Jenni Ukkonen

Banaanileipä & kotitekoinen mysli/granola (vegaani)

Teksti: Jenni Ukkonen

Rentoa sunnuntaita teille kaikille! Tämä viikonloppu on tainnut olla monille hieman tavallisesta poikkeava, ainakin se on tuntunut Instaa seuraamalla olleen hyvin kotipainotteinen suurimmalle osalle kiitos koronaviruksen… Me oltiin itseasiassa Dubaissa osa viikonlopusta ystävien luona (mun mies jäi siis “jumiin” tänne Arabiemiraatteihin kun kaikki lennot Saudi-Arabiaan peruttiin just sinä päivänä, kun hänen oli tarkoitus lentää takaisin), mutta loppuaika kului myös meillä kotosalla, telkkaria katsoen ja yhdessä kokkaillen. Sellaista kivan rauhallista menoa, varmasti ainoastaan hyväksi itse kullekin silloin tällöin – harmi vaan että se tulee toisinaan vähän tälleen “pakon kanssa”!

Mutta tosiaan nyt kun tulevina viikkoina tulee varmaan puoliksi pakostakin vietettyä enemmän aikaa kotona, on tämä mielestäni täydellinen aika tehdä kotona kaikkea, mitä on halunnut tai ollut tarkoitus, muttei ole saanut aikaiseksi; käydä läpi ja siivoilla kaapeja, meillä laittaa vähän lisää tavaroita/huonekaluja myyntiin tulevaa muuttoa varten, maalata – ja tietysti kokeilla uusia reseptejä! Multa on viime aikoina kyselty ideoita arkiresepteihin kasvipohjaista ruokavaliota ajatellen ja voin luvata, että jonkun sortin “mitä syön viikossa”-postaus on kyllä tekeillä; mutta ennen sitä ajattelin näin sunnuntaiaamuun jakaa tällaisen vähän makeamman setin… tämän on saanut epäsuorasti inspiraationsa Reloven ihanasta banaanileivästä ja sen kanssa tarjoiltavasta granolasta, mistä haaveilen aika ajoin. Toimii täydellisesti iltapäiväkahvin kaverina, tai miksei myös osana herkullisempaa viikonloppuaamiaista tai -brunssia.

Banaanileipä

Oma aikaisempi ohjeeni täällä ja lisäksi tykkään tästä Vaneljan Chai Banana Bread-ohjeesta

Kotitekoinen mysli/granola

  • Kaurahiutaleita
  • Pellavansiemenrouhetta
  • Paahdettuja kookoshiutaleita
  • Kuivattuja karpaloita tai muita kuivattuja marjoja
  • Palasteltuja saksanpähkinöitä
  • Kurpitsansiemeniä
  • Agavesiirappia
  • Kanelia & kardemummaa mikäli tykkää mausteisemmasta mausta

Laita pannulle hieman kookosöljyä ja kun sulanut, lisää kaikki ainekset ja sekoittele hyvin / anna seoksen paahtua pannulla. Lisää agavesiirappia oman maun mukaan ja sekoittele, jolloin osa seoksesta ”liimautuu yhteen” kivoiksi sattumiksi ja osa jää omilleen. Säilytä ilmatiiviissä rasiassa.

Tarjoa setti esim. vadelmahillon (rakastan St. Dalfour-hilloja, missä ei ole lisättyä sokeria) ja soija- tai kookosjugurtin kanssa!

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

X