mind: Stressinhallinta

Kalenterisiivous KonMari -metodilla lisää vapaa-aikaa joka päivään

6.10.2016 Teksti: inspirations

Kalenterisiivous KonMari -metodilla lisää vapaa-aikaa joka päivään viltit

Rentoa vapaa-aikaa ei tunnu koskaan olevan ihan tarpeeksi. Aikaa, jolloin voi olla vaan ilman mitään aikatauluja, ja tuijotella vaikka takkatulta tai maisemaa ikkunan takana.

Japanilaisen Marie Kondon kirja Siivouksen mullistava taika on noussut tunnetuksi maailmalla ja Suomessakin. Koko buumin kiteyttää Konmari-menetelmä, jossa kodista karsitaan kaikki muut, paitsi todella merkitykselliset tavarat. Siisti, seesteinen ympäristö kirkastaa mielenkin ja estää sisäistä sekasortoa. Onkin ristiriitaista, että kodeissa tuntuu olevan liikaa vähän kaikkea ja kalenterit pullistelevat ohjelmaa, mutta ajasta on jatkuva puute.

Periatteessa Konmarin luomaa menetelmää voi hyvin noudattaa kodin lisäksi omassa ajankäytössään. Kalenterisiivous KonMari -metodilla lisää vapaa-aikaa joka päivään:

Delegoi

Onko vastuullesi vuosien varrella kertynyt monia tehtäviä, joiden hoidosta on oikeastaan tullut vain tapa.  Kannattaa ottaa yhdessä puheeksi ja päättää uudelleen, kuka tyhjentää pesukoneet, hoitaa ruokaostokset ja tekee monet muut tehtävät, jotka hoituvat yhtä hyvin keneltä tahansa. Yhdessä saadaan aikaan enemmän ha nopeammin.

Siirrä

Vaikka asiat on hyvä saada alta pois, ei kaikkea voi tehdä samaan aikaan. Kun alkaa stressata, monet asiat voi helposti siirtää, jolloin voi rauhassa keskittyä tämän hetken tehtäviin. Kaikkiin viesteihin ei tarvitse vastata heti, eikä edes samana päivänä. Monet puhelut voi hoitaa myöhemminkin. Tai niin kuin meillä kotona usein sanotaan: ”Kyllä se kauppa pysyy siellä vielä huomennakin.”

Poista

Kuinka paljon asioita teemme päivittäin vai tottumuksesta? Yhtenä päivänä kannattaa pitää päiväkirjaa listaamalla kaikki sen pävän asiat. Listan voi käydä läpi illalla ja vetää yli ne kohdat, jotka eivät oikeasti ole edes kovin tarpeellisia. Kaikkia some-kanavia ei tarvitse selata säännöllisesti. Sarjoja ei tarvitse katsoa silloin kun ne tulevat, jos mieluummin menisikin aikaisin nukkumaan. Edellisen päivän ruokaa voi hyvin syödä tänäänkin. Päivän kuormitusta on helppo vähentää, kun sen purkaa osiksi.

Tee heti

Kun olet delegoinut, siirtänyt ja poistanut tekemisiä päivästä, on tarkoitus jättää jäljelle vain merkityksellinen ja itselle tärkeä, tai elämää parantava ja siihen iloa tuova sisältö. Jos listalla on vielä turhia tai liian stressaavia kohtia, mieti mitä voisit niille tehdä. Jäljelle jäävät tehtävät kannattaa hoitaa tehokkaasti alta pois. Silloin myös tiedät, että niiden jälkeen sinulla on aikaa itsellesi, ilman tehtävälistoja ja stressiä ja voit nauttia vapaista hetkistäkin tehokkaammin ja huolettomammin.

Pidä oppimasi linja

Kun jatkossa suunnittelet viikon ja päivän ohjelmaa, ota itsellesi vain tehtäviä, jotka ovat oikeasti tärkeitä tai joilla on sinulle oleellisesti merkitystä. Samalla lahjoitat itsellesi arvokasta vapaa-aikaa. Kun sitä on tarpeeksi, saat työtkin tehokkaammin hoidettua.