Food: Jogurtit ja smoothiet

Mieli tarvitsee säännölliset tauot

25.8.2015 Teksti: inspirations
MITÄ KAIPAAN ENITEN LOMASTA? Ehkä sitä aikatauluttomuutta ja taukoja. Horisonttiin tuijottelua laiturin nokassa ja mustikoiden napauttelua kipon pohjalle mättäällä. Nyt töidenkin alettua, tänä syksynä aion kiinnittää erityisesti huomiota taukoihin. Vaikka on tunnettu ja tutkittu tosiasia, että aivot kaipaavat lepoa ja mieli latautumista, on niin helppoa unohtaa se ja kiitää päivän läpi. Se on kuin ikuinen harha, ”teen nämä työt vain äkkiä ja sitten…” Sitten mitä? Hoidan seuraavat velvollisuudet.
Yritän nauttia täysillä näistä ihanista kesäisistä illoista ja lisätä silläkin töissä jaksamista. Aina se ei tietenkään onnistu, mistä eilinen oli hyvä esimerkki. Istuin jo aikaisin aamulla toimistossa. Tapaamisia riitti ja niiden välissä sitten yritin purkaa todo-listaa.  Suoraan töistä starttasin tyttären uuden urheilukoulun vanhempainiltaan, sieltä ruokakauppaan ja kotiin yhdeksän jälkeen. Huh huh!! Onneksi pidin kiinni aamujoogasta ja lounastauosta, joista luovun vain aniharvoin, mutta vastaavaan päivään pitäisi saada paljon enemmän myös  pieniä taukoja. 
Oman mielen kuormittaminen on ihan omalla vastuulla. Kun sitä tekee tarpeeksi pitkään, uupumus kasvaa kuin lumipallo. Toisaalta, mieli rentoutuu tutkitustikin jo parin minuutin tauoilla kesken työn teon. Eli ei se oikeasti ole ajasta kiinni, vaan tavasta, muistamisesta ja priorisoinnista. Kymmenen minuutin lepo silmät kiinni tai jopa nukahtaminen kesken päivän lataa tehokkaasti akkuja. Nidra jooga on ikivanha rentoutusmenetelmä, jossa mieltä rentoutetaan meditoinnin avulla. Puoli tuntia vastaa reilusti pidempää nukkumisaikaa. Tapoja on monia ja uudenlaisia menetelmiä keskittymisen parantamiseen ja mielen rentouttamiseen tulee koko ajan. On ihan makuasia, mitä menetelmää tai menetelmiä käyttää, tärkeintä on säännöllisyys. 
Kun tauottaa päiväänsä säännöllisesti, ovat tulokset pitkäkestoisia ja pysyviä. Yöunen laatu ja terveys paranevat ja koko elinkaaren mitassa mm. dementiasairauksien riski pienenee. Juuri pienillä asioilla, tavoilla ja toistoilla on suurin merkitys. Usein toistetuilla tauoilla hermoradatkin muotoutuvat niin, että mieli rentoutuu nopeammin ja helpommin ja loppujen lopuksi ei edes pingotu liikaa. 
Lihasten huolto, lämmittely, verryttely ja venyttely ovat jo yleisesti hyvin tunnustettuja ja muistettuja palauttavia harjoituksia kropan hyvinvoinnin eteen. Tiedetään, ettei kunto nouse harjoituksen aikana, vaan sen jälkeisen levon ja ravinnon tuoman palautuksen aikana. Muisti, oppiminen ja jaksaminenkaan eivät kehity silloin, kun mieli kuormittuu, vaan sen jälkeen rentoutuessa ja unessa. Mieli ansaitsee ihan samalla tavalla oman huoltoaikansa kuin kroppakin <3
Ja voi nam, ets rakastan tuoreita metsämustikoita ja villivattuja luonnonjogurtin kanssa juuri nyt. Ihan parasta paikallista superfoodia ja villiruokaa <3

Kommentit (2)

Hei Satu ja kiitos kivasta kommentistasi. Tauot ovat tosiaan tärkeitä juttuja ja olisi niin hienoa saada ne yleistymään ihan kaikkialla. Ihanan aurinkoista viikonloppua sinulle!

Tosi hyvä postaus! Allekirjoitan ajatuksesi ja tarkoituksena myös täällä pitää huolta tauoista niin arjessa kuin vapaalla. 🙂

Hei Satu ja kiitos kivasta kommentistasi. Tauot ovat tosiaan tärkeitä juttuja ja olisi niin hienoa saada ne yleistymään ihan kaikkialla. Ihanan aurinkoista viikonloppua sinulle!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *