mind: Stressinhallinta

Kello soimaan iltaisin? Uusi tutkimus vahvistaa 8 h unen välttämättömyyden

3.2.2018 Teksti: inspirations

Kello soimaan iltaisin Toitotan täällä blogissakin usein unen tärkeästä merkityksestä oikeastaan kaikkeen. Kun nukkuu hyvin, mieli on joustavampi, luovempi ja keskittymiskykyisempi. Pirteänä jaksaa liikkua enemmän ja treenata paremmin. Silloin myös haluaa vaalia parempaa ja terveellisempää syömistä. Ja yksinkertaisesti elämä hymyilee ja kaikki vain sujuu paremmin.

Ei liene suuri yllätys, että tutkimustulokset osoittavat ihan samaa. Viime kuussa Binghamton University julkaisi uuden tutkimuksensa tulokset, joiden mukaan alle suositusten mukaiset 8 tunnin yöunet nukkuvat henkilöt masentuvat helposti. Tutkimuksetkin todistivat, että väsyneenä ajatukset alkavat kiertää negatiivista kehää ja toistaa itseään. Silloin ihminen katsoo enemmän negatiivisia kuvia, puhuu ikävistä asioista ja keskittyy niihin enemmän. Kierre on valmis mielialan laskuun ja masentumisriskiin.

Meillä Suomessa on paljon masennusta. Syitä on monia, mutta päällimmäisenä huomasin näiden kuvien maisemissa eron siihen, miten meidän  pohjoinen sijaintimme tuottaa niin epäsäännöllistä valorytmiä. Floridassa aurinko nousi ja valaisi kaiken kahdeksalta ja illalla tuli pimeää kuuden jäkeen. Muutama tunti siitä oli ihan valmis nukkumaan herätäkseen taas aamulla pirteänä. Ei ihme, että poikakin totesi ensimmäistä kertaa tuohon ystäviemme valoa kylpevään taloon astuessaan, että jos jokainen saisi viettää tällaisessa paikassa joka vuosi kuukauden, olisi masennustakin varmaan todella paljon vähemmän.

Suomessa talvella on tarjolla pitkää pimeää ja kesällä valoisaa. Hormonitoimintamme on vaikeaa soeputua säännölliseen unirytmiin, kun luonnonvalo ei ole sitä säätelemässä. Onneksi voimme kuitenkin itse auttaa asiaa.

Olisi helpompaa herätä aamulla aikaisin auringonnousuun ja nukkua illalla pimeän tultua. Mutta kun valoisa aika on pahimmillaan talvella paria tuntia keskellä päivää, tai ei sitäkään, tapahtuu vireystilan säätely keinovalaistuksen avulla. Silloin vastuu auringon rytmityksestä siityykin meille itsellemme. Teemme tilaa pimeälle ja väsymykselle vasta kun sammutamme valot ja suljemme näytöt.

Kello soimaan iltaisin

Yleensä aamulla kello herättää meidät unesta, mutta melkein parempi idea olisi laittaa kello soimaan illalla silloin kun pitää mennä nukkumaan (vaikka sarja tai kirja olisi juuri hyvässä kohdassa, luova hetki parhailmmillaan tai kaappien siivous tehokkaimmillaan). Silloin heräisimme aamulla aikaisin ja olisimme saaneet tuon tarvittavat kahdeksan tuntia pitämään meitä terveinä, luovina ja hyväntuulisina taas seuraavaan illan nukkumaanmenohälytykseen asti.

Tästä asiasta aion itse tehdä nyt alkavan parin viikon testin. Jos mietit samaa ja haluat lisää energiaa ja hyvinvointia helmikuuhusi, nyt olisi juuri oikea aika kokeilla säännöllistä riittävän uniajan säätelyä, koska pian saadaankin nauttia pitenevistä päivistä ja auringonnousun luontaisista aamuherätyksistä. Kello soimaan vaikka 21.45 ja sänkyyn kymmeneltä, hyvän kirjan, oman kullan tai oman levollisen mielen kanssa. Kyllä ne sarjat odottavat huomiseenkin.

EDIT: Tässä postauksessa kerron ensimmäisen viikon kokemuksia uudesta rytmistä.

Kommentit (2)

Ihan totta, että jokainen on myös yksilö. Mikä sopii yhdelle ei toiselle ja itsekin voi muuttua moneen kertaan eri elämäntilanteissa. Jos saat kokonaisen 8 tunnin unijakson säännöllisesti, tuo on sinulle varmaan juuri paras rytmi. Oma ongelmani on usein se, että mennessäni nukkumaan puolenyön aikaan, herään joskus kolmen-neljän aikaan, eli unitunteja liian vähän. Sitten olen tosi väsynyt taas parin tunnin päästä, kun voisin jo herätä uuteen päivään. Nyt taas tosi aikaisin herättyäni, olen saanut seuraavana yönä nukuttua yhtä jaksoisesti paljon pidempään. Vaikka en olisi ajatellut aikaisemman rytmin sopivan minulle.

Hmm.. 8 tunnin unen tarvetta en kyseenalaista, mutta kaikki ihmiset eivät ole aamuihmisiä.
Itsellä ei tulisi mieleenikään mennä kesäiltoina nukkumaan tuohon 21.45 aikaan. Koen muutenkin olevani paljon pirteämpi, jos 8 tunnin unijakso osuu vaikka 00-08 välille kuin 22-06 välille.

Ihan totta, että jokainen on myös yksilö. Mikä sopii yhdelle ei toiselle ja itsekin voi muuttua moneen kertaan eri elämäntilanteissa. Jos saat kokonaisen 8 tunnin unijakson säännöllisesti, tuo on sinulle varmaan juuri paras rytmi. Oma ongelmani on usein se, että mennessäni nukkumaan puolenyön aikaan, herään joskus kolmen-neljän aikaan, eli unitunteja liian vähän. Sitten olen tosi väsynyt taas parin tunnin päästä, kun voisin jo herätä uuteen päivään. Nyt taas tosi aikaisin herättyäni, olen saanut seuraavana yönä nukuttua yhtä jaksoisesti paljon pidempään. Vaikka en olisi ajatellut aikaisemman rytmin sopivan minulle.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *