mind: Stressinhallinta 18.9.2016

Näin selviydyt pitkistä lentomatkoista

Teksti: inspirations

Näin selviydyt pitkistä lentomatkoista terassilla-2

Matkailu on ehkä parasta, mitä tiedän. Lentokoneessa istuminen ei. Onneksi sitäkin pystyy helpottamaan muutamilla keinoilla, toivottavasti näistä on apua sinullekin:

Valmistaudu kunnolla. Pakkaa käsimatkatavarat tarpeeksi suureen laukkuun. Et halua, että tavarasi ja paperisi pursuvat ylitäydestä kassista lentokentällä, etkä löydä haluamiasi tavaroita helposti.

Koneeseen:

Pakkaa pikkuakkassissa mukaan tarpeellisimmat kosmetiikkasi. Vietettyäsi koko päivän koneessa tai pahimmassa tapauksessa jouduttuasi eri osoitteisiin matkalaukkusi kanssa, arvostat virkistäytymismahdolisuutta. Käsirasva ja pieni käsihieronta virkistää kummasti mieltä ja koneilman kuivattamia käsiä.

Mukavuus on tärkeintä. Miten pukeutuisit, jos viettäisit kotona koko päivän sohvalla? Sama pätee pitkillä lennoilla. Tuskin haluat matkustaa pyjamassa, mutta joustavat ja pehmeät vaatteet ovat ehdottomasti parhaat. Älä unohda niskatyynyä, silmälappuja ja korvatulppia tai kuulokkeita, joilla loihdit itsellesi yksityisen mukavuustilan täydessäkin koneessa.

Parhaat naposteltavat. Lentokoneruokailu ei ole yleensä silloin, kun on nälkä eikä välttämättä sitä, mitä tekee mieli. Pakkaa mukaan terveellistä naposteltavaa, kuten pähkinöitä, vihannestikkuja ja hedelmäpaloja. Nappaa C-vitamiinitabletti ennen lentoa ja vaikka toinen lennon aikana piääksesi yllä vastustuskykyä. Purkka virkistää ja sen jauhaminen pitää korvat paremmin auki koneen paineistuksen aikana.

Parasta viihdettä. Tiedät itse parhaiten millä haluat tappaa ylimääräistä aikaa, kun sitä viimein on. Pakkaa käsimatkatavaroihin lempikirjasi, pari hyvää lehteä. Tee soittolista ajoissa. Jos otat läppärin mukaan, voit ladata valmiiksi netistä ne sivut, joita haluat lukea lennon aikana silloinkin, kun verkko ei enää toimi.

Turvaa arvotavarasi. Vaikka haluaisit ajatella vierustovereistasi parasta, hekilökohtaiset tavarat ovat omalla vastuullasi, etkä halua menettää matkapäiviä kadonneiden tavaroiden selvittelyyn. Pakkaa passit, lompakot ja muuta arvokkaimmat tavarat niille varattuihin vetoketjullisiin paikkoihin syvälle laukkusi sisään ja voit matkustaa huolettomasti.

Sopeudu aikaeroon ajoissa. Jos olet huono aikaeroissa ja sinulla on aikaa valmistautua matkaasi, voit aloittaa sopeutumisen uuteen rytmiin muutamaa päivää aikaisemmin. Aineenvaihdunta on tärkein rytmittäjämme ja parhaiten aikaerosopeutuminen käy syömällä kohdemaan rytmiin päivän tärkeimmät ruokailut muutaman päivän ajan ennen lähtöäsi.

Lennon aikana

Nuku niin paljon kuin voit. Tarjoilun jälkeen on hyvä aika vetäytyä silmälappujen taakse. Vaikket saisi unta, rauhallinen hetki auttaa pitkää lentoa sujumaan nopeammin ja helpommin.

Tutustu. Lentokoneessa kannattaa pysyä positiivisena. Sieltä ei kukaan pääse ulos kesken kaiken ja haluat mieluummin tulla hyvin toimeen vierustovereidesi kanssa. Jos joku yrittää ärsyttää, pääset huomattavasti helpommalla, kun annat tilanteen mennä ohitsesi kuin huomaamatta. Sen sijaan – jotkut parhaista ystävyyssuhteista tai rakkaustarinoista ovat saaneet alkunsa lentokoneessa!

Liiku. Tämä on ehkä kaikkein tärkeintä. Hyödynnä vessajonotus pyörittelemällä hartijoitasi ja niskaasi ja nousemalla kantapäillä alas ja ylös. Yleensä luikahdan pari kertaa lennon aikana lentoemäntien tyhjään tilaan venyttelemään muutamaksi minuutiksi oikein kunnolla ja palaan sieltä aina kuin uutena ihmisenä. Niin koukussa olen kunnon venytteluun matkojen aikana, että ensi lennolle pakkaan mukaan joogamaton tai pyyhkeen, etsin kentältäkin oman yksityisen kolosen ja vietän siellä oman ihanan venyttelyhetkeni seuraavaa lentoa odotellessa.

Juo paljon vettä. Yläilmoissa alkoholin negatiiviset vaikutukset moninkertaistuvat ja siksi sen nauttiminen kannattaa pitää kohtuullisena. Kuohuva ei myöskään korvaa vettä, vaan päinvastoin kuivattaa elimistöä. Ilmastoitu lentokoneilma on todella kuivattavaa. Juo vettä runsaastoi koko lennon ajan. Äläkä pelkää turhaan vessassa juoksuja, silloinhan saat aina ylimääräisen tilaisuuden venyttelylle.

Matkan jälkeen:

Joskus onnistut välttämään aikaero- ja matkarasituksen, joskus et, vaikka olisit valmistautunut huolella. Älä stressaa. Sopeudut kyllä. Sen sijaan nauti yliaikaisista aamuista tai yön yksityisistä hetkistä. Lue lempikirjaasi, käy kävelyllä tai joogaa, kuuntele musiikkia, ihaile auringon ensimmäisiä ja viimeisiä säteitä. Suhtaudu positiivisesti ♥.