Ei viljaa, ei maitotuotteita, karkkia kerran viikossa – Tällainen on fitness-tähti Sofia Ruusila-Nousiaisen ruokavalio

Bikini fitness -kilpailija Sofia Ruusila-Nousiainen paljastaa uudessa Fit by Sofia -kirjassaan, millaista ruokavaliota hän tarkalleen noudattaa. Poimimme teoksesta Sofian ruokavalion 9 tärkeintä periaatetta.

Sofian ruokavalio on tarkka, mutta kerran viikossa hän sallii itselleen karkkipäivän.
Ei viljaa, ei maitotuotteita, karkkia kerran viikossa – Tällainen on fitness-tähti Sofia Ruusila-Nousiaisen ruokavalio

Bikini fitness -kilpailija Sofia Ruusila-Nousiainen paljastaa uudessa Fit by Sofia -kirjassaan, millaista ruokavaliota hän tarkalleen noudattaa. Poimimme teoksesta Sofian ruokavalion 9 tärkeintä periaatetta.

1. Sama aamupala joka aamu

Sofia Ruusila-Nousiainen kertoo Fit by Sofia -kirjassaan, että parikymppiseksi asti hän söi sekä liian vähän ja liian harvoin. Vasta alkaessaan seurustella Hunks-tanssija Niko Nousiaisen kanssa hän oppi, miten oikeastaan kuuluu syödä. Nyt Sofia noudattaa säännöllistä ruokarytmiä: kuusia ateriaa päivässä, kolmen tunnin välein.

Sofian jokainen päivä alkaa samanlaisella aamiaisella: kaurapuurolla, johon on lisätty raejuustoa tai kisakaudella kananmunan valkuaista. Lisäksi Sofia saattaa lisätä puuron päälle vielä mustikoita, mansikoita tai lusikallisen maapähkinävoita.

2. Ei viljoja, paitsi kauraa

Sofian ruokavalio on gluteeniton, eikä hän käytä muita viljoja kuin kauraa. Leipoessaan Sofia korvaa vehnäjauhot esimerkiksi mantelijauhoilla tai proteiinijauhoilla.

3. Ei maitoa

Yhdysvaltalaisen valmentajansa Kim Oddon ohjeistuksen mukaan Sofia on luopunut maitotuotteista lähes kokonaan. Kisakaudella hän ei käytä maitoa lainkaan ja muulloinkin vain hyvin vähän.

Maidosta on luovuttu, koska maito saattaa ärsyttää ja turvottaa vatsaa. Sofia kertoo, että hänellä on nykyisellä ruokavaliollaan paljon parempi olo kuin ennen. Hän ei kuitenkaan ole varma, johtuuko hyvä olo maidon vai viljojen poisjättämisestä vai molempien yhteisvaikutuksesta.

4. Juomaksi vettä

Riittävä vedenjuonti on tärkeä osa Sofian ruokavaliota. Heti aamulla Sofia juo tyhjään vatsaan pari lasillista vettä. Virvoitusjuomia Sofia ei käytä lainkaan. Hän valmistaa kuitenkin makuvesiä yhdistämällä tavalliseen veteen esimerkiksi mintunlehtiä ja mansikoita.

5. Ei nopeita hiilareita

Ennen fitness-uraansa Sofia oli sokerikoukussa ja hänen ruokavalioonsa kuului paljon nopeita, huonoja hiilihydraatteja. Nykyisin hän noudattaa proteiini- ja rasvapainoitteista ruokavaliota ja syö hiilihydraatteja melko vähän. Hiilarit ovat hitaita ja kuitupitoisia, ja tulevat lähinnä kaurasta, bataatista ja erilaisista kasviksista.

6. Proteiinit kanasta

Sofia kertoo syövänsä todella paljon kanaa. Kanansyönnin hän oppi seurustellessaan yhdeksännellä luokalla pojan kanssa, joka opiskeli personal traineriksi. Pojan mielestä kana oli ainoaa oikeaa ”bodyruokaa”, ja tämä ajatus juurtui myös Sofian päähän.

Sofia saattaa syödä kanaa jopa viidesti päivässä. Hän pyrkii valitsemaan rintafileitä, joissa on vain vähän rasvaa. Kanan lisäksi Sofia käyttää proteiininlähteinään kalaa, kuten lohta, ja joskus hän saattaa syödä myös sisäfileepihvin.

7. Terveellisä rasvoja

Ennen kuin Kim Oddosta tuli Sofian valmentaja, naisen ruokavalio oli lähes rasvaton. Nykyisin hyvät rasvat ovat tärkeä osa Sofian ruokavaliota.

Hyviä rasvoja Sofia saa muun muassa avokadosta, lohesta, oliiviöljystä ja pähkinöistä. Ravintolisänä Sofia käyttää Omega3-rasvahappoja sisältävää multivitamiinivalmistetta.

8. Makeanhimoon terveellisiä herkkuja

Puhdas, sokeriton ruokavalio on Sofian mukaan saanut hänen ihonsa voimaan paremmin ja selluliitin katoamaan.

Vaikka ruokavalio on tiukka, Sofia haluaa syömisen olevan myös nautinto. Hän valmistaa usein terveellisiä, sokerittomia herkkuja, kuten valkuaisista ja kaurahiutaleista tehtyjä proteiinilettuja sekä suklaaherapuuroa. Käsilaukussaan Sofialla on aina proteiinipatukka: se on hänen pullansa. Sillon, kun Sofian tekee mieli kakkua, hän puolestaan saattaa ostaa palan raakakakkua.

9. Karkkipäivä sunnuntaisin, pizzaa silloin tällöin

Sofia haluaa nähdä vaivaa sen eteen, että voi hyvin. Hän ei kuitenkaan halua olla robotti, joka kantaa omat ruokansa mukanaan joka paikkaan, eikä punnitse ruokiaan kuin kisakaudella.

Kerran viikossa, sunnuntaisin, Sofia pitää karkkipäivän. Hän kertoo valitsevansa karkit aina huolellisesti. Suosikkeja ovat vaahtokarkit, pehmeät hedelmäkarkit, valkosuklaa ja toffee. Muulloin kuin karkkipäivänä Sofia ei koskaan syö makeisia.

Sofia on myös aina ollut pizzan ystävä. Hän syö silloin tällöin pizzaa, mutta pyrkii valitsemaan täytteet mahdollisimman fiksusti. Täytteinä voi olla esimeriksi kanaa tai katkarapuja, ja juustoa Sofia pyytää pizzaan vain puolet.

Lähde: Sofia Ruusilainen-Nousiainen: Fit by Sofia (Fitra), toim. Mari Sainio.

Lue myös:

Sofia Ruusila-Nousiaisen 5 vinkkiä: Näin saat turvotuksen pois ennen rantakautta

Fitness-tähti Eevi Teittinen: Maidoton ruokavalio poisti vatsan turvotuksen

Gluteenittomalla ja sokerittomalla BE-ruokavaliolla eroon vatsavaivoista, väsymyksestä ja hiivasta?

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *