travel: Kreikka, Rodos

6 keinoa energiseen hyvänolon viikkoon

9.10.2017 Teksti: inspirations

6 keinoa energiseen hyvänolon viikkoon

Energistä uuden viikon alkua! Kun katsoo ulos ikkunasta, niin pakko oli valita edes kuviin vähän aurinkoa ja raikkautta. Näiden eteläisten aamiaiskuvien yhteydessä voisin taas kerrata niitä hyvänolon ja energisyyden tekijöitä, joista kannattaa pitää kiinni täällä syksyn ja arjen keskelläkin.

6 keinoa energiseen hyvänolon viikkoon

  1. Liiku päivittäin. Kävele luonnossa. Aloita jokainen aamu joogalla. Jo 20 minuuttia riittää poistamaan yön tuoman kankeuden, parantamaan keskittymiskykyä ja käynnistämään tehokkaan päivän. Parin viikon päästä huomaat selkeän eron jaksamisessa.
  2. Nautti trooppisesta lämmöstä saunassa, kylvyssä tai hot joogassa. Lämpö tehostaa hikoilua ja puhdistaa kehoa, tehostaa hapen kuljetusta soluille, syventää hengitystä ja rauhoittaa hermostoa auttaen stressinsietokykyyn.
  3. Juo runsaasti vettä. Se virkistää mieltä, auttaa painonhallintaan (jano tuntuu usein nälältä) ja puhdistaa elimistöä ja ihoa. Kaada 2 litraa vettä kannuihin aamulla, lisää sekaan kurkkusiivuja, hedelmäpaloja tai jäisiä marjoja ja juo ne päivän mittaan. Pian elimistösi alkaa haluamaan tarpeeksi vettä ja muistuttaa siitä janon tunteella.
  4.  Syö paljon vihreitä kasviksia, laadukkaita proteiineja sekä tuoreita marjoja ja hedelmiä. Vihreät kasvit sisältävät vähän energiaa, mutta runsaasti vitamiineja, foolihappoa, kaliumia, magnesiumia ja seleeniä. Hanki kaikille aterioille salaattien lisäksi pinaattia, kaaleja, parsakaalia, herneitä, avokadoa, purjosipulia. Totuta makusi sokerin sijasta herkuttelemaan marjoilla ja hedelmillä, joista saa hyvää pirteyttä, ja joiden painonhallinnan suotuisia ominaisuuksia uudet tutkimuksetkin tukevat. Ruoki elimistösi palautumista laadukkailla proteiineilla, joita saa kalan, kanan, lihan, kananmunien ja maitotuotteiden lisäksi pavuista, linsseistä ja tofusta. Suomalainen härkäpapukin on hieno hiljattain markkinoille tuotu tuote.
  5. Kunnioita unta. Unen aikana solut uusiutuvat, muisti latautuu, ja elimistö palautuu rasitukselta. Sulje kaikki laitteet tuntia ennen nukkumaan menoa. Tee kevyt iltakävely raittiissa ilmassa tai rauhallinen iltajooga. Rentouta mielesi rauhalliseen uneen. Mene nukkumaan ajoissa ja herää levänneenä uuteen päivään.
  6. Täytä mielesi valolla, positiivisilla ajatuksilla ja rakkaudella. Visualisoi päiväsi sellaiseksi kuin haluat. Muista huumori. Naura ja nauti elämästä!

Kuvat Apollomatkojen sporttihotellin aamiaispöydästä aamujoogan jälkeen Levante Beach Resortista. Aktiivinen loma on hyvä idea, lisää vastaavia kohteita täällä.