mind: Ajatuksia

Maailman toimivin 9 kohdan business-manifesti mille tahansa alalle

12.2.2018 Teksti: inspirations

 

Maailman toimivin 9 kohdan business-manifesti mille tahansa alalle

Ingvar Kampradin jättämä Ikea on valtava perintö maailmalle monessakin mielessä. Huonekalujätti löytyy kaikkialta maailmasta ja ainakin pieni pala Ikeaa lähes jokaisesta kodistakin. Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka menestyvät siinä, mitä tekevät. Oli se sitten taidetta, musiikkia, urheilua, bisnestä, opettamista, käsitöitä, ruoanlaittoa tai oikeastaan mitä vain. Menestyminen on yleensä tulos rakkaudesta tekemiseen ja kertoo siitä, että ihminen on löytänyt sen oman juttunsa.

Uskon, että meillä jokaisella on erityinen (tai erityisiä) taitoja, kiinnostuksen ja rakkauden kohteita. Sen onnellisempaa mitä useampi ihminen onnistuu tunnistamaan omat erityisyytensä ja hyödyntämään niitä omassa elämässään. Siitä hyötyy yleensä moni muukin ihminen. Sellaiseen taitoon kannattaa kiinnittää huomiota ja siitä ottaa esimerkkiä.

Ingvar Kampradin taito ja perintö on valtava menestystarina. Joulukuussa 1976 Kamprad päätti laatia listan Ikean vahvuuksista ja periaatteista, joiden kautta idea toteutuu. Hän nimesi manifestinsa ”Huonekalukauppiaan testamentiksi”, joka on edelleen Ikean toimintaohje. Taloussanomat julkaisi listan täällä.

Sama lista on minusta toteutettavissa ja sovellettavissa  millä tahansa alalla ja missä tahansa tekemisessä, elämässä yleensäkin. Siinä on niin monta suurta ja yksinkertaista viisautta, että ei ihme että tällaisella visiolla Ikeasta on kasvanut Ikea:

Maailman toimivin 9 kohdan business-manifesti mille tahansa alalle

1. Tuotevalikoima ja identiteetti

Kamprad korostaa, että yrityksen on tarjottava hyvin suunniteltuja ja käytännöllisiä huonekaluja niin alhaisella hinnalla, että mahdollisimman monella ihmisellä on niihin varaa.

Keskiössä ovat ihmisten kodit ja kotipihat. Kampradin mukaan tuotteiden täytyy olla yksinkertaisia ja edustaa helppoa ja luonnonmukaista elämää. Värikkäät ja nuorekkaat huonekalut ovat Ikean kulmakivi. Skandinaviassa ne täytyy mieltää Ikea-huonekaluiksi, mutta muualla maailmassa skandinaavisiksi.

Kamprad kirjoittaa, että myös perinteisiä huonekaluja voidaan valmistaa, mutta niitä ei myydä Skandinavian ulkopuolella.

2. Henki

Ikean henki syntyy innostuneisuudesta, halusta uudistua jatkuvasti, kustannustietoisuudesta, valmiudesta ottaa vastuuta ja auttaa, sekä nöyryydestä tehtävää kohtaan. Kampradin mukaan työ ei saa olla vain elanto – jos et ole innostunut työstäsi, kolmannes elämästäsi menee hukkaan.

3. Liikevoitto

Jotta maaliin päästään, täytyy olla resursseja. Liikevoitto antaa resursseja. Kampradin mukaan tärkeintä on tarjota halvimmalla hinnalla laadukkaita tuotteita. Jos pyytää liikaa, ei voi tarjota halvinta hintaa. Jos pyytää liian vähän, ei saa kartutettua resursseja. Kamprad kuvailee ongelmaa mainioksi, sillä se pakottaa kehittämään tuotteita taloudellisesti, ostamaan tehokkaasti ja säästämään kuluissa jatkuvasti.

4. Hyvä tulos pienillä varoilla

Resurssien hukkaaminen on Kampradin mukaan Ikeassa kuolemansynti. Hänen mukaansa kuka tahansa voi suunnitella pöydän, joka maksaa 5 000 kruunua, mutta vain taitava suunnittelija osaa suunnitella hyvän ja toimivan pöydän, joka maksaa 100 kruunua.

Kampradin mukaan kalliit ratkaisut mihin tahansa ongelmaan ovat keskinkertaista työtä.

5. Yksinkertaisuus on hyve

Monimutkaisia ohjeita on vaikea noudattaa. Kampradin mukaan päättämättömyys luo enemmän tilastoja, tutkimuksia, komiteoita ja byrokratiaa. Hänen mielestään nämä tekevät asioista monimutkaisia ja lamaannuttavat.

Liiallinen suunnittelu on Kampradin mukaan yritykselle yleinen kuolinsyy.

6. Tehdään eri tavalla

Kamprad haluaa, että Ikeassa etsitään erilaisia tapoja tehdä asioita. Näin syntyy hänen mukaansa edistystä.

7. Keskittyminen – tärkeää menestykselle

Kaikkea ei voi tehdä joka paikassa ja samaan aikaan. Kamprad korostaa, että resurssit on kohdennettava. Kaikkien makua ei voi tyydyttää, joten Ikea keskittyy omaan profiiliinsa.

8. Vastuunottaminen – etuoikeus

Kamprad arvostaa työntekijöitä, jotka ottavat vastuuta. Mitä vähemmän yrityksessä on vastuunottajia, sitä byrokraattisempaa sen toiminta on.

”Jatkuvat palaverit ja ryhmäkeskustelut johtuvat johdossa olevan henkilön haluttomuudesta tai kyvyttömyydestä tehdä päätöksiä”, Kamprad kirjoittaa.

Vastuunotolla ei Kampradin mukaan ole tekemistä koulutuksen, taloudellisen aseman tai arvojärjestyksen kanssa. Vastuunottajia löytyy varastoista, sisäänostajista ja myyjistä. He pitävät pyörät pyörimässä.

”Vain nukkuessaan ei tee virheitä”, hän tiivistää. Kampradin mukaan virheiden tekemisen pelko on byrokratian perusta ja este kehitykselle.

9. Suurin osa on vielä tekemättä

”Tunne siitä, että on tehnyt jotain loppuun, on tehokas nukahtamislääke”, Kamprad muotoilee. Jos yritys ajattelee näin, se kadottaa elinvoimansa.

Onnellisuus ei tule Ikea-visionäärin mukaan siitä, että saavuttaa tavoitteen, vaan siitä, että on matkalla.

Myös kokemus voi olla jarru kehitykselle, jos sitä käytetään perusteena sille, ettei yritetä mitään uutta. Silti, joskus voi vedota kokemukseenkin.

”Pitäkää mielessänne, että aika on tärkein resurssisi”, Kamprad muistuttaa.

ODT : paita / Express,  hame / HM, aurinkolasit: Calvin Klein