Food: Kananmuna

Helpot ja halvat opiskelijaruuat Part 1: Lohimunakasta ja tuoreita herneitä

22.8.2014 Teksti: inspirations
Tämä postaus toimikoon muikkarina siitä, että munakkaan voi tosiaan täyttää muullakin kuin kinkulla. Alun perin pitsan idea oli hyödyntää kaapin tai edellisen ruokailun tähteitä ja samoin voi toimia munakkaan kanssa. 
Sitähän voi käyttää pohjana ihan mille tahansa, hyvin vaikka eilisen ruuan ylijäämäkalalle, kuten minä tänään. Lohifileen uudelleen lämmitys ei innostanut eli pilkoin sen täytteeksi munakkaan sisälle. Sen lisäksi raastettua juustoa, tilliä ja ruohosipulia, joita kaikkia sattui löytymään jääkaapista.

Paistelin munakkaan jälkeen pannulla kevyesti myös tomaatin öljyssä molemmin puolin ja Avot – oikein kelpo ateria oli valmis. Suuremmasta munamäärästä saisi tietysti ruokaisamman munakkaankin.
Jälkkäriksi löytyi vielä kipollinen kesäisiä herneitä ; )
Sain Helsinkiin muuttaneelta tyttären ystältä vinkin postata helpoista ja halvoista opiskelijaruuista. Tämä toimikoon ensimmäisenä sellaisena. Ja kun tämä uuden osaston tuohon oikean reunan aihe- ja reseptihaemistoon perustan, niin kerään sinne samantien joukon muitakin sopivia ruokia. Kiitos vain vinkistä, tämä ryhmä kiinnostaa varmasti usein kaikkia muitakin kuin opiskelijoita ; ) 
Ja uusille lukijoille tiedoksi, jos etsit vähähiilarisia (VHH) ruokavinkkejä, olet oikeassa osoitteessa. Täältä löydät myös ruokien hiilaripitoisuudet ja silloin tällöin muutakin tuumailua aiheesta. 
Jos et, vaan muuten vaan tykkäät katsella ruokaideoita ja olet kiinnostunut syömään terveellisesti, olet silti myös todennäköisesti oikeassa osoitteessa. Tämän blogini idea on säilöä erialisia, yleensä helposti toteutettavia ja kaiken ikäisille maistuvia konstailemattomia (hyviä!) ruokia, jota ovat myös hyviä ravintopitoisuuksiltaan – eli ne valmistetaan ilman sokeria, jauhoja (varsinkaan niitä valkaistuja) ja muita korkeahiilarisia aineita, jotka ovatkin yleensä keinotekoisia ja valmiita eineksiä. Eli täältä löytyy vinkkejä ihan jokaiselle, jota kiinnostaa hyvien proteiinien, vitamiinien ja öljyjen saanti ravinnosta.

VHH lohimunakas n. 10 g hh 
yhdelle
2 munaa
öljyä paistamiseen
suolaa ja pippuria myllystä
kypsä lohifile
raastettua juustoa (mikä tahansa käy)
yrttejä tai vihanneksia (kaikki käy)
Riko munat haarukalla vaikka mukissa ja kaada ne pannulle öljyyn. Odota hetki, kunnes ne jähmettyvät, voit tehdä niihin ”reikiä” lastalla, että neste paistuu tasaisesti. Asettele toisen puolen pääle pilkottu lohi, juustoraaste ja yrtit. Hieraise pääle suolaa ja pippuria. Paistele vielä, kunnes täytekin on valmis ja taita lastalla vapaana oleva puoli täytteiden päälle.