Inspirations

Yin Style Sphinx / Seal (Aamujooga jokaiselle 4/5)

21.2.2016 Teksti: inspirations
JATKETAAN vielä viiden joogaliikkeen sarjaa, jonka meille suomalaisille suunnitteli jokaiseen aamuun (tai iltaan) sopivaksi Thaikkulan joogaopettajamme Gabriel GabeYogasta.
NELJÄS liike viiden joogaliikkeen sarjaan Räsynuken, Perhosen ja Joutsenen perään on:
4. Yin Sfinksi (alempi kuva)
Asetu vatsallesi kyynärvarsiesi varaan. Jos tämä riittää, jää siihen. 
Jos liike vaikuttaa liian helpolta, suorista kädet ja siirry Hylje asanaan (Seal, ylempi kuva). Rankentaaksesi liikettä, siirrä kätesi lähemmäksi vartaloasi. 
Valitse sinulle parhaiten sopiva asento. Hartijat voivat pysyä ylhäällä korvissa tai pudota alemmas kohti lantiota. Pää voi pysyä luonnollisesti, voit pudottaa leuan rintaan tai nostaa katseen ja leuan ylös, mikä vain tuntuu parhaalta. Ole asennossa 30 sekuntia – 5 minuuttia tai pidempään.
Liike on hyväksi munuaisille, jotka ovat kiinalaisen lääketieteen mukaan koko elämän energiamme varasto. Voit tehdä tämän asennon ja Joutsenen vaikka televisiota katsellessa. Ne helpottavat päivittäistä istumisesta ja kävelemisestä sekä stressaamisesta johtuvaa kireyttä. Alaselän kurvi on tärkeä osa selän tervettä muotoa. Se alkaa kuitenkin pienentyä iän ja istumisen myötä. Tällä liikkeellä se saadaan pikkuhiljaa uudelleen aikaan.
Ei ole tarkoituskaan taivuttaa liikaa, vaan hakea asento, joka on itselle sopiva.
(Oma huomautukseni: Hylje on nykyään osa lähes joka iltaista Yin joogaani ja tekee todella hyvää. Olen asennossa 5 min. ja selkä ja lonkka joustavat jo ihan eri tavalla kuin kuukausi sitten).

//Yin Style Sphinx  
Prop yourself on your forearms. If this is enough stay here.

Very good for low back pain. This will help to maintain and rebuild low back curve (which we loose over time as we age sitting in chairs).

If on your forearms seem too easy, straighten your arms, moving into Seal pose.
To make it more intense, walk your hands closer to your body.

It is not about intensity, it is about feeling it in the back, so choose what works for you.
Shoulders can stay up by ear, or drop down toward hips. Head can stay neutral. You can drop chin to chest, or look up, all those are your choices of comfort.

This is good for your kidneys, which in Chinese medical theory are the reservoir of your life energy.

Hold 30 sec to 5 min or more.

This pose can be done watching tv and along with swan can ease your daily tension of walking sitting and stressing.