Inspirations 9.4.2016

Näin opit tunnistemaan oikean proteiinitarpeesi

Teksti: inspirations

Näin opit tunnistemaan oikean proteiinitarpeesi

PROTEIINI on ravintoaine, joka näkyy nykyään kaikkialla. Ja aiheestakin, proteiinit ovat välttämättömiä elintoiminnoillemme. Ne ovat kaikkien solujen rakennuksaineita ja yli puolet solujen kuivamassasta on proetiinia. Proteiineja tarvitaan myös elimistön immuunipuolustukseen, nestetasapainon sekä monen välttämättömän hivenainetasapainon ylläpitoon.
Tunnettua on, että proteiineja on välttämätöntä saada lihasmassan ylläpitämiseksi ja puutostilojen välttämiseksi. Parhaiksi proteiininlähteiksi tiedetäänkin juusto, kala, palkokasvit, pähkinät, liha, kana ja kananmunat. Broileri on lihoista proteiinipitoisinta, hampun siemen ja manteli taas kasviksista.
Moni ei tule ajatelleeksi, että myös kaikki kasvikset sisältävät proteiineja, tosin tuoreet hedelmät vain vähän.
Proteiinia markkinoidaan paljon ja lähes kaikista elintarvikkeista on nykyään proteiinirikkaat versiot. Proteeinien tarve on yksilöllistä ja vaihtelee esimerkiksi iän ja liikkumisen sekä ajankohdan mukaan. Enemmän urheileva tarvitsee enemmän proteiinia. Vanhukset tarvitsevat keski-ikäisiä enemmän proteiinia ja puute yhdistetään heillä moneen heikentyneeseen jokapäiväiseen toimintaan.
Aamiaisella on hyvä syödä runsaasti proteiinia. Liian vähäinen proteiini aterialla saa meidät himoitsemaan pian makeaa ja nopeita hiilareita. Liian vähäinen proteeininsaanti aiheuttaa pahimmillaan mm. sairauksia ja lihasten heikkenemistä.
Liika proteiinikaan ei ole hyväksi. Tosin se poistuu elimistöstä tehokkaasti eikä imeydy, mutta se väsyttää ja tekee olon raskaaksi.
Suomalaiset saavatkin ravinnostaan keskimääräisesti oikean määrän proteiinia, mutta jokaisen tarve on yksilöllinen ja vaihteleekin eri elämäntilanteissa.
Tässäkin asiassa on hyvä kuulostella itseään. Oma kroppa kertoo, kun sitä kuuntelee, mitä sille kuuluu ja milloin se voi hyvin. Oikea energiataso ja vireys ja yleinen hyvinvointi ovat parhaita mittareita.
Joogaopettajamme Gabe teki tästäkin selkeän videon, joka auttaa havaitsemaan omia olotilojaan ja tarvittaessa vaikka testaamaan, mikä itselle sopii parhaiten:

 

Kommentit (4)

Kiitos kiinnostavasta kommentistasi, niinhän se on. Eli totta, että liian isoja protskumääriä syövän liika proteiinikin varastoituu rasvaksi (ja aiheuttaa sitä väsymystä ym.). Proteiinin typpi on elimistölle haitallista ja normaalisti poistuu virtsan mukana. Silloin myös, jos ruokavalioon kuuluu erityisen paljon proteiineja, on huolehdittava runsaasta nesteytyksestä, jotta suuret typpimäärät pääsevät ulos. Tätä ei tapahdu ns. normaalissa ruokavaliossa. Maksa osaa myös muuntaa proteiineja hiilihydraateiksi tarpeen mukaan. Tämän jutun idea onkin juuri oikea proteiinimäärä.

Kohtuus kaikessa ja kehoa kuunnellen.

Niin, se pätee tosiaan ihan kaikkeen. Oma vointi on kyllä paras mittari.

Proteiini, niinkuin kaikki energiaravintoaineet varastoituu rasvaksi jos syö liikaa. Kannattaa tarkistaa faktat.

Kiitos kiinnostavasta kommentistasi, niinhän se on. Eli totta, että liian isoja protskumääriä syövän liika proteiinikin varastoituu rasvaksi (ja aiheuttaa sitä väsymystä ym.). Proteiinin typpi on elimistölle haitallista ja normaalisti poistuu virtsan mukana. Silloin myös, jos ruokavalioon kuuluu erityisen paljon proteiineja, on huolehdittava runsaasta nesteytyksestä, jotta suuret typpimäärät pääsevät ulos. Tätä ei tapahdu ns. normaalissa ruokavaliossa. Maksa osaa myös muuntaa proteiineja hiilihydraateiksi tarpeen mukaan. Tämän jutun idea onkin juuri oikea proteiinimäärä.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *