Food: Hedelmät 6.4.2017

Banaanin terveyshyödyt (ja vinkit pakastamiseen)

Teksti: inspirations

Hyödyllinen pikkuvinkki banaanien pakastamiseen voi auttaa kummasti kiireisissä aamuissa. Banaaneja on kiva käyttää jäädytettyinä. Ne tekevät smoothieista ihanan raikkaita, ihan eri lailla kuin tuoreet banskut. Niistä saa myös hetkessä hurautettua ihania jäätelöitä eli nice creameja ihan sellaisenaan tai marjojen ja kookosmaitolurauksen kanssa.

Banaanit ovat terveellisimmillään ja myös parhaita pakastamiseen ihan tuoreina, ehkä jopa vähän ylikypsinä. Silloin kun niiden kuoressa ei ole enää lainkaan vihreää, vaan mieluummin pieniä ruskeita täpliä.

Banaaneja kannattaakin popsia, varsinkin aamuisin, jolloin niiden tärkkelyksestä saa pitkäkestoista energiaa koko päiväksi. Banaanit alentavat kolesterolia ja niisä on reilusti C-vitamiinia, B6-vitaminia, foolihappoa, magnesiumia ja kaliumia. Banaani vähentää ärtyisyyttä, hoitaa hermostoa ja vatsahaavoja sekä anemiaa ja auttaa usein lihaskramppeihin.

Tutkimuksissa kypsien banaanien ruskeiden täplien on todettu sisältävän TNF-ainetta, joka voi häiritä syöpäsoluja ja estää niiden kasvua ja leviämistä (lähde).

Tuore banaani on myös helppo eväs, vaikka aikakin omaan käsilaukkuuni pakkaan sen mieluiten banaaninmallisessa muovikotelossa, ettei se ole aivan muussaantunut ennen suuhun päätymistä. Myös pikkulapset saavat vaikeatkin ruokapalat helposti nielaistua banaanipapasen kanssa.

Banaanin terveyshyödyt

Hyödyllinen pikkuvinkki banaanien pakastamiseen

Kirjoita pussien päälle tussilla banaanien lukumäärä. Näin saat heti valita oikean pussin annokseesi. On nimittäin hippasen hankalaa arvailla pakastimen ovi auki, minkä verran palasia on missäkin pusseissa. Tai sulkea pakastimen ovi ja hetken päästä yrittää repiä sitä uudelleen auki ylimääräisten pussien palauttamiseen. Ainakin itse myös tykkään pakastaa eri kokoisia banaanieriä. Esim. smooothieen käytän kaksi ja juustokakun pohjaan kolme banskua.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *