wellbeing: Terveyttä ruoasta 3.9.2016

Raikkaat ideat aamiaiseen tai palauttavaan välipalaan

Teksti: inspirations

Raikkaat ideat aamiaiseen tai palauttavaan välipalaanPihallaMansikoita Mansikat kulhossaRaikkaat ideat aamiaiseen tai palauttavaan välipalaan syntyvät helposti. Syyskuussa herkutellaan tuoreilla omenoilla… ja mansikoidenkin saanti jatkuu aina vaan (parasta!). Tällä viikolla meillä on pakastettu omppuja lohkoina talteen talven raikkaita aamu-smoothieita varten ja paisteltu terveelliseksi uuniomenaksi vaniljavaahdon kanssa.

Nyt huomaan laittavani omenasuikaleita (noissa kuvissa näkyviä ananasrenkaiden näköisiä rinkuloita) vähän kaikkialle; salaatteihin, väipaloihin, jälkkäreihin ja aamiaisiin. Ne maistuvat sellaisenaankin hyviltä, varsinkin jos pintaan ripottelee hieman kanelia tai piparkakkumaustetta. Ja eikö kohta voi jo lämmittää seuraksi tuoksuvan glögimukinkin… mutta ei ihan vielä, ennen sitä nautiskellaan näistä ihanan kesäisistä päivistä!!

Ostin muutama vuosi sitten Clasulta kätevän omenan kuorija-suikalelaitteen, joka muutamassa kymmenessä sekunnissa taikoo omenat ohuiksi suikaleiksi. Vaikka proessi on täysin mekaaninen, eikä omppuihin lisätä mitään aineita, vaikuttaa se jostain ihmeen syystä myös omenan makuun. Ne maistuvat vielä makeammilta ja raikkaammilta ohuina suikaleina.

Raikkaat ideat aamiaiseen tai palauttavaan välipalaan ovat yksinkertaisia. Kun marja- ja hedelmäkulhon pohjan täyttää ensin paksulla turkkijogurtilla, johon sekoittaa lusikallisen puhdasta proteiinijauhetta, saa herkkupalasta ihan tuhdin välipalan tai palauttavan energialatauksen vaikka treenin jälkeen.

Sitruunaakin on hyvä puristella jogurtteihin, jälkkäreihin, kastikkeisiin ja juomiin. Vaikka sitruuna on happaman makuinen hedelmä, on se itse asiassa emäksinen eli neutraloi esim. väsymksen, treenin tai flunssan aiheuttamaa happamuutta elimistössämme. Ja mikä parasta, sitruuna tuo ihanaa makua ruokiin. Ei ihme, että se kuuluu esim. italialaisen keittiön perusraaka-aineisiin yhdessä tomaatin, valkosipulin, basilikan ja parmesaanin kanssa.

Tuoreita yrttejäkin kannattaan lisätä marjaisiin ja hedelmäisiin herkkuihin. Ne muodostavat kivoja makupareja, esim. mansikan kanssa sopii hyvin sitruunamelissa ja minttu. Basilika ja hurjan makea stevia sopivat myös hyvin smoothieihin ja jälkkäriannoksiin. Yrteistä saa samalla kuin itsestään paljon hyviä terveyttä vaalivia vitamiineja ja ravintoaineita.

Raikkaat ideat aamiaiseen tai palauttavaan välipalaan

Mansikka-omena välipala

Pohja:

turkkijogurttia

lusikallinen proteiinijauhetta (herne- tai hamppu-)

makeutusainetta / hunajaa yms. maun mukaan

sitruunan mehua

Päälle: 

tuoreita tai huurteisia mansikoita

omenoita ohuina suikaleina (mausteeksi maun mukaan kanelia tai piparkakkumausteita)

sitruunan viipaleita (koristeeksi ja puristettavaksi koko annoksen päälle)

tuoreita yrttejä

Kommentit (2)

Hei Sari! Niin, tuntuu että tähän tuli melkein toinen kesä jo perään. Onpa ihanaa, että löydät vielä uusia mansikoitakin. Ja varmaan käy taas, että mitä pidempään tästä saadaan nauttia, sen kivempi on taas aikanaan laskeutua syksyn fiilistelyihin.

Kesä tuntuu jatkuvan vielä. Mansikatkin kukkivat taas uudemman kerran ja raakileita löytyy vaikka kuinka. Muutaman valmiin kävin keräämässä mustikoiden kera välipalaksi. Mieli on jo kuitenkin syksyssä tämän pitkän sadekauden jälkeen 🙂

Hei Sari! Niin, tuntuu että tähän tuli melkein toinen kesä jo perään. Onpa ihanaa, että löydät vielä uusia mansikoitakin. Ja varmaan käy taas, että mitä pidempään tästä saadaan nauttia, sen kivempi on taas aikanaan laskeutua syksyn fiilistelyihin.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *