Food

Kotitekoinen granola

26.10.2015 Teksti: Jenni Ukkonen

IMG_4559

Pitkään aikaan en ehtinyt (tai jaksanut) syödä normaalisti: oli muuttoa, työmatkaa, viimeisiä työviikkoa ja lisää muuttoa.  Voin rehellisesti myöntää, että lähes koko lokakuu meni ihan sekaisin syömisten kanssa, ja se sekä tuntuu että näkyy kropassani.

Viime viikon otin ikään kuin ”pehmeänä laskuna” takaisin normaaliin, mutta tämän viikon haluan aloittaa täysin puhtaalta pöydältä niiden tuttujen ruokailujen kera; täyttävä aamupala, paljon vihreää sisältävä lounas ja proteiinipitoinen päivällinen. Välipaloina hedelmää ja raejuustoa tai rahkaa: pientä, mutta täyttävää.

Löysin täältä Saksasta aivan ihania kaurahiutaleita, joista herkullinen aamupuuro syntyy kädenkäänteessä. Koska tykkään kuitenkin kokkailla päivisin, testasin eräänä päivänä kaurahiutaleita kotitekoiseen granolaan. Kaurahiutaleiden sekaan sekoitin kulhossa yhden munan valkuaisen, murensin cashewpähkinöitä ja mantelia ja levitin seoksen tasaisesti uunipellille. Sekaan heitin vielä vähän rusinoita ja auringonkukansiemiä ja ripotin päälle kanelia seka vaniljaa. Lopuksi vielä vähän hunajaa sinne tänne, ja puolen tunnin kuluttua uunista ulos tuli ihanan jouluiselta tuoksuva granolaseos. Sen valmistus oli helppoa ja mukana olevien ainesosien kanssa voi leikkiä mielensä mukaan. Kaikenkaikkiaan ihan kivaa vaihtelua aamupuurolle olematta sen ”pahempi” vaihtoehto – joko te olette hurahtaneet samaan?

 

For a long time I had hardly any time (or energy) to eat normally: there was the preparing for the move, a work trip, final weeks at work and some more moving. I can honestly say that pretty much all October was just crazy in terms of what I was eating, and now I can both see and feel it in my body.

I took last week as a ”soft landing” back to normal but this week I want to start from a fully clean table and eat as I used to; a filling breakfast, lots of green for lunch and a protein packed dinner. As for snacks, fruits and cottage cheese or quark will be perfect: something light but filling.

I found really nice porridge oats from Germany for a delicious oatmeal. However, I really enjoy cooking during the days so one day I decided to try a homemade granola. I mixed the oat flakes with one egg white and some crumbled cashew nuts and almonds, after which I laid the mixture onto the baking tray. I threw in some raisins and sunflower seeds and sprinkled cinnamon and vanilla on top. As a finishing touch I added some honey here and there and after half and hour, a Christmas-sy smelling granola was ready to come out of the oven. It was really easy to make and you can always play around with the ingredients. Such a nice alternative to a porridge without being any ”worse” – are you hooked yet?

IMG_4557

IMG_4539

IMG_4542

IMG_4565

IMG_4597

 

Jenni Ukkonen

Arkisto

Instagram

  • Once again I over packed for a city break - I've used these Lululemon leggings (the comfiest) and trainers probably 90% of the time 🙈👍 #leggingsarepants #whatiwore #ootd #nycvibes

jenniukk

Kommentit (4)

Rewestä löytyi nyt käyttämäni, mutta huom! Lontoon jälkeen mun makuaistit voi erota ”suomalaisesta” 😀

Yum, that looks delicous. I had been planning to make some homemade granola myself but somehow never did. But after seeing this I think I might have to give it a go some time soon!

You should definitely try it, it’s so quick and easy to do and you can make enough for a whole week at once if you feel like! 🙂

Hei, mistä löysit hyviä kaurahiutaleita? 😀 mä oon vähä taistellu kaurapuuron kans ku ei oikein lähe täkäläisillä hiutaleilla kotonen puuro 🙂 onneksi mantelimaito sentään pelastaa pahimmalta..

Rewestä löytyi nyt käyttämäni, mutta huom! Lontoon jälkeen mun makuaistit voi erota ”suomalaisesta” 😀

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi