Jenni Ukkonen

Aamurutiinini

Teksti: Jenni Ukkonen

Vaikka olenkin viime aikoina (= viime kuukausina) herännyt ilman herätyskelloa lähestulkoon joka aamu, eikä mulla juurikin ole ollut mitään kiveen hakattua ohjelmaa useimmille päiville, niin se, että mulla on jonkunlaiset aamurutiinit, joiden kanssa aloitan päivän, on auttaneet mua älyttömästi pitämään arjessa jonkunlaisen punaisen langan. Tällaisen aamun jälkeen koen olevani tehokkaampi töiden suhteen ja saan yleisesti ottaen enemmän aikaiseksi. Tiedän; se ei ole nyt tässä nykyhetkessä pointti kuka on tehokkain, mutta omaan arkeeni ja päiviini tarvin aina jonkunlaista järjestystä. Huomasin itseasiassa toistavani näitä samoja rutiineja päivästä toiseen ilman että olin niin päättänyt tai suunnitellut; ne vaan alkoivat tapahtua toistuvasti juuri tällaisessa järjestyksessä. Eli mitä teen ensimmäisenä aamulla?

Herään 7-7.30 maissa (joskus myös aiemmin), riippuen mihin saakka kissani antaa mun nukkua. Selaan paikalliset uutiset ja Instagramin sängyssä.

Laitan musiikkia soimaan, pesen kasvot (tai pikemminkin pyyhin ne misellivedellä) ja hampaat.

Siirryn keittiöön; teen päivän ekan kahvin ja juon sen selaten esim. sähköposteja tai muita uutisia (mulle tulee joka aamu New York Timesin uutiskirje, minkä parissa mulla menee hyvä tovi). Avaan myös parvekkeen oven kissalle, hän haluaa aina aamuisin päästä nuuhkimaan meri-ilmaa ja ilman lämpöä.

Treenin pariin: joko ensin lenkille tai sitten suoraa Blogilates-treenin kimppuun. Käytän treeniin päivästä riippuen 50-90 minuuttia. Oon huomannut, että jos jätän treenin yhtään tätä myöhemmäs, se ei joko tapahdu tai ei ainakaan samalla teholla, kuin mitä jaksan siihen heti aamusta laittaa. Lisäksi on kiva kun on hikoillut heti aamusta, koko kroppa käynnistyy päivään aivan eri tavalla. Kissani aamurutiineihin kuuluu tulla makoilemaan treenimattoni jalkopäähän koko treenin ajaksi.

Suihku, minkä jälkeen rasvaan vartalon ja teen kasvoille gua sha-hieronnan. Jos jonain aamuna en syystä tai toisesta tee hierontaa (esim. jos mun tarvii meikata saman tien, jolloin en halua laittaa kasvoille öljyä), teen sen illalla osana iltarutiinejani. Olen aivan varma, että se auttaa poistamaan kasvoiltani turvotusta ja nesteistä.

Aamupala. Useimpina aamuina syön näkkileipää avocadolla tai teen pienen puuron. Juon tässä vaiheessa myös päivän toisen kahvin ja syön sen kaverina 3-4 taatelia.


Tämän jälkeen olen valmis aloittamaan työnteon tai mitä ikinä mun päivän prioriteeteissa milloinkin on. Jos olen lähdössä ulos/asioille, teen tässä kohtaa kevyen meikin ja sitten päivän pariin!

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter

Lue myös

X