Lifestyle

5 x Motivaatiota liikkumiseen

12.4.2019 Teksti: Jenni Ukkonen

Viime aikona olen huomannut olevani jotenkin erityisen motivoinut käymään salilla ja lenkeillä. Tietysti asiassa auttaa paljon se, että meidän sali on yläkerrassa ja hyvät lenkki”maastot” löytyy sen sijaan heti rakennuksesta ulos astuessa, eli kummankaan suhteen ei juuri tarvi nähdä vaivaa aloittaakseen, mutta kyllä tähän kuluneeseen vuoteen on siitä huolimatta mahtunut myös päiviä ja viikkoja, kun on ollut vaikeaa motivoida itseä ovesta ulos ja liikkeelle. Mutta nyt viime aikoina oon melkeinpä palanut halusta lähteä treenaamaan. Uskon, että yksi suurimmista motivaattoreista on ollut se, että olen vihdoin alkanut nähdä ja tuntea treenin myötä kropassani tapahtuneita muutoksia; painoni ei kylläkään ole hievahtanut mihinkään, mutta vyötäröni ja kenties myös sääreni ovat alkaneet kaventua (huomaan eron esimeriksi farkut jalkaan vetäessäni; siinä missä aiemmin saattoi kiristää, voikin nyt olla ylimääräistä tilaa!) ja lenkillä huomaan jaksavani juosta kevyesti matkan (tai jopa tuplasti) minkä aikana saatoin aiemmin hidastaa tahtia kävelyksi. Kyllä mikään ei motivoi yhtä paljon jatkamaan, kun se, että alkaa itse huomata muutoksen – totta kai sitä haluaa myös lisää! Toisena itselleni tärkeänä asiana olen huomannut, että jos mulla on esimerkiksi mieli jumissa (en keksi mistä kirjoittaa tms) tai muuten jotain tiettyä mielen päällä, niin treenin aikana nekin asiat jotenkin vaan selvenevät kuin itsestään.

Pohdiskelin alle vielä muutaman muun jutun, mitkä helpottavat omalla kohtaani treeni-innon ylläpitoa ja liikkumisen säännöllisyyttä.

1. Jotain joka päivä

Kaikesta yllä mainitsemastani huolimatta en suinkaan suuntaa salille ihan joka päivä. Joskus jään joogaamaan kotiin (ja saatan samalla tehdä suosikki vatsatreenini, mikä ei vaadi mitään välineitä), toisinaan hyppään altaaseen uimaan, joskus menen iltalenkille ja joskus taas käyn kävelemässä reippaan ja nopeatempoisen power walkin. Lenkkien ja kävelyjen jälkeen pidän aina huolen, että hissin sijaan nousen 11 kerrosta portaita pitkin koti-ovelle – viimeistään siinä vaiheessa kyllä tuntee tehneensä jotain! Jos tekisin itselleni todella tarkan treeniohjelman noudatettavaksi, lipsuisin siitä enemmin tai myöhemmin aivan varmasti, mutta päättämällä joka päivä tehdä jotain – olipa se salitreeni tai ulkoilua – pääsen todennäköisemin tavoitteeseeni. Kävelylle voi lähteä vielä illallakin, jos päivä muuten meni niin nopeaa, etten ehtinyt muuta.

2. Järjestelmällisyys

En pidä jokaisesta treenistä varsinaisesti kirjaa, mutta NTC-sovellus auttaa pitämään vähän silmällä, mitä minäkin päivänä teen (kuin myös antamaan ideaa päivän treeniin, mikäli mielessä ei ole mitään, mitä erityisesti haluaisi tehdä). Valitsen appista itselleni aina tietylle ajanjaksolle sopivan ja mieluisan treeniohjelman (puhuin siitä aiemmin tässä postauksessa), ja vaikka päättäisinkin jonain päivänä vaihtaa sovelluksen ehdottaman treenin johonkin muuhun, pysyn silti kärryillä siitä, mitä olen tehnyt ja kuinka kauan. Itselleni yksi motivaattoreista on myös se, että voin “ruksata” treenin tehdyksi, ja se tapahtuu ikään kuin tämän appin kautta.

3. Askelmäärät

Vaikka olisinkin käynyt aamusta salilla, mutta etenkin jos en, yritän pitää päivän askelmäärät mahdollisimman korkeina. Näitäkään en laske mitenkään orjallisesti eikä mulla ole mitään varsinaista tavoitetta, mutta puhelimeni nappaa talteen kaikki ne askeleet, mitkä olen se mukanani kävellyt. Näin yritän pitää huolen, etten päädy istumaan koko päivää yhdessä paikassa vaan pysyn liikeellä pitkin päivää. Muutama hyväksi havaitsemani keino kerätä lisää askelia:

  • Jätä auto mahdollisimman kauas parkkiin (tai kokonaan kotiin jos kävely määränpäähän onnistuu!)
  • Portaat – okei 11 kerrosta on oikeasti jo aika extreme ja käy hyvin nopeasta porrastreenistä, mutta jos mun tarvii mennä vaikka 1-3 kerrosta niin ne kävelee vielä aika helposti ja hengästymättä. En koskaan oikein tajua miksi joku ottaisi hissin yhden tai kahden kerroksen vuoksi…
  • Aktiiviset tapaamiset – sovi kaverin kanssa kävelytreffit kahvilan sijaan. Jos kahviakin haluaa, ne voi ottaa takeaway-mukissa mukaan!
  • Kaupoissa kiertely – itse suosin nykyään nettishoppailua, mutta askelia se ei kerrytä. Joskus lähden siis mielelläni kiertelemään kauppoja jo ihan senkin vuoksi, että siinä saa samalla kuin vahingossa hyvin askelia kasaan. Toimii säällä kuin säällä!
  • Oman asuinalueen tutkiskelu jalan – kenties löydät samalla naapurustosta jotain uutta, mitä et olisi autossa tai julkisessa istuessa bongannut
  • Aseta ajastin pirisemään ja muistuttamaan esim. tunnin välein, että jaloittelet edes viiden minuutin alan. Itse saatan helposti unohtaa ajankulun jos uppoudun johonkin, joten pirisevä muistutus auttaa!

4. Ulkoilu

Rakastan ulkona liikkumista – olipa tarkoituksena reippailla, juosta tai vaikka patikoida, tai käydä ihan vaan rauhallisella sunnuntaikävelyllä. Raikkaan ulkoilman hengittely tuntuu niin hyvältä, mutta yhtä lailla myös sateessa on ihana liikkua, kunhan varusteet on kunnossa ja jälkeenpäin sujauttaa lämpimän suihkun jälkeen villasukat jalkoihin. Yritän käydä ulkoilemassa vähintään muutaman kerran viikossa (ainakin niin kauan kun se täällä aavikolla on vielä mahdollista…) ja suosittelen samaa ihan jokaiselle!

5. Treenivaatteisiin panostaminen

Välineurheilua tai ei, mielestäni on täysin OK satsata välillä treenivaatteisiin – pelkästään se, että tietää saavansa pukeutua ihaniin uusiin treenihousuihin tai imartelevaan toppiin voi olla tarpeeksi motivoimaan lähtemään salille tai lenkkipolulle, joten miksi se olisi huono asia? Itse uusin juuri treenivaatevalikoimaani kaksilla housuilla ja liiveillä ja sanotaanko, että sekin on kummasti innostanut lähtemään salille heti aamutuimaan!

 

Millaisia vinkkejä teillä on treenimotivaation ylläpitoon – mikä siellä toimii parhaiten?

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube