Lifestyle

9 x Motivaatiota, kun treeni ei maistu

28.8.2019 Teksti: Jenni Ukkonen

Mitä tehdä, kun treeni ei maistu ja salille suuntaaminen tuntuu mitä vastenmielisimmältä ajatukselta? Alla muutama vinkki, mikä toimii täällä – kenties myös siellä?

 

Lisää uutta musiikkia soittolistalle tai luo kokonaan uusi lista treenejä varten

Uusi musikki (tai edes itselleni uusi, tai musiikki, mitä en ole kuunnellut todella pitkään aikaan) on ehdottomasti mun nro 1 motivaattori treenaamaan. Käyn silloin tällöin top-listauksia läpi ja lisään sieltä mieluisimmat ja menevimmät uutuudet soittolistani jatkeeksi, mutta ihan parasta on, jos suosikkiartisti julkaisee kokonaan uuden levyn. Ei muuta kuin levy alusta pyörimään, siinä on ainakin tunniksi uutta musiikkia luvassa!

Aseta itsellesi kellonaika, jolloin on oltava treenaamassa, ja aika, minkä aiot treenata

Mikäli treenit ottaa hällä väliä-asenteella, saattaa salille mennä muuten vaan istuskelemaan, missä tapauksessa olisi ehkä ollut tehokkaampaa jäädä kotiin. Jos jo pelkkä ovesta ulos astuminen aiheuttaa ongelmia, aseta puhelimeen hälytys, minkä soidessa salille on lähdettävä, ja salille päästyä toinen hälytys, mitä ennen et saa alkaa istuskelemaan tai lähteä salilta. Sovi itsesi kanssa, että teet nyt nämä X minuutit ihan täysillä, ja jos sittenkin vielä laiskottaa, saat laiskotella luvan kanssa.

Kokeile jotain uutta tai mene salille tavallisesta poikkeavaan aikaan

Mikäli itsenäisesti tehdyt treenit eivät maistu, tuntuvat saman toistolta tai eivät tunnu tehoavan, mene muutaman kerran ryhmätunnille, missä et tavallisesti käy – saat kroppasi varmasti aivan eri tavalla liikkeelle ja hyvässä lykyssä löydät uusia suosikkitreenejä tai liikkeitä. Ja jos aikaiset aamutreenit kammottaa, tai töiden jälkeiset iltatreenit tuntuvat liian helpolta ja houkuttelevalta skipata päivä toisensa jälkeen, haasta itsesi treenin pariin tavallisesta poikkeavaan aikaan. Vaihtelu virkistää!

Pidä kirjaa treeneistä

Kirjoittamalla ylös mitä teit minäkin päivänä, näet selkeämmin, olitko aidosti tehokas ja haastoitko itseäsi tarpeeksi. Se auttaa myös hahmottamaan jos treenisi toistaa samaa tai jos sieltä puuttuu jotain – esimerkiksi venyttely. Itse pidän treeneistäni kirjaa NTC-appin kautta, jolloin appin kautta tehdyt treenit kirjautuvat sinne itsestään ja muidenkin lisääminen on todella vaivatonta. Voin palata myöhemmin katsomaan mitä olen minäkin päivänä tehnyt ja löytää suosikki- ja inhokkitreenit helposti uudelleen.

Salli itsellesi uusi treeniasu

Niin hölmöltä kuin se aina kuulostaakin – uudet treenivaatteet voivat todellakin tsempata lähtemään salille! Ainakin mulla tämä toimii, vaikkakaan tätä kohtaa ei tietty voi testata ihan joka kerta, kun ei tee mieli salille…

Hyödynnä hyvä sää

Hyvän sään kohdalle sattuessa skippaa tunkkainen sisäilma ja suuntaa sen sijaan joko lenkkipolulle tai puistoon joogaamaan tai tekemään nopeatempoinen treeni raikkaassa ulkoilmassa tai auringon ihoa lämmittäessä. Olo on jälkeenpäin aivan varmasti kiitollinen, että lähdit.

Sovi treenitreffit kaverin kanssa

Yleisesti ottaen tykkään treenata yksin ja omaan tahtiini, mutta välillä on kiva treenata kaverin kanssa. Kenties häneltä saa uusia ideoita tai motivaatiota parantaa omaa suoritusta. Huomaan esimerkiksi käyttäväni suurempia painoja jonkun muun kanssa salilla ollessani, mikä on ihan hyvää ja tervetullutta vaihtelua lihaksille.

Etsi inspiraatiota Instasta

Vaikka en seuraa kovin montaa fitnessvaikuttajaa säännöllisesti, löydän toisinaan Instan kautta hyviä treeni-ideoita, mitkä tallennan puhelimeen odottamaan niitä hetkiä, kun mikään treeni ei oikein innosta tai kaipaan uutta haastetta.

Älä treenaa hetkeen

Välillä varmasti jokaiselle tulee aikoja, kun treenaaminen ei yksinkertaisesti kiinnosta – tai onnistu, jos on vaikkapa kipeänä tai loukannut itsensä. On ihan OK ottaa välillä rennosti ja tehdä jotain kevyempää – tai olla tekemättä mitään. Mikäli et missään nimessä löydä motivaatiota tai energiaa lähteä salille tai lenkille, päätä montako päivää saat ottaa vapaaksi, nauti niistä, venyttele, kävelytä koiraa jos sellainen kotoa tai vaikka kaverilta löytyy, joogaa ja palaa sitten uuden innon kanssa takaisin muiden treenien pariin.

Miten te motivoitte itseänne treenaamaan silloin, kun tekisi mieli tehdä kaikkea muuta kuin? 

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

Suosittelemme