Lifestyle

Kuukausi kasvipohjaisella ruokavaliolla

24.7.2017 Teksti: Jenni Ukkonen

kasvipohjainen ruokavalio

Palatessani Tsekistä yllätti poikaystäväni minut ihan totaalisesti – hän kertoi viettäneensä kuluneen viikon täysin kasvipohjaisella ruokavaliolla, ja haluavansa jatkaa testausta kokonaisen kuukauden nähdäkseen, olisiko hänestä lihattomaan ruokavalioon. Olin hämmästynyt, sillä on hän aina ollut meistä se, joka on sanonut, ettei missään nimessä lopettaisi lihan syöntiä, mutta samanaikaisesti reaktioni oli heti, että hei, minä myös – tehdään tämä yhdessä. Itse kun olin puolestani jo kauan aikaa sanonut, että voisin ihan hyvin elää ilman lihaa, ja valmistanutkin mahdollisimman paljon kasvipohjaisia ruoka kotona. Itseasiassa en ole tätä tainnut aiemmin mainita, mutta olen jo aiemmin nuoruudessani jättänyt kaiken punaisen lihan ruokavaliostani – muistaakseni viidenneltä luokalta aina lukioon saakka eli tavallaan (osittaisesta) lihattomuudesta oli jo ennestään kokemusta.

Päätin pitää kokeilun ihan omana tietonani, kunnes koko kuukausi olisi täynnä. Aika kului itseasiassa yllättävän nopeaa ja nyt onkin aika pohtia, mitkä ovat fiilikset näin jälkikäteen. Ihan ensiksi, mikä siis oli toisin kuluneen kuukauden ajan? No, kaikki liha ja eläinperäiset tuotteet kuten kananmunat jäivät tietysti pois ja proteiini ollaan sen sijaan saatu esim. kikherneistä, linsseistä, pavuista, sienemistä ja pähkinöistä. Lehmänmaitoa emme muutenkaan osta kotiin, mutta lisäksi nyt jäivät kaikki muutkin maitotuotteet – jugurtit, jäätelöt (mitä olimme muutenkin jo edeltäneen kuukauden vältelleet kera kaikkien muiden selkeiden sokereiden, kuten karkit, leivokset), voi, juustot ym. Sinäänsä sekään ei ollut vaikeaa, mitä nyt välillä teki mieli juustoa. Alla lisää mietteitä kasvipohjaisesta kuukaudesta sekä jatkosta:

  • Sekä töissä että kotona oli todella helppo noudattaa kasvipohjaista ruokavaliota. Kuten sanottua, olin muutenkin tehnyt kotona enimmäkseen kasvipohjaisia ruokia ja nyt korvasimme loputkin proteiininlähteet jollain muulla. Teimme paljon vegebowleja, jotka valmistuvat todella vaivattomasti heittämällä riisin päälle niitä näitä vihanneksia, joko sellaisenaan tai pannulla lämmitettynä. Myös Pinterestin kautta löytyi toinen toistaan herkullisemman näköisiä reseptejä – miten niin kasvisruoat ovat tylsiä?
  • Vaikka useimmat kahvilat ottavat monenlaiset ruokavaliot huomioon soija- ja pähkinämaito vaihtoehdoin, tuli kuukauden aikana vastaan kahviloita, joissa soijamaitoa kysyessä sai vastauksen tyyliin “soijaa meillä ei ole, mutta rasvatonta maitoa kyllä” (…) ja vaikka Starbucks teki matcha latteni soijamaitoon, lisättiin siihen kerran kermaa (!!) päälle. Että näin. Silloin oli pakko huomauttaa, että pyysin sitä soijamaitoa kyllä muustakin syystä, kuin vain maun vuoksi. Välillä sai siis olla tarkkana (ja syystäkin).
  • Sattumalta meille kummallekin tuntui tärkeimmältä nimenomaan maitotuotteiden poisjättäminen (poikaystävälleni se sopi hyvin siksikin, että hänellä on jo ennestään herkkyttää laktoosia kohtaan) ja uskon, että sitä välttelemme samaan tapaan jatkossakin. Maitoa tuntuu kyllä olevan lähes kaikessa, mutta toisaalta eipä ole varmasti mitään sellaista, mitä ilman ei tulisi toimeen tai mitä ei kovasti halutessaan voisi löytää maidottomanakin. Ajatus juuston jättämisestä tuntuu hankalimmalta, mutta sanotaanko, että ainakin paljon vähemmällä määrällä mennään jatkossa.
  • Myös ulkona syöminen tuntui osittain aiempaa hankalammalta; usein jopa lihattomaan salaattiin on lisätty juustoa tai jugurttipohjaista kastiketta, mitä pitää pyytää jättämään pois annoksesta. Toki Dubaistakin löytyy trendikkäitä vegepaikkoja (kuten 100% vegaani Wild & the Moon), mutta jos ei lähde hakemalla hakemaan moista, joutuu ruokalistojen kanssa soveltamaan lähes poikkeuksetta.
  • Eniten kuukauden aikana tuli ikävä kalaa – erityisesti sushissa. Onneksi sushia saa kasvisvaihtoehdoinkin, mutta sen totesimme yhteistuumin, että ihan täysin emme voisi jättää kalaa (ainakaan tässä yhteydessä) pois laskuista… Tämä yllätti minut, sillä olin tosiaan ollut ihan varma, että voisin elää vaivatta ilman kaikkea lihaa. Muu lihansyöti jää kyllä jatkossakin paljon vähemmälle (vaikkakaan emme ainakaan tässä vaiheessa päätä vielä sataprosenttisesti mitään – mitä jos jonain iltana tekeekin ihan kamalasti mieli tulisia wingesejä?). Syynä karsimiseen vahvasti seuraava:
  • Mikäli suunnittelet samalla tapaa lihan vähentämistä tai jopa kokonaan poisjättöä, kannattaa katsoa What the Health dokkari Netflixistä – se oli se, mikä avasi ensin poikaystäväni silmät ja myöhemmin myös omani. En lähde tässä selittämään siitä sen enempää, mutta suosittelen lisäämään sen katsottavien ohjelmien listalle ihan jo mielenkiinnostakin…
  • Kaikenkaikkiaan oli ihan mahtavaa haastaa itseä ruoan suhteen! Ja mitä useampi päivä meni, sitä enemmän halusikin jatkaa ja nähdä, kuinka pitkälle ”pystyy” jatkamaan. Siispä kuten jo todettu, jatkamme samalla linjalla jatkossakin, mutta ilman, että kiellämme itseltämme 100% kaiken eläinperäisen ruoan. Täysin vegaaneiksi emme nimittäin kuitenkaan ole (ainakaan nyt, mutta never say never) alkamassa, sillä kumpikaan ei ole valmis luopumaan mm. nahkatuotteistaan, kengistä, laukuista ja sen sellaisista.

 

A MONTH ON A PLANT BASED DIET. When I returned home from Czech Republic, my boyfriend took me by a surprise by telling me that he had been eating completely plant based for the entire week and that we was going to continue the same way for a full month in order to see if he could eventually leave meat from his diet. What surprised me was the fact that he has always been the one saying he wouldn’t even want to stop eating meat, but at the same time I instantly decided to join him so that we can do it together. I for one had been saying for a while that I could easily go meatless and I had already been prepping mostly plant based meals at home anyway. In fact, I don’t think I’ve ever mentioned this before, but I’ve already experimented part-veganism by leaving all red meats out of my diet when I was much younger, from around 5th grade all the way to high school, so I already had some experience in it.

I decided to keep this trial to myself until the whole month had finished. Actually, the time went really fast and now it’s time to reflect and think about the past month. To start with, what did actually change in our day to day life? Well, we left out all animal products, from meats to eggs, and instead, our protein came from things like chickpeas, lentils, beans, seeds and nuts. We never buy cow’s milk home anyway, but now we also stopped buying all other dairy products, such as yogurts, ice creams (which we had been avoiding for the past month anyway due to avoiding all obvious sugars, such as sweets and pastries), butter, cheese etc. Besides the cheese, it wasn’t really even a stretch. Find below some more thoughts about the plant based month and the future plans:

  • At home and work, it was actually very easy to follow the plant based diet. Like I mentioned, we had already been cooking a lot of vegetarian dishes at home and now we just got the rest of the protein sources elsewhere, too. We did a lot of veggie bowls, which are easy because you can throw basically any vegetable – hot or cold – over rice. I also found so many amazing looking veggie dish recipes via Pinterest – whoever says eating vegetables is boring is crazy!
  • Although most cafés consider different dietary preferences with soy and nut milks, we came across to some cafés where when asking for soy milk the answer was along the lines of “we don’t have soy milk but we do have skimmed milk” (….) and whilst Starbucks made my matcha latte with soy milk, they once added cream on top (!!). During those moments I just had to mention that I wasn’t asking for soy milk only for its flavor… So yeah, at times extra vigilance was required.
  • Coincidentally we agreed that avoiding dairy felt perhaps the most important (plus, my boyfriend has a lactose sensitivity, so in a way, it was only for the better). It did kinda feel like there’s dairy in just about everything, but then again, I don’t think it’s anything you can’t live without or find a dairy free option if you really put your mind to it. It would feel the hardest to leave cheese completely out, but let’s just say we will be eating at least a lot less of it.
  • It also felt a bit more difficult to eat out in general; usually, even meatless salads have cheese or a yogurt based dressing that you need to ask to be left out. Of course, there are some trendy vegan food spots in Dubai (such as 100% vegan Wild & the Moon) but if you’re going somewhere more generic, you will most likely have to ask for at least one thing to be left out of your meal.
  • During the month, we both missed fish perhaps the most – especially in sushi. Luckily you can get good veggie sushi too, but we agreed that we probably don’t want to leave fish completely out of our diet, at least when it comes to sushi… I was actually quite surprised to find myself feeling this way as initially, I was so sure I can so easily leave all meat. However, the other meats we will keep avoiding to an extent (we’re not quite ready to say we will leave it 100% – what if I feel like spicy chicken wings some night?). The main reason? Keep reading:
  • If you are considering leaving meat out gradually or going cold turkey, I absolutely recommend watching What the Health on Netflix; this is the documentary which first opened my boyfriend’s eyes and later mine too. I won’t go into details, but I recommend adding it to your list of things to watch.
  • Overall it was amazing to challenge ourselves with food! And the more days passed, the more I wanted to see how ”far” we could go with this. As I’ve already mentioned, we are planning on continuing this way from now on, but we won’t go 100% vegan and restrict all animal products from our diet. In addition, neither of us is ready to go more extreme by giving up our leather products such as shoes, bags and so on. Never say never, but for now, this is how it will be for now.

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Snapchat: jenniukk

 

Photos from my Pinterest folder R E C I P E S

Lue myös

Suosittelemme