travel: Thaimaa 20.1.2017

6 energisoivaa hyvänolon tapaa lomalta arkeen

Teksti: inspirations

6 energisoivaa hyvänolon tapaa lomalta arkeen  Tammikuun lähestyessä pian loppuaan kaipaan ainakin itse hieman lisätsemppiä ja piristystä vielä kevätaurinkoa odotellessa. Siihen auttaa postauksen pituinen virtuaalimatka Thaimaan auringon alle, Khanomin Aava Resortiin ja siellä yhteen lempihetkistäni eli aamiaisiin. Ennen klo 9 joogaa tai heti sen perään istahdimme tyttären kanssa Aalto-rantaravintolaan nauttimaan maisemasta ja hyvästä ruoasta. Aavan suomalaisomisteisuus näkyy aamaisissa, tarjolla on mm. marjoja luonnonjogrtissa, mikä ei ole kovinkaan yleistä Aasiassa.

Aamiainen, joka koostuu tuoreista hedelmistä ja runsaasta proteiinista vaikka munakkaan ja maustamattoman jogurtin muodossa, antaa hyvää energiaa pitkään. Näitä aamiaisia harrastan kotonakin, varsinkin viikonloppuisin. (Arkisin meillä usein mennään nopean smoohien voimin).

Minusta yksi matkojen ihanuus ja voimavara onkin siinä, että niiden innostamina saa usein lisätsemppiä ja muistaa tuoda hyviä ja energisoivia elementtejä taas arjessakin toteutettavaksi.

6 energisoivaa hyvänolon tapaa lomalta arkeen:

♥ Liiku päivittäin. Kävele luonnossa. Aloita jokainen aamu joogalla. Jo 20 minuuttia riittää poistamaan yön tuoman kankeuden, parantamaan keskittymiskykyä ja käynnistämään tehokkaan päivän, ohjeet hyviksi aamuliikkeisi täällä (pyysin Thaimaan joogaopettajaamme, Gabea, suunnittelemaan meille suomalaisille jokaiseen aamuun sopivan 5 liikkeen sarjan).

Parin viikon päästä huomaat selkeän eron jaksamisessa.

♥ Nautti trooppisesta lämmöstä saunassa, kylvyssä tai hot joogassa. Lämpö tehostaa hikoilua ja puhdistaa kehoa, tehostaa hapen kuljetusta soluille, syventää hengitystä ja rauhoittaa hermostoa auttaen stressinsietokykyyn.

♥ Juo runsaasti vettä. Se virkistää mieltä, auttaa painonhallintaan (jano tuntuu usein nälältä) ja puhdistaa elimistöä ja ihoa. Kaada 2 l vettä kannuihin aamulla, lisää sekaan kurkkusiivuja, hedelmäpaloja tai jäisiä marjoja ja juo ne päivän mittaan. Pian elimistösi alkaa haluamaan tarpeeksi vettä ja muistuttaa siitä janon tunteella.

♥ Syö paljon vihreitä kasviksia, laadukkaita proteiineja sekä tuoreita marjoja ja hedelmiä. Vihreät kasvit sisältävät vähän energiaa, mutta runsaasti vitamiineja, foolihappoa, kaliumia, magnesiumia ja seleeniä. Hanki kaikille aterioille salaattien lisäksi pinaattia, kaaleja, parsakaalia, herneitä, avokadoa, purjosipulia. Totuta makusi sokerin sijasta herkuttelemaan marjoilla ja hedelmillä, joista saa hyvää pirteyttä ja joiden painonhallinnan suotuisia ominaisuuksia uudet tutkimuksetkin tukevat. Ruoki elimistösi palautumista laadukkailla proteiineilla, joita saa kalan, kanan, lihan, kananmunien ja maitotuotteiden lisäksi pavuista, linsseistä ja tofusta. Suomalainen härkäpapukin on hieno hiljattain markkinoille tuotu tuote.

♥ Kunnioita unta. Unen aikana solut uusiutuvat, muisti latautuu, ja elimistö palautuu rasitukselta. Sulje kaikki laitteet tuntia ennen nukkumaan menoa. Tee kevyt iltakävely raittiissa ilmassa tai rauhallinen iltajooga. Rentouta mielesi rauhalliseen uneen. Menen nukkumaan ajoissa ja herää levänneenä uuteen päivään.

♥ Täytä mielesi valolla, positiivisilla ajatuksilla ja rakkaudella. Visualisoi päiväsi sellaiseksi kuin haluat. Muista huumori. Naura ja nauti elämästä!