Food: Aamiaiset

Pirteyttä syysaamuihin: VHH urheilijan aamiainen (ja tavis)

28.10.2013 Teksti: inspirations
Näin syksyisenä maanantaiaamuna tarvitaan oikeanlaista energiaa pirteyttä antamaan.  Meillä toinen junioreista aloittaa suurimman osan aamuista aikaisilla treeneillä. Aamiaisen täytyy sisältää reilusti pitkäkestoista energiaa ja olla helposti syötävässä muodossa. Hyvä ratkaisu on pirtelö, jonka voi napata mukaan ja juoda rauhassa automatkalla hallille. Pirtelö sisältää aina lusikallisen öljyä, joka antaa kaikkein puhtaimmin hyödynnettävää pitkäkestoista energiaa, sekä pari kananmunaa proteiinin, vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteenä. Pirtelön marjoja, hedelmiä ja jogurtteja/rahkoja vaihdellaan, mutta tässä on yksi aika yleinen versiomme. 

Itse kulutan arkisin aamupäivällä vain vähän istumalla töissä ja pirtelöni ei tarvitse yhtä paljon energiaa. Kevyempi versio syntyy luonnojogurtista, hedelmästä, mustikoista ja makeista stevian lehdistä.

Vähähiilariset aamupirtelöt, alle 30 g hh
Urheilijalle

100 g mustikoita
2 dl jogurttia (hiilaritarpeen mukaan sokeripitoista tai sokeroimatonta)
hedelmiä: banaani (20 g hh) tai persikka/omena/appelsiini (10 g hh)
2 kananmunaa
1 rkl öljyä

Tavisversio
100 g mustikoita
2 dl luonnonjogurttia
omena/persikka
stevian lehtiä (tai makeutusainetta maun mukaan)

Kaikki aineet sekoitetaan keskenään tehosekoittimessa.