mind: Stressinhallinta

10 keinoa voittaa uupumus pimeimpänä vuodenaikana

28.11.2017 Teksti: inspirations

10 keinoa voittaa uupumus

Tämä on se vuodenaika, jolloin monet tuntevat olonsa todella väsyneeksi. Eikä ihme, valoisa aika on lyhimmillään ja työelämä kiireisimmillään. Jos väsymystä jatkuu liian kauan, alkaa se aiheuttaa muutakin vahinkoa kuin unen puutetta ja huonoa mielialaa. Silloin stressihormonit ovat säännöllisesti kohollaan ja puolustuskyky huononee.

Uupumusta vastaan voi taistella lisäämällä energiaa ja panostamalla omaan hyvinvointiin monilla luontaisilla keinoilla. Listasin tähän 10 tämän hetken omaa suosikkiani.

10 keinoa voittaa uupumus

  1. Priorisoi lepo – hoida asiat niin, että ehdit nukkumaan vähintään 8 tuntia mielellään joka yö. Uni on paras energiatason ylläpitäjä ja sen jatkuva puute alkaa näkyä ja tuntua nopeasti.
  2. Syö rautapitoista ruokaa, jolloin veren hemoglobiini ei pääse laskemaan ja aiheuttamaan väsymystä. Nauti säännöllisesti kanaa, lihaa ja pinaattia. Mitä enemmän vihreitä kasviksia, sen parempi. Voit lisätä niitä ruokavalioosi käyttämällä reiluina  annoksina vihersmoothieissa. Nauti myös jokaisella ruokailulla C-vitamiinipitoisia kasviksia, kuten paprikaa. C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä.
  3. Rauhoita mielesi puoleksi tunniksi joka päivä. Tee jotain, mistä nautit ja mikä irrottaa mielesi työasioista tai muista kiireistä. Käytä erilaisia keinoja mielen rentouttamiseen. Lue hyvää kirjaa, kuuntele rauhoittavaa musiikkia, tee kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa, aloita aamu tai lopeta päivä joogalla. Kännykkä ja tietokone eivät kuulu näihin rauhoittaviin hetkiin.
  4. Vähennä nopeita ja huonoja hiilareita ja sokereita. Ne koukuttavat nopeasti ja ovat merkittäviä väsymyksen aiheuttajia. Ne saavat verensokerin jojottamaan ja pienen piristyksen jälkeen väsyttävät entistä enemmän.
  5. Syö terveellisesti ja tarpeeksi usein. Nauti jokaisella ruokailulla proteiinia ja hyvälaatuisia öljyjä. Napostele pähkinöitä ja valitse välipalaksi avokado.  Ne pitävät  kylläisyyden tunteen yllä pitkään ja tasoittavat verensokeria. Nauti kohtuullisesti hiilareita hyvinä kasviksina ja hedelminä. Syö 3-4 tunnin välein kohtuullisia annoksia, jolloin energiataso pysyy hyvänä.
  6. Juo tarpeeksi vettä. Nestehukka väsyttää nopeasti, eikä talvella välttämättä asiaan tule kiinnitettyä huomiota kovin helposti. Usein väsymys tai nälän tunne voi johtua vain janosta. Juo ainakin kaksi litraa vettä päivässä. Älä juo liikaa kahvia, vaan yritä rajoittaa kofeiinin saanti aamuun. Liiallinen kofeiini on usein vain tapa, joka väsyttää pikkuhiljaa omaa virkistysmekanismiamme.
  7. Tee enemmän sitä mistä pidät. Työkiireissä laitamme usein velvollisuudet  nautintojen edelle. Suunnittele itsellesi mieleistä tekemistä. Päivä sujuu paremmin ja työt tulee tehtyä tehokkaammin, kun on jotain mieluista odotettavaa. Sen ei tarvitse olla mitään suurta panostusta vaativaa. Sovi ravintola- tai keilailta tai aloita vaikka uusi luova projekti.
  8. Fyysinen rasitus on yksi parhaista keinoista uupumisen voittamiseksi. Erityisesti tänä syksynä olen taas huomannut, miten hyvin treeni parantaa unen laatua ja pitää hyvänolon hormonit aktiivisina. Vaikka töistä tullessa vasyttää, kannattaa valita tunti treeniä mieluummin kuin sohvaa, jolloin loppuillaksi saa taas ihan uutta energiaa. Treenatessa on helpompaa pitää yllä myös terveellistä ruokavalioa. Kannattaa kuitenkin kuulostella itseään ja olla myös armollinen. Väsyneenä lyhyempi lenkki ja kevyempi treeni on parempi vaihtoehto.
  9. Jooga. Joogaaminen on yksi ihmiskunnan vanhimpia keinoja pitää yllä terveyttä ja hyvinvointia ja ehkäistä sairauksia. Olen niin hurahtanut säännölliseen joogaamiseen, että se ansaitsee tässäkin listassa oman paikkansa, vaikka sopii hyvin jo pariin aikaisempaankin kohtaan. Jooga lisää energiaa, auttaa palautumaan, rentouttaa mielen ja nostaa keskittymiskykyä. Varsinkin paljon istuvalle sen hyödyt ovat todella suuret ja moninaiset.
  10. Pyydä apua. Väsyneenä mielikin jäykistyy. Juttuhetki ystävän kanssa voi olla parasta terapiaa. Vuoren kokoinen ongelma mielessä saa helposti oikeat mittasuhteet, kun sen puhuu ääneen ja ratkaisu saattaa löytyä kuin itsestään. Ammattiapuun kannattaa turvautua, jos siltä tuntuu, on sitten kyse terapeutista, lääkäristä tai hemoglobiinin tai D-vitamiinitason mittauksesta.

Kuvat ovat Rodoksen sporttihotellin, Levante Beach Resortin rannan joogakatoksesta. Hyvä idea on loman suunnittelussa huomioida jaksamisen lisääminen, siitä on apua pitkäksi ajaksi  loman jälkeisessä arjessa.