Julkkikset

Ei vettä ruoan kanssa – Satu Silvon 6 ravintovinkkiä parempaan oloon

Satu Silvo ei juo aterian yhteydessä mitään – ei edes vettä. Hän on todennut sen auttavan vatsan toimintaan. Tässä Sadun vinkit hyvään oloon.
Teksti: Sanna Wirtavuori

Näyttelijä Satu Silvo, 54, ei ole tiukkapipoinen kasvissyöjä, mutta tarkkaan mietitty ruokavalio auttaa häntä pitämään kurissa niin vatsavaivat, migreenin kuin muutkin kivut.

Näiden tapojen Satu on huomannut tukevan hänen terveyttään:

1. Aamupala on tärkein

”Vatsaa ei pidä herätellä liian ärhäkästi. Juon aamulla ensimmäiseksi porkkana- ja vehnänorasmehua ja syön yleensä puuroa tai eri aineista tehtyä raakapuuroa. Käytän kvinoaa, hirssiä, tattaria, mantelia  ja aina kotimaisia marjoja. Pidän kahvista, mutta juon sitä usein vain kupin päivässä. Joskus nautin espresson aamulla, joskus säästän kahvini iltapäivän herkuksi.”

2. Kuidut ovat tärkeitä, samoin suola

”Syön paljon kasviksia ja kotimaisia marjoja. Suosin  täysjyvätuotteita. Ruis ei sovi kaikille, mutta kannattaa kokeilla esimerkiksi kauraa. Tasapainotan vatsan murheita lempeällä kuidulla, psylliumilla, joka on jänönratamon kuoresta tehtyä jauhetta. Käytän jonkin verran suolaa, mutta  suosin luonnonsuolaa, kuten puhdistamatonta merisuolaa, vuorisuolaa tai ruususuolaa.”

3. Juominen ei kuulu aterialle

”Juon aterioiden välillä: puoli tuntia ennen ateriaa tai sitten pari tuntia ruokailun jälkeen. Liika neste laimentaa hyödyllisten suolahappojen toimintaa ja häiritsee ruoansulatusta.  Ruoka tulee myös pureskeltua hyvin, kun sitä ei huuhtele hätäisesti alas.”

4. Aivoja pitää öljytä

”Huolehdin aivoistani nauttimalla päivittäin hyviä rasvahappoja. Suosin erilaisia luomulaatuisia kylmäpuristettuja öljyjä sekä syön päivittäin kalaöljykapseleita. Öljyt hoitavat ihoa ja terästävät muistia. Tunnen öljyn puutteen ihan konkreettisesti – iho kuivuu ja muisti  pätkii ilman hyviä rasvoja, joita on muun muassa saksanpähkinöissä, siemenissä ja avokadossa.”

5. Kuuntele kehoa, ja rauhoita välillä

”Jos vatsa oireilee, yritän rauhoittaa ruokavalioni muutamaksi päiväksi poistamalla nautintoaineet kokonaan.  Jätän pois raakasuklaan, kahvin, mausteet ja ehdottomasti alkoholin – jo lasi viiniä voi olla liikaa.  Nautintoaineiden tilalle  lisään entistä enemmän pirtelöitä puuroja, vellejä ja esimerkiksi lämpimiä kasvissosekeittoja.  Kun minulla on vatsaongelmia, myös liikun tavallista rauhallisemmin: kävely ja kevyt venyttely riittävät.”

6. Vähän pitää aina joustaa

”Yritän syödä nauttien ja hitaasti. Rauhallinen syöminen edistää vatsan suolahapon eritystä ja saa ruoan maut tulemaan paremmin esille. Syön kasviksia ja elävää ravintoa, mutta en harrasta mitään dieettejä. Mitä tiukempi elämänasenne tai dieetti on, sen helpompi on repsahtaa. Arjen pitää olla mukavaa ja syöminen on aina nautinto. Sallin itselleni viikonloppuherkutteluja ja syön silloin tällöin eettisesti tuotettua lihaa, riistaa tai lammasta. Rakastan myös kalaa kaikissa muodoissa, mutta yritän pohtia minkä kalan syöminen on eettisesti järkevää.”

Kirja Satu Silvo &  Silvoplee Elinvoimaa kasvisruoasta (WSOY) ilmestyy 17.8.

Lue myös:

Satu Silvo: On tärkeää, että seksi sujuu parisuhteessa

Kuinka paljon vettä pitää juoda

X