Janina Fry

Ensimmäisen kotikoulu/etätyöviikon kokemuksia

24.3.2020 Teksti: Janina Fry

Moi vaan, täällä ollaan viimeisen viikon aikana totuteltu tähän uuden ajan arjen rytmittämiseen. Tämän ensimmäisen viikon aikana homma on toiminut niin, että aamupalan jälkeen esikoinen menee omaan huoneeseensa tekemään koulutyötään online-kouluun. Hän on jo niin omatoiminen ettei tarvitse juurikaan meidän vanhempien opastusta. Hän täytti 13 vuotta sunnuntaina joten meillä on nyt teini talossa. Kuopus taas kaipaa enemmän läsnäoloa koulutyön tekemiseen ja olen pyhittänyt aamupäivät hänelle. Siitä olenkin sitten siirtynyt keittiöön laittamaan perheelle lounasta. Lounaan jälkeen kaikki osallistuvat siivoukseen jotta pääsemme mahdollisimman nopeasti takaisin omiin koulu-/työtehtäviin. Lapset käyvät koulutyön lomassa välillä joko koiraa ulkoiluttamassa tai  pomppimassa omalla pihalla ”välitunnilla”  ja jaksavat näin paremmin keskittyä iltapäivällä tehtäviinsä.

Helpommin sanottu kuin tehty

Näin lueteltuna tämä kuulostaa helpolta eikö? Fakta on kuitenkin se, että ensimmäisen viikon aikana kaikilla perheenjäsenillä tunteet ovat menneet limittäin vuoristorataa kun olemme totutelleet tähän elämään jossa kaikki stimulantit ja virikkeet, harrastukset, tulevat matkat, leffakäynnit, kaverien kanssa hengailu, ostoskeskuksissa shoppailu, ravintolassa ruokailu jne. on otettu pois. On ihan selvä, että vaikka tsemppaamme ja ymmärrämme, että näin on toimittava me kaikki tunnemme turhautumista, epäluuloa ja kiukkua. Samalla kun yrittää tukea lasten tunteita omat fiilikset heittävät myös häränpyllyä.

Myötätuntoa toisiamme kohtaan

Yritän suhtautua itseeni, perheenjäseniini ja muihin kanssaihmisiin myötätunnolla. Tottakai tämä on vaikeaa kaikille ja monelle vieläkin vaikeampaa jos  joutuu elämään myös epätietoisuudessa onko enään töitä kun tämä kaikki on ohi. Iltaisin olen ollut niin puhki etten ole jaksanut katsoa edes netflixiä kun keittiö on siivottu illallisen jälkeen.

Positiiviset asiat

Positiivista tällä viikolla on ollut kuitenkin se, että olemme edelleen terveitä koko perhe. Paijaamme toisiamme ja hellimme Dusty-koiraa. Kuopus rakastaa kun hieron hänen päätään, kosketus rauhoittaa ja laskee stressihormoneja. Kaikki on saanut tarvittavat tehtävät tehtyä. Ruokaostokset olen nyt jo pari kertaa tilannut lähikaupasta kätevästi kotiin. Toimii yllättävän nopeasti ja hyvin. Olen käynyt pari kertaa juoksulenkillä, tehnyt yhden lihaskuntotreenin ja käynyt päivittäin kylmävesi uinnilla meressä. Tärkeä henkireikäni joka lisää hyvänolon hormoneja kehossa. Olen hypännyt autoon kylpytakki/topptakkiyhdistelmällä pulahtanut ja tullut suoraan kotiin. En ole viitsinyt käyttää talviuintiseuran pukukoppia. Tuntuu siltä, että ei voi olla liian varovainen!

Mitä siis yritän muuttaa fiksummaksi toiminnassani ensimmäisen viikon jälkeen

1. Ensinnäkin, vaihtaa jatkuva kaikenlaisten ”uutisten” lukemista pitkin päivää puhelimesta. Otan tunnin tietokoneella jolloin luen uutiset luotettavista lähteistä kuten Helsingin Sanomat, CNN, New York Times, WHO, The Lancet, The Guardian, Le Figaro, Il Giornale/La Stampa ja Svenska Dagbladetia. Tällä tavalla yritän välttyä turhalta hölynpölyltä joka kuormittaa turhaan mieltä mutta pitää itseni kuitenkin ajan hermolla missä mennään.

2. Syödä vähemmän herkkuja. Ollaan syöty fiksua kotiruokaa mutta silti on tullut popsittua myös sitä sun tätä kun keittiön läpi kulkee. Voisin vaihtaa tämän popsimisrutiinin, lasiin vettä ja siihen, että olisi koko ajan tuoreita hedelmiä pestynä käsillä. Suklaalevyt pois silmistä. En lopeta herkuttelua kokonaan mutta tästä joka käänteessä  herkuttelusta ei hyvää seuraa.

3. Huolehtia entistä paremmin siitä, että ulkoilen myös itsekseni koiralenkkien lisäksi vaikka varhain aamulla. On vaalittava omaa mieltä ja kuntoa.

4. Meditaatio. Pitää kiinni kolmesta vartin hetkestä päivässä jolloin minua ei saa häiritä.

5. Pelata enemmän lautapelejä iltaisin. Se on niin hauskaa yhdessäoloa ja huumorinkukka kukkii.

6. Valmistaa isompia satseja ruokaa kerralla myös pakkaseen jotta ruokahuolto olisi vähän helpompaa.

7. Tehdä blogiin jumppavideo miten jumpata tehokkaasti ilman välineitä parvekkeella, terassilla tai omalla pihalla. Kuvaan sen huomenna ja jaan sen tänne torstai aamuna.

Tällaista. Haluaisin kuulla mitä te olette oivaltaneet tämän menneen viikon aikana? Kirjoittakaa minulle viestinä tai vastatkaa instan kautta. Ensi tiistaina teen taas läpimenon siitä miten viikko on mielestäni   sujunut.

Voimia meille kaikille!

Janina <3

 

Lue myös

Suosittelemme