mind: Stressinhallinta 8.2.2017

Lyhytkin ulkolenkki piristää – bonuksena merkittävät terveysvaikutukset

Teksti: inspirations

Lyhytkin ulkolenkki piristää - bonuksena merkittävät terveysvaikutukset

Ihana ilma!! Aurinkoisena päivänä kannattaa ottaa ulkoilusta kaikki irti. Työpäivänäkin osan ruokatunnista voi käyttää reippaaseen kävelyyn.

Oikeastaan säällä kuin säällä kannattaa käyttää hetki reippaaseen kävelyyn. Keväällä ainakin itse tunnen oloni aina huomattavasti energisemmäksi ja on helppo alkaa ottaa juoksuaskeleita mukaan kävelyyn. Muutaman kerran jälkeen huomaakin jo hölkkäävänsä koko lenkin ja on ihanaa tuntea, kuinka keuhkot saavat treeniä raikkaassa ilmassa. Olon sen jälkeen on joka kerta niin hyvä, että pelkästään se toimii hyvänä motivaationa seuraavalle kerralle.

Lyhytkin ulkolenkki piristää – bonuksena merkittävät terveysvaikutukset

Jos työpäivän jälkeen tulen väsyneenä kotiin ja edessä on vielä paljon puuhaa, on ulkolenkki ehdottomasti paras keino saada nopeasti energinen olo. Silloin unikin tulee illalla paremmin.

Tutkimuksetkin vahvistavat, että jo vain 20 minuutin säännöllisellä kävelyllä on merkittäviä terveysvaikutuksia. Saman vaikutuksen saa reippaalla juoksumattokävelyllä, mutta varsinkin näin kauniilla säällä on piristävää liikkua ulkona.

Arvion mukaan sadoillatuhansilla suomalaisilla on krooninen, matala-asteinen tulehdustila, jonka aiheuttaja saattaa olla esim. epäterveellinen ruokavalio, pitkittynyt stressi ja väsymys tai tupakointi. Uuden tutkimuksen mukaan jo 20 minuutin reipas kävely säännöllisesti vähentää tulehdustilaa ja sen aiheuttamien vakavampien sairauksien riskiä.

Tämä on minusta hyvä esimerkki ihmisen kokonaisvaltaisuudesta ja siitä, miten tärkeää on kuunnella itseään ja tehdä asioita, joista tulee hyvä olo. Samalla kävelyllä, kun mieli piristyy, saa koko kroppa tervehdyttävän piristysruiskeen.