän jaksaa ottaa vastaan kaikenlaiset iskut. Siinä auttavat itsetuntemus ja askeettinen vapaa-ajanvietto.

Teksti:
Annan Toimitus
Kuvat:
Mirva Kakko

Maria Sid kävi lokakuussa Helsingissä ohjaamansa Risto Räppääjä ja väärä Vincent -elokuvan ensi-illassa.

Maria Sidin työ teatterinjohtajana muuttui keväällä kriisijohtamiseksi. Itseään Maria pyrkii johtamaan niin, että hän jaksaa ottaa vastaan kaikenlaiset iskut. Siinä auttavat itsetuntemus ja askeettinen vapaa-ajanvietto.

Tukholmassa asuvan Maria Sidin, 52, työt sekä ohjaajana, näyttelijänä että Tukholman kaupunginteatterin johtajana menivät koronapandemian vuoksi kertaheitolla uusiksi.

Maria oli ehtinyt työskennellä teatterinjohtajana puolen vuoden ajan, kun koronapandemia muutti työn kriisijohtamiseksi. Kaupunginteatterin yhteydessä toimii myös kulttuuritalo, ja yhtäkkiä suuren organisaation kaikki 500 loppuunmyytyä esitystä piti perua. Tulevat harjoitukset jäädytettiin, ja Marian työpalaverit vaihtuivat keskusteluihin infektiotauteihin erikoistuneiden lääkäreiden kanssa.

– Kun ymmärsin, että kaikki menee poikki ja uusiksi, en jäänyt tunnustelemaan omaa oloani. Keskitin mieluummin kaiken energiani tekemiseen. Olen ratkaisukeskeinen ihminen: en ajattele itseäni vaan asioita.

Monille taiteilijoille oman työn täydellinen seisahtuminen oli kova paikka, ja Mariakin sai osansa intohimotyöläisten tunteenpur­kauksista.

– Pysyin johtajana jämäkkänä, mutta samaan aikaan herkkänä ja avoimena toisten tunteille. Vaikka töiden keskeytyminen oli kaikille järkytys, kyseessä oli niin vakava tilanne, ettei vaihtoehdoista voitu siinä kohtaa edes keskustella. Niissä hetkissä kuuntelin vaistojani ja luotin kokemukseeni.

Maria Sid on luotsannut Tukholman kaupunginteatteria läpi koronakriisin – ja ilmeisen onnistuneesti, sillä hänen nimitystään on jatkettu vuoteen 2022 asti.
Maria Sid on luotsannut Tukholman kaupunginteatteria läpi koronakriisin – ja ilmeisen onnistuneesti, sillä hänen nimitystään on jatkettu vuoteen 2022 asti.

Kriisihetkinä Mariaa on auttanut kansainvälisesti menestyneen häpeätutkija Brené Brownin tuotanto. Erityisesti Mariaan kolahtaa Brownin sanoma, että ihmisen pitää läpi elämänsä uskaltaa olla haavoittuvainen ja herkkä, vulnerable.

– Johtajana minulle on tärkeää puhua, pysyä auki ja uskaltaa asettaa itseni alttiiksi. Kuten ruotsiksi sanotaan, man tar smällarna, eli otan iskut vastaan – sekä ikävät että iloiset.

Maria Sid: ”Elän arjessani askeettista elämää”

Maria asuu lähellä Tukholman keskustaa miehensä Peter Achrénin sekä kahden nuorimman lapsensa kanssa. Esikoinen Iris, 25, asuu Helsingissä.

Vaikka Marian työtahti on nopeatempoinen ja kiireinen, hän ei tunne olevansa kuormittunut tai stressaantunut.

– Kyllä tässä iässä pitää jo tuntea itseään sen verran, että pystyy johtamaan itseään niin, ettei väsy. Minulle on annettu iso vastuu, johon suhtaudun vakavasti. Minun täytyy pitää itsestäni ja jaksamisesta huolta paitsi itseni, myös koko organisaation takia, Maria sanoo.

Maria raivaakin tasaisin väliajoin kalenteriinsa aikaa, jolloin hänen ei tarvitse tehdä mitään.

– Viihdyn hyvin yksin ja järjestän tarkoituksella itselleni reilustikin tylsää aikaa. Elän muutenkin arjessani melko askeettista elämää. Vapaa-aikanani kävelen luonnossa enkä harrasta mitään.

Luit juuri lyhennelmän Annan 45/2020 kansijutusta, jonka on kirjoittanut Rosanna Marila. Jutussa Maria kertoo elämästään Tukholmassa pandemian ja Me too -liikkeen aikana. Miten suomenruotsalainen Maria on otettu vastaan Tukholman taidepiireissä? Millaista elämä teini-ikäisten lasten kanssa on? Miksi Maria sanoo olevansa haastavista ajoista myös kiitollinen? Lue koko artikkeli numerosta 45/2020 tai digilehdestä! Voit tilata digilehden täältä! 

X