wellbeing: Treeni 13.10.2017

Palautuminen ja superkompensaatio urheilussa

Teksti: inspirations

Palautuminen ja superkompensaatio urheilussa

Palautuminen on tärkeä osa treeniä ja kehitystä. Kuitenkin se saa usein keskusteluissa liian vähän huomiota. Kilpaurheilussa on tuotu jo jonkin aikaa esille käsitettä superkompensaatio. Se on yksinkertainen kaava kehittymisen tärkeimmistä tekijöistä, joka on yhtä tärkeää myös kenelle tahansa treenaajalle.

Palautuminen ja superkompensaatio urheilussa

Treenin aikana kunto oikeasti laskee alle lähtötason, ja vasta sen jälkeisen palautumisen aikana tapahtuu kehitys. Tästä käytetään käsitettä superkompensaatio.

Palautuminen tapahtuu aina ravinnon ja levon avulla – etenkin oikeanlaisen ravinnon ja unen aikana. Siksi heti treenin jälkeen tulisi syödä jokin pieni välipala ja pian (esim. tunnin päästä) myös kunnon ruoka.

Palautuminen on tehokkainta, jos pian urheilusuorituksen jälkeen pääsee vaikka päiväunille. Toki kaikki lepääminen auttaa, mutta unen vaikutusta esim. tietokoneella olemiseen tai tv:n katsomiseen ei voi edes verrata. Jo itse kokeilemalla huomaa selkeän eron. Puoli tuntia unta palauttaa tehokkaammin kuin puolitoista tuntia lepäilyä.

Superkompensaation toteutuminen takaa jatkuvan kehityksen ja terveempänä pysymisen treenikautena. Myös loukkaantumisriski pienenee ja paranemisaika lyhenee.

Urheilijoille on turhankin yleistä ylikunto, mikä johtuu juuri siitä, että treenien jälkeen ei ehdi palautua. Silloin treenin aikana laskeva kunto ei nousekkaan yli lähtötason ja jos tämä toistuu usein, kunto romahtaa kaikesta treenistä huolimatta.

Kehittyminen vaatii aina superkompensaation toteutumisen, jolloin kaikki kolme tekijää ovat balanssissa: treeni, ravinto ja uni.