mind: Stressinhallinta 2.3.2017

7 terveyshyötyä positiivisesta ajattelusta

Teksti: inspirations

Jaksaisin puhua (kirjoittaa… oikeasti bloggaaminen tuntuu usein puhumiselta) positiivisesta ajattelusta aina vaan. Minusta se on vain yksi kiehtovimpia ja tärkeimpiä asioita elämässä. Asenne yleensäkin. Oikeastaan ihmettelin jo psykologiaa lukisessani, miksi sitä ei käsitelty enempää. Mutta todennäköisesti siksi, että sen tieteellinen merkitys on tunnistettu vasta suhteellisen viime aikoina ja uusia tutkimustuloksia tulee koko ajan lisää.

Sillä on merkitystä, miten vastaat klassiseen kysymykseen, onko lasisi puoliksi täynnä vai tyhjä. Todennäköisesti puoliksi täyden lasin näkevänä sinulla on positiivinen asenne elämääsi muutenkin ja pääosin ajattelet myönteisiä ajatuksia. Kirjoitin aikaisemmin jo siitä, että positiivinen ajattelu parantaa. Todellakin, paitsi että elämäsi sujuu todennäköisesti helpommin ja tunnet itsesi tyytyväisemmäksi, myös terveydentilasi hyötyy tutkimustiedon mukaan merkittävästi myönteisestä ajattelustasi:

7 terveyshyötyä positiivisesta ajattelusta

  • Elät pidemmän elämän
  • Koet harvemmin masennusta
  • Omaat paremman puolustuskyvyn vilustumisiin
  • Voit paremmin psyykkisesti ja fyysisesti
  • Omaat pienemmän riskin sydän- ja verisuonitauteihin
  • Sinulla on paremmat selviytymiskeinot vaikeuksissa ja sterssitilanteissa

Asiantuntijoiden teorian mukaan vallitseva syy näihin terveyshyötyihin saattaisi olla se, että positiivisen asenteen omaavilla ihmisillä on paremmat keinot suhtautua stressaaviin tilanteisiin. Stressin taas tunnetaan olevan suuri tekijä elimistön monissa ongelmissa ja sairauksissa. Toisin sanoen vähempi stressaaminen yksinkertaisesti säästää meidät harmituksen lisäksi myös monilta vakavammilta terveyshaitoilta.

Ajatellaan myös, että positiivisemmin ajattelevat ihmiset elävät elämäänsä muutenkin terveellisemmin. Tämäkin on varmasti totta, koska kun myönteisyyden voiman ymmärtää, on sitä mahdollista harjoitella. Silloin siitä tulee samanlainen valinta kuin muutkin terveelliset elämäntavat.  Tänään voin valita syöväni ja juovani hieman terveellisemmin, liikkuvani vähän enemmän, meneväni puoli tuntia aikaisemmin nukkumaan – ja ajattelevani positiivisesti myös niissä tilanteissa, kun tekisi mieli nillittää tai valittaa. Näin saan päivästäni paljon enemmän irti ja kroppani kiittää minua voimalla paremmin.

*Ylempi kuva Havaijilta Kauain saarelta, jonne positiivinen ajattelu kuljetti tyttäreni ystävineen koko viime talveksi.