vuodenaika: Talvi

Terveellinen syöminen voi korvata lääkehoitoakin

16.2.2014 Teksti: inspirations

Ajattelin nyt taas kirjoittaa lyhyitä ruokavinkkejä perusteellisemmin hiemn enemmän VHH-syömisestä. Vähähiilihydraattinen eli VHH ruokavalio on kasvattanut viime vuosina suosiotaan. Sen todettiin tänä talvena olevan maailman tehokkain keino painonhallinnassa, kun Ruotsin viralliset terveysviranomaiset tutkivat yli 16 000 diettiä.  Monet saavat siitä myös hyötyä iho- ruuansulatus,- tulehdus- yms. ongelmiin. Siitä on myös paljon hyöytyä yleisimpiin pitkäkestoisiin ja pysyviin nykyajan terveyshaittoihin. Meille vähähiilarinen syöminen on ollut elämäntapa  jo pian kymmenen vuotta. Olin jo silloin kuullut tutulta pariskunnalta sen terveyshyodyistä. Työtoverini vanhemmat olivat tuolloin jättäneet kokonaan kolesteroli- ja verenpainelääkkeet pois vain vähentämällä ruokavaliostaan suurimman osan hiilihydraateista ja tottakai asia herätti kiinnostusta. Työpaikallani kierrätettiin Antti Heikkilän ensimmäisiä kirjoja aiheesta ja kaikki aiheeseen liittyvä oli uutta Suomessa. Itse asiassa moni ei edes tiennyt, mitä hiilihydraatit ovat. Toinen kollega aloitti tuolloin VHH-ruokavalion ja pääsi eroon vuosia vaivanneesta kroonisesta poskiontelontulehduskierteestä. 
Samoihin aikoihin perheessämme todettiin 1-tyypin diabeetikko ja opiskelimme juurta jaksain verensokerin ja hiilihydraattien suhteen ja vaikutuksen. Muistin Heikkilän kirjat ja aloin etsiä aiheesta lisää tietoa. Sitä löytyi Heikkilän lisäksi kansainvälisistä lähteistä. Aihe oli uusi Suomessa. Opiskelin paljon ruokavalioihin liittyviä asioita. Saimme Antti Heikkilältäkin hyvä neuvoja. Olen myös antanut vinkkejä vuosien varrella monille Heikkilän tavanneille diabeetikkolasten vanhemmille. 
Silloin monilla lääkäreillä ei yleisesti ottaen ollut aiheesta tietoa ja valitettavan usein aika varautunut asenne nopeiden hiilihydraattien vähentämiseen. Sairaalammekin ravintoterapeutit suosittelivat diabeetikoille vaaleaa leipää, sokeria ja pastaa ja niiden tasapainottamista korkeilla insuliinimäärillä. Mitä enemmän aiheeseen perehdyin, sitä järjenvastaisemmalta se tuntui ja nyt yleinen tietokin on aiheesta lisääntynyt. Kun meillä diabeetikon ruokavaliosta vähennettiin nopeat ja korkeat hiilihydraatit, tapahtuikin niin, että insuliinin tarve väheni ja kaikki muutkin alkoivat hyötyä ruokavaliosta. Sairaalassa kontrollikäynnillä kokenut hoitaja kertoi meille, että hän ei ollut koko työuransa aikana koskaan nähnyt tai kuullut yhdelläkään 1-tyypin diabeetikolla olevan niin hyvät verensokeriarvot. Ne olivat yhtä hyvät kuin ihmisillä, joilla ei ole diabetesta. 

Oikeastaan itse puhunkin nykyään mieluummin hyvähiilarisesta kuin vähähiilarisesta ruokavaliosta, joka koostuu erveellisestä ja herkullisesta ruuasta, runsaista ja monipuolisista kasviksista, riittävistä proteiineista luonnollisessa muodossa kalassa, kanassa ja lihassa, perinteisistä valkuaisainelähteistä kananmunissa, maitotuotteissa, pähkinöissä yms. eli käytännössä aika pitkälle siitä perinteisestä ruokavaliosta. Nykytietämyksen ja tutkimusten mukaan tiedetään mm. että tulehdukset ja  jopa syöpäsolut elävät sokerin hiilihydraateissa, korkeilla hiilareilla on suora yhteys mm. diabetekseen ja keliakiaan ja ihan tavallisiin joka päiväisiin toimintoihin, kuten unen laatuun ja mielialaan. 

Itse asiassa VHH-ruokavalio ei todellakaan ole mitenkään ihmeellinen tapa syödä, vaan hyvin paljon juuri sellainen kuin se oli vielä 70-luvun Suomessa kaikilla ennen einesten, pikaruokien, isojen karkkipussien ja jättilimupullojen tuloa. Silloin kun Saarioisten äidit eivät tehneet perheiden ruokia ja lautasilla oli selkeästi tunnistettavia ruoka-aineita eikä arkisin syöty sokeripitoisia herkkuja, eli koko kansa söi käytännössä aika hyvähiilarisen ruokavalion periaatteiden mukaisesti. En koe, että vähentämällä nopeita hiilareita luopuisimme juuri mistään, itse asiassa päinvastoin. Kaikki huonolaatuiset ruuathan niitä hiilihydraatteja sisältävät ja kaikki herkut voi nykyään korvata VHH-aineilla. Juhlatarjoilutkin meillä on jo pitkään tehty vähähiilarisina ja palaute vierailta on ollut erinomaista. On hienoa tietää, että kaikki ruoka sisältää ravitsevia aineita. 

Huonoimmat hiilarit ovat sokerissa, valkoisissa jauhoissa ja niistä tehdyissä pastoissa ja leivässä sekä valkoisessa riisissä. Niiden vähentäminen on perusperiaate VHH syömisessä. Ne voi hyvin korvata ravintopitoisimmilla ja maukkaammilla aineilla ja kun niin tekee, huomaa helposti, ettei maku koskaan ollutkaan siinä hiilaripitoisessa ruoan osassa. Pasta-aanoksen maku  on kastikkeessa, ei makaroneissa. Voileivän maku on voissa ja leikkeleissä, ei leivässä. Fajitan maku on täytteissä ja maustetuissa kastikkeissa, eikä lättysissä. Kyse VHH-ruokavaliossa ei ole siitä, että syötäisiin vain paljon voita ja punaista lihaa, niin kuin jotkut harhaanjohtavasti luulevat. Toki monet aloittavat VHH-ruokavalion tehokkaan painonpudotuksen takia minimoimalla hiilarit lähes täysin rajoitetuksi ajaksi. Meillä syödään säännöllisesti hyviä ja luonnollisia rasvoja, paljon kalaa ja valkoista lihaa, säännöllisesti monipuolista punaista lihaa ja kaikkein eniten kasvikunnan tuotteita, myös hedelmiä ja varsinkin marjoja, sekä reilusti monipuolisia aitoja mausteita, siemeniä, pähkinöitä, juustoja yms. On myös ilahduttavaa huomata, että vaikka ruokavaliomme perusta onkin aidoissa ja selkeissä raaka-aineissa, myös ruokateollisuus kasvattaa koko ajan aitojen terveysvaikutteisten tuotteiden määrää. 

Alussa VHH-syöminen vaatii tietysti keskittymistä, mutta pian se sujuu kuin itsestään. Kaupasta vain kerää laadukkaita ja edullisia kauden ja sen hetken hyviä kasviksia, kalaa, lihaa, juustoja, kananmunia yms. Niistä on helppo yhdistellä vaikka joka päivä erilaisia annoksia. Perheemme nuoret ovat aktiivisia kilpaurheilijoita. Liikunta laskee verensokeria ja raskas liikunta vaatii myös hiilareita, mikä on huomioitavaa syömisessä ja juomisessa myös diabeetikolla suoritusten yhteydessä. Elimistö ei kuitenkaan voi varastoida hiilihydraatteja kovinkaan paljoa ja hyvää, puhdasta ja pitkäkestoista urheilijan polttoainetta on myös hyvä rasvassa ja palautumisen kannalta proteiinissa. Joogit ovat jo tuhansia vuosia sitten tehneet raskaita tuntien harjoituksia lasillisella laadukasta öljyä. Siihen tuskin kukaan tänä päivänä menee, mutta se on kiinnostava esimerkki. 

Yhä useammin kuulemme myös ystäviltä ja tutuilta VHH-ruokavalion parantavista vaikutuksista. Viimeksi viikko sitten kuulimme hyvinä uutisina sukulaisilta, kuinka perheen isä on siirtynyt kahdeksan kuukautta sitten tiukalle vähähiilariselle ruokavaliolle. Motivaatio oli varmasti suuri, koska ennen ruokavalion aloitusta, tämä normaalikokoinen ja energinen 45-vuotias mies oli syönyt jo jonkin aikaa säännöllisesti lääkkeitä kohonneeseen kolesteroliin ja verenpaineeseen ja lääkäri oli jo määräämässä hänelle insuliinilääkityksen aloittamisen 2-tyypin diabetekseen. Keväällä hän teki päätöksen VHH-ruokavalion aloittamisesta.

Heti seuraavasasa kontrollissa kaikki näytti hyvältä ja nyt 8 kk myöhemmin lääkäri sanoi, että hän ei ole aikaisemmin kokenut vastaavaa. Mies on ollut ilman lääkkeitä 8 kk ja nyt kaikki arvot ovat paremmat kuin ennen lääkityksen aloittamista. Käytännössä tilanne on nyt kuin hänelle ei koskaan olisikaan tarvinut tehdä mitään em. diagnooseista. Lääkäri kehotti jatkamaan sellaista ruokavaliota, jota ystävämme nyt noudattaa. Mies tietää hyvin, että jos hän palauttaa nopeat hiilihydraatit ruokavalioonsa, alkaa lääkityksen tarve nopeasti. Mutta eihän hänellä ole aikomustakaan luopua nyt hyvin omaksutusta ja laadukkaasta ruokavaliosta, josta on korvaamattoman suuri terveydellinen hyöty.

Tunnemme jo vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka ovat todenneet hiilarien vähentämisen olevan ainoa tehokas keino painonhallintaan. Itse asiassa en tunne ketään, kenellä se ei olisi tepsinyt, jos on todellakin vähentänyt oikeasti hiilihydraatteja oleellisesti ja pitänyt yllä ruokavalioa jonkin aikaa. Tutkimukset ovat osoittaneet kaikkein tehokkaimmaksi tavaksi painonpudotukseen aloittamalla ensin tiukemmalla dieetillä tai jopa vihannesmehupaastolla. Se täytyy tietenkin tehdä oikein ja ilman kokemusta ammattilaisen tuella. Silloin insuliiniherkkyys laskee nopeasti matalaksi eli ei edes halua tai tunne tarvitsevansa korkeita hiilareita. Siitä on luontevaa jatkaa pysyvästi hyvähiilarista syömistä. Samaan tulokseen pääsee tietenkin ilman tiukkaa alkujaksoa myös VHH-syömisellä sen jatkuessa pidempään. 
Mielenkiintoista on myös se, ttä VHH-ruokavalio tasapainottaa oikealla tavalla painoa, jolloin puolestaan alipainoisten ihmisten paino nousee sopivasti. Tämä johtuu oletettavasti siitä, että proteiinit ja rasva imeytyvät runsaiden kasvisten kanssa muodostuen oikeanlaiseksi rakennusaineeksi. 
Halusin jakaa näitä tarinoita ja kokemuksia lukijoiden kanssa, koska lukijamäärän kasvaessa on siellä toisella puolellakin ihmisiä, jotka pohtivat näitä samoja asioita. Tulen jatkossakin tallentamaan ja säilömään blogissa ruokavinkkejä, jotka ovat helppoja, kivoja ja herkullisia ihan kaikille. Usein annokseni ovat nopeasti syntyneitä ideoita ja keilujani, mikä onkin ominaista VHH-syömiselle. Periaate on vain yhdistellä annos runsaista kasviksista, proteiinista ja hyvästä rasvasta ja tarvittavista mausteista.