Food: Alkuruoat 15.10.2013

Valkoiset tankoparsat vähähiilariseksi alkupalaksi

Teksti: inspirations

Egyptiläiset tunsivat tankoparsan jo 5 000 vuotta sitten. Pohjoismaissa sitä on vilhelty 1 700-luvulta asti.
Parsa on herkullinen ja itse pidän siitä alkuruokana. Tällä kertaa valmistin valkoisia, aika paksuja parsoja. Ne eivät säily kauaa eli kannattaa valmistaa mahdollisimman pian. Minulle on tullut tavaksi ostaa aina muutamia hyviä raaka-aineita hulluilta päiviltä ja niin tein nytkin. Yksi vakio-ostoksistani on nippu valkoisia tankoparsoja.

Parsat kuoritaan kokonaan ja päissä mahdollinen kova osa leikataan pois. Parsat laitetaan valmiiksi kiehuvaan runsaaseen veteen. Erikseen on ostettavissa korkeita parsakattiloita, mutta keittäminen onnistuu ihan normaalissakin kattilassa. Keittoaika on n. 12-15 min. Vihreitä sekä ohuempia valkoisia tankoparsoja keitetään vain n. 8 min.

Tarjoillaan voin ja suolan kanssa ja nautitaan heti. Lasi kuivaa kuohuvaa käy hyvin parsa-alkupalan kanssa.

Parsat eivät sisällä juuri lainkaan hiilihydraatteja.

Vähähiilarinen alkupala
max. 10 g hh/annos
valkoisia paksuja tankoparsoja
1 rkl voita/annos
merisuolamylly
2 l tai enemmän vettä
– parsat lisätään kiehuvaan veteen ja keitetään 12 min. 
– tarjoillaan heti voin ja suolan kanssa