Julkkikset

Radiojuontaja Sanna Mämmi jätti lapsuudentrauman vuoksi työnsä – mindfulness toi elämään taas rauhan: ”Elämän tärkeysjärjestys tuli ihan selkeäksi”

Mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo sekä meditaatio ja jooga mullistivat toimittaja Sanna Mämmin ahdistusta ja kaaosta täynnä olevan elämän.
4.4.2019 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: OM-arkisto

Toimittaja, mindfulness- ja joogaohjaaja sekä Terveys edellä -podcastin pitäjä Sanna Mämmi on julkaissut kirjan Vapaudu huolista. Kirjassa käsitellään elämänilon löytämistä mindfulnessin avulla. Sannalla on aiheesta runsaasti omakohtaista kokemusta.

Sanna koki vuonna 2011 elävänsä jatkuvassa kaaoksessa. Hän treenasi sekä joi ja juhli liikaa. Hän söi ja nukkui huonosti sekä vaihtoi työpaikkoja nopeassa tahdissa. Sannan parisuhteet katkeilivat, eikä hän kyennyt olemaan hyvä ystävä.

– En pystynyt antamaan itsestäni ihmisille, oikeastaan pelkäsin ihmisiä. Olin jatkuvasti ahdistunut. Olin kasvattanut itselleni vahvan kuoren. Saatoin vaikuttaa todella vahvalta ja voimakkaalta ja minua oli vaikea lähestyä. Kuoren alla oli kuitenkin hyvin herkkä sielu, joka pelkäsi, että häntä satutetaan, Sanna muistelee.

Life coach -koulutus johdatti mindfulnessin pariin

Hyvinvoinnista kiinnostunut mutta kaaoksen keskellä elävä Sanna päätti opiskella itsensä life coachiksi, ja tutustui koulutuksen aikana meditaatioon.

– Oivalsin, että tässä on avain johonkin syvempään. Etsin netistä tietoa ja löysin mindfulness-koulutuksen.

Sanna luki tietoa mindfulnessista ja sen monista hyödyistä.

– Ajattelin, että tämä on minun juttuni.

Mindfulness avasi nopeasti vanhan traumamuiston

Sanna Mämmi hakeutui mindfulness-koulutukseen. Parin viikon aktiivisen kehomeditaatioharjoittamisen jälkeen mindfulness avasi vanhan traumamuiston.

– Meillä on paljon vanhoja muistoja, jotka kytkemme sisään kehoomme. Ja kuinka ollakaan, mieleeni palautui vanha lapsuusmuisto, joka oli todella vaikea tilanne, jossa poikajoukko kiusasi minua todella rajusti.

Sanna itki muistoa monta päivää. Alkuun hänellä oli vaikeuksia suhtautua muistoon: miten ja mistä tällainen muisto tuli?

– Pikkuhiljaa aloin oivaltaa, että tällä muistolla on aika pitkäaikaiset vaikutukset elämääni. Tämän kyseisen asian takia olen alkanut pelätä ihmisiä ja työntänyt ihmisiä pois. Se on aiheuttanut minulle sen, että olen jatkuvasti vähän hätääntynyt ja pelkään kaikkea. Se oli tuntematon poikaporukka, joka teki minulle kiusaa, Sanna sanoo.

Vaikea lapsuudentrauma vaati käsittelyä, ja johti myös Sannan irtisanoutumiseen radiotyöstä.

– Minun piti siirtyä pois radiosta etsimään itseäni, Sanna sanoo.

Aistit avautuivat ja monet asiat elämässä helpottivat

Sanna jatkoi meditoimista. Hän haki myös tietoa siitä, miten hänen lapsuusmuistonsa kaltainen trauma voi ihmiseen vaikuttaa. Hän ymmärsi, että traumat vaikuttavat muun muassa stressinsietokykyyn ja siihen, miten on vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa.

– Jatkoin edelleen meditoimista ja mindfulnessin harjoittamista, koska tiesin, että se auttaa muun muassa hallitsemaan stressiä ja siitä on apua myös traumojen hoidossa, Sanna sanoo.

Pikkuhiljaa Sanna koki, että myös hänen aistinsa rupesivat avautumaan.

– Rupesin kuulemaan, näkemään, maistamaan, haistamaan ja tuntemaan paremmin. Muistan vieläkin sen, kun koin, että korvani oikeasti kuulivat paremmin. Se oli tosi hämmentävää.

Lihasjännitykset laukesivat ja elämän kaaos väheni. Priorisointi helpottui.

– Yhtäkkiä kaikki selkiytyi. Elämän tärkeysjärjestys tuli ihan selkeäksi. Pystyin päästämään irti jatkuvasta haluamisesta. Ei tarvinnut käydä shoppailemassa eikä tehdä tiettyjä asioita vain, koska haluan.

Myös Sannan kehotietoisuus lisääntyi.

– Opin ymmärtämään, missä vaiheessa kehoni kaipaa lepoa, milloin se haluaa liikkua voimakkaasti ja milloin kehoni kaipaa joogaa, Sanna sanoo.

Keskittyminen ja tunteiden hallinta helpottuivat. Sanna pystyi toimimaan vaikeissakin tilanteissa ja tekemään näin järkevämpiä päätöksiä.

– Ei enää tullut valtavia tunnepiikkejä edestakaisin, Sanna kuvailee.

Lisäksi Sannan vuorovaikutustaidot kohenivat ja ihmissuhteet syvenivät. Myös unenlaatu tuntui paranevan.

Vuonna 2014 Sanna Mämmi koki uuden trauman ulkomailla

Sanna voi todella hyvin, kunnes hän koki vuonna 2014 ulkomaanmatkalla uudestaan traumaattisen tapahtuman.

– Se aiheutti minulle uudestaan sen, mitä se oli aiheuttanut minulle aikaisemminkin: aivojen toiminta vilkastui, kehittyi ylivireys. Rupesin toimimaan ylivireänä uudestaan. Treenasin ja tein kaikkea mahdollista, jotta pääsin traumaattisesta ajatuksesta pois. En pystynyt meditoimaan, mutta jooga toi minulle apua.

Vuosi tapahtuman jälkeen Sanna romahti. Palautuminen oli kuitenkin nopeaa.

– Olin kaksi kuukautta sairaslomalla. Lääkärin arvion mukaan palautumis- ja paranemisprosessia helpotti se, että olin vuosikausia harjoittanut tietoisen läsnäolon taitoja, erityisesti mindfulnessia, joka auttoi siihen, etten mennyt ihan täysin sekaisin, Sanna sanoo.

Jatkuvan kehotietoisuuden, joogan ja mindfulnessin avulla Sanna pystyi elämään normaalia elämää, vaikka hänellä oli vaikeuksia, stressiä ja ahdistusta.

Hyvinvoinnista on tullut Sannalle mindfulnessin kautta elämäntapa

Mindfulnessin kautta hyvinvoinnista on tullut Sannalle elämäntapa. Esimerkiksi alkoholista Sanna Mämmi on luopunut kokonaan.

– Alkoholi alkoi vain jossain vaiheessa tuntua epämiellyttävältä. Kun meditaation kautta yrittää selkeyttää omaa mieltä, tuoda kirkkautta ja parantaa aivojen toimintaa, niin alkoholin vaikutushan on täysin päinvastainen. Usein alkoholin vaikutuksen alaisena ihmisten tunteet heittelevät ja he ovat hirveän dramaattisia ja impulsiivisia. Kun olin harjoittanut meditaatiota jo jonkin aikaa ja otin lasin tai kaksi, vaikutus oli voimakas ja epämiellyttävä, ihan kuin olisi jossain karusellissa. Alkoholi vain jäi pois jossain vaiheessa.

Lue myös: Sanna Mämmin mindfulness-vinkit – näin saat elämääsi lisää rauhaa, aitoa läsnäoloa ja elämäniloa