Food

Kohti kasvipohjaisempaa vuotta – inspiraatiota ja vinkkejä

11.2.2020 Teksti: Jenni Ukkonen

Yksi viimevuoden parhaista päätöksistäni oli siirtyä kasvipohjaisemmalle ruokavaliolle; testasimme viime vuoden toukokuussa mieheni kanssa kasvipohjaista / vegaania ruokavaliota kuukauden ajan, ja sen mentyä paremmin kuin meistä kumpikaan olisi osannut toivoa, päätimme, ettemme enää jatkossa osta kotiin eläinperäisiä ruokatuotteita; lihaa, kananmunia, maitotuotteita jne. Joskus ravintolassa ollessamme saatamme vielä tästä ruokavaliosta hieman joustaa, mutta pakko sanoa, että mitä kauemmin syömme täysin kasvipohjaisesti, sitä helpompaa on kieltäytyä eläinperäisistä ainesosista ja sitä vähemmän niitä kaipaa; pikemminkin tulee sellainen olo, ettei edes tee mieli, vaikka voisikin jotain sellaista ruokalistalta valita. Mulla ei esimerkiksi ole enää minkäänlaisia mielitekoja pihvejä tai kananmunia kohtaan, ei edes kävisi mielessä tilata niitä ravintolassa ollessani. Valintojen teossa tukee ehdottomasti myös se, miten hyvä olo on, kun syö kasvipohjaisesti. Ei turvota eikä tunnu raskaalta tai väsyneeltä; sen sijaan iho hehkuu kauttaaltaan ja vartalo tuntuu kiinteämmältä ja kauniimmalta – eikä tätä oloa mielellään uhraa sillä, että syö pari suupalaa jotain, mitä ei oikeastaan edes kaivannut tai tehnyt mieli.

Kasvipohjainen vaihtoehto tulisille siiville, buffalokastikkeessa valmistetut kukkakaalit. Tämä auttoi selättämään himoni siipiä kohtaan: nykyään en edes ajattele tilaavani niitä, kun tiedän miten herkulliselta nämä maistuvat!

En voisi lämpimämmin suositella jokaista testaamaan avoimin mielin edes viikon ajan eläinperäisten tuotteiden karttamista. Ja jos viikosta voi tehdä kaksi, kolme tai neljäkin, niin sen jälkeen melko varmasti jo huomaa, mitä tarkoitan sillä hyvällä ololla. Toki ne ekat viikot ovat myös vaikeimpia, sillä on paljon uutta opittavaa, esimerkiksi missä kaikessa on käytetty eläinperäisiä ainesosia (joskus hyvin yllättävistäkin tuotteista niitä löytyy!), mistä sitten saada tarpeeksi proteiinia ja miten ylipäätään syödä edelleen sen verran monipuolisesti, ettei eläintuotteiden jättämisen jälkeen tule jotain puutoksia ruokavalioon. Kasvipohjaisen ruokavalion ei onneksi tarvi tarkoittaa puutetta proteiinista tai muista tärkeistä ravinteista  – päin vastoin. Esimerkiksi monet kasvipohjaiset proteiinivaihtoehdot ovat eläinperäisiä paljon ravinnerikkaampia. Netistä löytyy tosi hyvin vertailuja esim. kikherneiden ja kanan, tai papujen ja naudanlihan välillä, ja kenties hieman yllättäen, kasvipohjainen vaihtoehto on yleensä se parempi, kaikin puolin.

Toinen asia, mitä himoitsen jatkuvasti; teriyakikastikkeessa valmistettu tofu. Tofu on välillä vähän vaikea saada maistumaan miltään, mutta näissä on kaikki kohdillaan! Kannattaakin kokeilla ennakkoluulottomasti eri tapoja valmistaa tofua.

Tässä muutama vinkkini, miten aloittaa matka kohti kasvipohjaisempaa vuotta – vaikkei siihen tosiaan lähtisikään saman tien sataprosenttisesti mukaan:

  • Ymmärrä, miksi haluat siirtyä kasvipohjaiseen tai kasvipohjaisempaan ruokavalioon. Jollekulle se on oma terveys, toiselle ympäristö. Mulle se oli sekoitus kumpaakin. Kun tietää ja muistaa syyn, miksi aloittaa, on helpompi pysyä päätöksessä ja välttyä kiusauksilta.
  • Aloita askel kerrallaan. Me tehtiin tosiaan ensin päätös jättää eläinperäisten tuotteiden ostaminen kotiin, ja sen jälkeen aloimme hiljakseltaan kiinnittää huomiota myös ruokalistoihin ulkona syödessämme tai kotiin ruokaa tilatessamme (nykyään tilaamme kotiin tasan yhdestä paikasta, joka on täysin vegaani ravintola, jolloin ei pahemmin tarvi miettiä, mitähän listalta voi syödä ja mitä ei – ja kaikki annokset ovat NIIN hyviä, ah). Kaikkea ei tietenkään tarvi heti jättää 100% pois; riittänee, jos pyrkii vaikka 80-20 tasapainoon.
  • Googlaa vaihtoehtoja. Monesti jätämme suuret muutokset elämässä tekemättä, sillä emme ole varmoja, mistä aloittaa tai miten onnistua. Googlaamalla löytyy oikeastaan kaikki tarvittava. Millä korvata kana tai kananmunat, mikä on paras vaihtoehtoinen maito kahviin? Kiinnostunut ja utelias ihminen etsii ja löytää vastauksia, jotka auttavat uuden elämäntavan kanssa. Toinen on toki rohkeasti eri vaihtoehtojen testaaminen. Itse en esimerkiksi pidä kauramaidosta yhtään, joten jos kokeilee sattumalta tai jonkun toisen suosituksesta vain sellaista kasvipohjaista maitoa, mikä ei maistu itselle, voi helposti ajatella, että parempi jatkaa tutulla vanhalla linjalla. Kannattaa siis testata kaikki vaihtoehdot läpi ja löytää itselle mieluisimmat!
  • Älä ole liian ankara itsellesi. Aikuinen ihminen osaa mielestäni tehdä valinnat myös tilanteiden mukaan; mikäli olet sellaisessa tilanteessa tai seurassa, missä et vaikkapa jaksa selittää sadannetta kertaa, miksi et halua syödä eläinperäisiä tuotteita, sellaisia vaihtoehtoja ei ole tarjolla tai yksinkertaisesti haluat jotain muuta kuin kasvipohjaista annosta, anna itsellesi siihen lupa. Parhaimmassa tapauksessa huomaat jälkeen päin, ettet oikeastaan edes kaivannut lihaa/juustoa tms ja seuraavalla kertaa valinnan teko on jo helpompaa.
  • Jatka oppimista ja opettelua. Jos on koko elämänsä ollut sekasyöjä, vaatii kasvipohjainen / vegaani ruokavalio totuttelua ja opettelua. Toisille enemmän, toisille vähemmän, mutta jokaiselta se vaatii varmasti jotain muutosta. Lue kirjoja, artikkeleja ja katso dokumentteja. Netflixistä löytyy useampi todella hyvä ja silmiä avaava dokumentti, mm. The Game Changers, Forks over Knives, What the Health jne.

Loppuun kiinnostaisi tietää, mikäli et jo ole testannut kasvipohjaista tai kasvipohjaisempaa ruokavaliota – miksi et? Onko olemassa joku kynnys, mihin kaipaisit enemmän apua tai tukea?

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

Suosittelemme