mind: Stressinhallinta 3.10.2017

Hyvä olo tavoitteeksi (5 hyvää vinkkiä syksyyn)

Teksti: inspirations

Hyvä olo tavoitteeksi

Jotenkin tämä aihepiiri on tällä hetkellä tosi vahvasti mielessäni juuri nyt ja sitä tekee mieli käsitellä monestakin eri kulmasta. Väsymyksen ja tylsistymisen vastakohta on hyvä olo, niin fyysinen kuin psyykkinenkin. Kaamoksen pikkuhiljaa laskeutuessa kannattaa tavoitteeksi ottaa väsähtämisen sijasta hyvän olon vaaliminen. Hyvä olo ehkäisee väsymystä. Jokaiselle hyvä olotila on henkilökohtainen kokemus, mutta yleisiäkin periaatteita oman hyvän mielen ja olotilan edistämiseksi ja voi hyvin harjoitellakin.

Hyvä olo tavoitteeksi

  1. Tee mielikuvia, jotka tuottavat sinulle hyvää mieltä. Sulje silmät ja visualisoi itsesi unelmiesi paikkaan, läheistesi luokse, mökkilairutille kesäiltana, uusiin ypäristöihin, purjeveneeseen, lämpimään meriveteen… mihin vain, mikä on sinulle sillä hetkellä voimaannuttava mielikuvamaisema. Mielikuvista nauttiminen ja niihin keskittyminen tuottaa kehollemme yhtä hyvää oloa kuin oikea kokemuskin.
  2. Tee asioita, jotka rentouttuvat sinua ja joista nautit. Käy kävelyllä metsässä tai rannalla. Tee rentoutumisharjoitus sulkemalla silmäsi ja tyhjentämällä mielesi. Tanssi, kuuntele lemipusiikkiasi, katso komedioita, lue kirjoja ja lehtiä. (kts: Lukeminen edistää hyvinvointia -postaus)
  3. Kiinnitä huomiota ruokavalioosi. Nopeat hiilarit, sokerit ja jauhot piristävät hetkeksi ja väsyttävät heti perään. Nauti marjoja, vihanneksia, lämpimiä keittoja, kalaa, hyviä öljyjä, pähkinöitä, siemeniä…
  4. Liiku aina kun ehdit ja jaksat moipuolisesti. Joogaa, venyttele, käy salilla, kävele, kiipeile, hypi, lisää hyötyliikuntaa päiviisi.
  5. Luo uutta, se virkistää. Maalaa, piirrä, neulo, kirjoita päiväkirjaa, tee uudenlaista ruokaa, suunnittele oma koru, sisusta olohuone uusiksi.