mind: Stressinhallinta

Energisoivat hyvänolon tavat avuksi syksyn jaksamiseen

4.10.2016 Teksti: inspirations

Energisoivat hyvänolon tavat avuksi syksyn jaksamiseen intialainen rukousasento housu kädet ponnari taivutus vilttiSyksyyn tarvitaan sellaisia rutiineita, jotka antavat energiaa ja pitävät meidät terveempinä ja onnellisempina. Energisiä päiviä on jokaisella, mutta omat hyvänolon rutiinit ovatkin suurimmaksi hyödyksi silloin, kun arjen kiireisiin arvitaan lisäpotkua. Kun silloin on tietoinen niitä tekijöistä, joilla omat päivät rullaavat paremmin, on niitä myös helpompi noudattaa.

Sanotaan, että uusien tapojen oppiminen rutiineiksi kestää 20-30 päivää. Sen jälkeen uudet tavat rullaavat kuin omalla painollaan ilman suurempia ponnisteluja. Nyt lokakuun alussa on hyvä varautua syksyyn ja pimeään kauteen ottamalla omaan päivohjelmaan niitä voimaannuttavia ja energisoivia tekijäitä, jotka sopivat itselle parhaiten.

Jollekin paras tapa aloittaa päivä on lenkki raikkaassa ilmassa. Sen aloittaminen voi tuntua vuoren kokoiselta urakalta marraskuun lopussa. Näistä vielä hieman pidemmistä päivistä kannattaakin ottaa voimaa omien rutiinien aloittamiseen. Joku toinen hyötyy aikaisemmista aamuheräämisistä, pienistä voimaunista  iltapäivällä ja aikaisesta nukkumaanmenosta. Senkin tavan oppii parissa viikossa, jos pitää itse asettamistaan ajoista kiinni.

Mikä tahansa tuokin sinulle energiaa ja hyvää oloa; uusi uintiharrastus, kirjan lukeminen iltaisin, työpäivien säännöllistäminen, salitreeni, unipäiväkirjan pito, säännöllinen meditointi, 5 minuuttia positiivista ajattelua, ruokaremontti, terveelliset aamiaiset… tapa kannattaa tehdä nyt toistuvaksi ja sitä kautta hyvänolon rutiiniksi. Niitä tarvitaan taas pian. Päivämme ovat muutenkin täynnä rutiineja ja mitä suurempi osa niistä on tietoisesti rakennettuja j aomaa elämäämme parantavia tapoja, sitä enemmän pystymme päivistämme nauttimaan.

Uusia hyvänolon tapoja kannattaa myös kokeilla. Kaikki ei sovi kaikille ja omakin elämäntilanne vaihtelee. Kun tapa tuntuu oikealta, sen kyllä huomaa. Silloin uni on laadukkaaampaa, jaksaa paremmin keskittyä töihin ja läheisiin ja olo on energisempi. Parhaat tavat tuovat parhaat tulokset ja niistä myös haluaa pitää kiinni.

Oma pitkäaikaisin hyvänolon rutiinini on aamujooga. Sen vaikutuksen huomaan koko päivän. Yritän lisätä siihen mahdollisimman usein myös lihaskuntoa ja pienen meditoinnin, aikataulusta riippuen. Tänä syksynä aion kokeilla iltaisin hyvänolon tavoiksi yin-joogaa ja kirjan lukemista. Ehkä toinen niistä kasvaa rutiiniksi asti, tai molemmat, ehkä vuorotellen.

Ajatus uudesta tavasta tuntuu aluksi aikaavievältä, mutta okeastaan säännöllisten rutiinien lisääminen arkipäivään yleensä tehostaa ajankäyttöä, vähentää sairastelupäiviä ja sitä kautta oikeastaan tuo lisää aikaa muihin touhuihin.