Jenni Ukkonen

10 x Helppo kasvipohjainen ruokaidea

Teksti: Jenni Ukkonen

Saan usein kysymyksiä meidän arkiruoista – mitä me syödään, ettei kasvipohjainen ruokavalio ala toistamaan itseään liikaa tai ala kyllästyttää? No, mun on pakko myöntää että sekä mieheni että minä ollaan kyllä aina oltu sellaisia, että syödään ilomielin vaikka joka päivä samaa ruokaa, jos se on sellaista, mistä tykkäämme – eli kovin nopeaa emme kyllästy mihinkään arkiruokiimme, mutta toki ihan jo vaihtelun vuoksi kokeilemme silti viikottain eri ruokia; joskus meille aivan uusia reseptejä, joskus vanhoja suosikkeja mitä ei ole tullut tehtyä hetkeen.

Myös nyt kun oon viettänyt karanteenia yksin, oon tehnyt edelleen niitä meidän lemppareita (ja yleensä sellaisia satseja, että niistä riittää ainakin vielä seuraavaankin päivään, ettei mun tarvi itselleni täällä kokata joka ikinen päivä), mutta oon myös kokeillut muutamaa uutta juttua, laajentaakseni vaihtoehtoja. Ajattelinkin nyt jakaa ideoita helppoihin, 100% kasvipohjaisiin arkiruokiin, mistä tykkään ja mitä voisin syödä vaikka joka viikko:

Uuniparsakaali

Valmistus käytännössä sama kuin uunifetalla, ja voi myös tarjoilla aivan samalla tapaa. Eli kokonainen parsakaalin pää, vierelle kirsikka/luumutomaatteja ja päälle chiliä. Kunnon loraus oliiviöljyä, mausteet (suola, pippuri), sekoitus ja uuniin kunnes parsakaali alkaa saada väriä ja tomaatit pehmetä.

Itse leikkaan parsakaalin pienemmiksi paloiksi otettuani sen uunista ja syön joko sellaisenaan esim. tofun tai tempen kanssa, mutta voisi hyvin sekoittaa myös pastan/spaghetin sekaan, kuten uunifetan.

 

Konjac-nuudeli wok

Nuudeleita himoitessani käytän konjac-nuudeleita, mitkä ovat todella vähäkalorisia/vähähiilihydraattisia, mutta täyttäviä (ja nämä mitä itse käytän sisältää lisättyä herneproteiinia). Nuudelit eivät itsessään maistu juuri millekään, joten tykkään sekoittaa ne pannulla vihannesten ja lorauksen soijakastiketta kanssa. Valmistan eka vihannekset ja heitän sitten nuudet sekaan. Sekoittelen, kunnes ne ovat tuntuneet nappaavan itseensä vähän väriä.

Kasviskeitto

Ohje tässä postauksessa, helppo muokata sen mukaan mitä kaapeista löytyy!

Soijasuikaleet vihannesten kera

Ostin hiljattain ekaa kertaa testiin Oumph!-merkin (saa ymmärtääkseni myös Suomesta) soijasuikaleita muutamassa eri maussa. Nämä on todella nopea valmistaa pannulla ja suikaleiden ollessa valmiita, lisään samalle pannulle vihanneksia – mitä ikinä mulla sattuu kotona olemaan, mutta esim. parsakaalia, paksoita, paprikaa, sieniä, tomaattia jne – ja sekoittelen kunnes kaikki on valmista.

Tempe vihannesten kera

Valmistan kutakuinkin samalla tapaa kuin yllämainitut soijasuikaleet (myös usein käyttämäni kiinteä tofu valmistuu samalla tapaa) mutta koska näissä ei tietenkään ole valmiina mitään mausteita, niin lisään päälle esim. rouhaisun suolaa, mustapippuria ja chilihiutaleita.

Nopea kasvispitsa

Tee perus pitsapohja. Lisää päälle tomaattipyree ja mitä tahansa vihanneksia; ohuita tomaattiviipaleita, paprikaa, punasipulia, ohueksi viipaloitua punakaalia, sieniä… no, ihan mitä tahansa, ja laita uuniin kunnes pohja on valmis. Itse tykkään pitsasta ilman juustoa, mutta halutessa päälle voi toki lisätä myös vegaanista juustoraastetta.

Vaihtoehtoisesti vielä nopeampi idea on Oump!-merkin pakasteesta löytyvä soijasuikalepitsa (kuvassa alarivillä). En muista milloin viimeksi olin ostanut pakastepitsaa kotiin, mutta testattuani tätä kaverini luona nappasin heti pari mukaan niitä päiviä ajatellen, kun ei tosiaan jaksa tehdä mitään ruokaa. Tässä on maku kohdillaan ja pohja ihanan rapea.

Avokadopasta

Ohje esim. täällä, mutta jätä kaikki juustot kokonaan pois.  Annokseen voi lisätä joko ennen tai jälkeen annostelun vaikka hieman ravintohiivahiutaleita. Mikäli haluat pastasta proteiinipitoisemman, valmista erillisellä pannulla tai uunissa kikherneitä ja sekoita sitten ne joukkoon.

Vodka pasta

Mun suosima ohje täällä (helppo seurata giffien avulla!) mutta jätä taas juusto kokonaan pois (voit käyttää halutessasi ravintohiivahiutaleita) ja käytä kerman sijaan kookoskermaa.


Linssimuhennos ja kotitekoiset rieskat

Ohje tässä postauksessa

Kookoksinen kikherneseos ja perunalohkot

En tiedä miten tämä tapahtui, mutta tämä yhdistelmä oli aivan taivaallinen – en käyttänyt tekoon laisinkaan voita tai kermaa, mutta yhdessä kikherneseos ja perunat maistuivat todella voiselta ja herkulliselta! Valmista perunat leikkaamalla ne lohkoiksi ja kiehauta nopeaa. Siirrä uunivuokaan, lisää päälle kunnon loraus oliiviöljyä ja mausta (esim. suola, mustapippuri, chilihiutaleet), laita uuniin kunnes perunat alkavat ruskistua, välillä sekoitellen. Tee sillä aikaa kikherneseos; huuhtele kikherneet ja laita kattilaan pienen vesimäärän kanssa. Lisää rouhaisu suolaa, mustapippuria, pari teelusikallista kurkumaa ja vähän kanelia ja inkiväärijauhetta. Kun kikherneet alkavat pehmetä, lisää muutama ohueksi viipaloitu sieni ja sekoita. Lisää sitten n. puoli tölkkiä kookosmaitoa ja anna porista kevyesti, kunnes perunat ovat valmiita. Tarjoa yhdessä.

 

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

X